Gå till innehåll

Hjälp med hydraulstyrning


tg_rossi

Recommended Posts

Hallå! Jag fick i uppdrag av en kompis att hjälpa honom att montera en Mercury 200 på en Rib han just köpt. Nu saknas en del prylar till styrningen och jag undrar om någon här vet vad vi behöver?

 

Styrningen är en Ultraflex av okänd modell. Iaf rattpumpen. På cylindern står det ingenting!!

 

Det som saknas är fästet mellan cylinder och motor. 
 

 

9DA4E5DA-40A7-46AA-8329-B70D528F3372.jpeg

91D19601-4C1D-4DF0-8ABA-0777E791EB62.jpeg

51069594-1653-4BFA-8F56-31A4D75E2DA7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag svarar utan att veta..

men jag tycker det ser ut som en styrning för drev som någon anpassat efter andra/egna behov. 
typ Mavimare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hur går det för dig jag kände igen den där styrningen jag hade liknande som satte på en båt jag köpte för många år sedan. 

Har för mig att man behöver ha olika plattor beroende på vilken motor man har men den är till utombordare. 

Hittade några bilder på en gammal dator jag bara fotade skärmen men det går säkert att fixa bättre bilder. 

IMG_20200903_223943.jpg.2ed0602092fc99f6200318fbe3349a59.jpgIMG_20200903_224016.jpg.185f9a431c4341959110561e1fa5fe69.jpgIMG_20200903_223915.jpg.caf47c6208ef55f53a4da841dbf4bf5d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt! Ja, den är exakt likadan. Vi gjorde en provisorisk lösning för provtur. Dock känns det lite vekt att bulta fast plattan med 4 st m6, vilket är bulthålen i motorn. Det blir nog en ny cylinder nästa år.

8A50B9D2-6658-4818-84B9-18D869A36673.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tyckte också att det var lite vekt vet inte hur många hk som den är godkänd för men det är nog en bra ide att skaffa sig en ny styrning den där modellen är säkert 20år gammal. 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Ursäkta om jag "kapar" tråden men tyckte det kändes onödigt att skapa en ny tråd när jag har en fråga som är samma som rubriken på denna (admin får flytta/radera om ni anser det opassligt!).🤔🤷‍♂️

 

Då jag glad i hågen sjösatte "Raisen" i somras och skulle ta mig en tur i solskenet märkte jag till min förtvivlan att styrningen satt fast (vajer styrning av någe slag), efter otaliga övertalningsförsök med mer eller mindre övervåld kunde jag konstatera att denna styrning inte vill samarbeta så jag började dricka öl istället🤷‍♂️😂

Nå nu efter lite sunt funderande så har jag kommit fram till att det får bli en ny hydraulstyrning till båten (skall nog bli en nyare snurra oxå men d får bli en senare huvudvärk😁).

Har surfat runt lite och fastnat för en styrning för motorer upp till 115 hkr, det får räcka som max på en 4,70 m styrpulpetare. Hittade följande på SeaSea/Hjertmans (identiska priser nästan), vad tror ni experter!?

image.png.3f12ea15f3ced5b60caec41abd316616.png

Med hopp om goda råd

 

Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja då var ett stycke hydraulstyrning inköpt från SeaSea för leverans till Kapellskär👍, kanske man hinner provköra innan all sommar feeling är borta??

 

Jo jag måttade förra gången jag var hemma att det är 680 mm utrymma cirka där vajerstyrningen är idag och denna styrning är som bredast 573 mm, så 100 mm fri space att tillgå ska väl räcka 😅

image.png.b79f64c7e3955b1e362f5c045dea2a12.png

 

Sedan gäller det att pumphuset oxå passar ngt så när i den lilla styrkonsolen 🤔, nå d ordnar sig med blommor bara kärringen dör brukar d heta...

Det jobbiga är nog att jag troligen hamnar att lyfta snurran för att få bort styrvajern om jag nu inte tar fram kapen/tigersågen å går "medieval" på vajern😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies