Gå till innehåll

Båtliv i Örlogsstaden Karlskrona med omnejd


Speedy

Recommended Posts

En liten heads-up till alla Karlskroniter... ikväll med start kl 17 kommer det att köras lite busigt körande av båtar... som vi brukar göra ibland, som ni kanske sett.

Det blir 5-6 kameror på olika båtar, drönare i luften och markstativfilmare på land nånstans...

Start vågbrytaren vid Länsstyrelsen kl 17 idag...

 

Bara kom förbi om ni känner för det...

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att se mer av resultatet från alla kameror framöver. Undrar om den stackars seglaren som förtöjt vid en brygga vi passerade massor med gånger alla, körandes i bredd... Det gungade nog rätt friskt... 

 

Eller när vi rundade Godnatt och fick trixa oss emellan i farleden samtidigt som båda ASPÖ-färjorna var påväg åt varsitt håll i mötet... Måste sett lätt kaotiskt ut från drönaren. Hoppas han fick med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Speedy sade:

Nästa år ser vi väl en Pachanga i vårt lilla foto/filmevent oxå eller vad säger du @Kuling ?

Mera amerikanskt i vår skärgård... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var riktigt trevligt! Längtar tills den kommer ut så man får se hur det blev.

Som du säger - det blev lite svettigt där ett tag när vi mötte båda aspöfärjorna.. Svallen var inte nådiga 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Speedy sade:

Nästa år ser vi väl en Pachanga i vårt lilla foto/filmevent oxå eller vad säger du @Kuling ?

Det hoppas jag kunna bidra med. Håller som bäst på med att utreda lite motoralternativ. På lördag blir det omflytt i båthallen. Då kommer jag att få in båten på rätt ställe så jag kan börja jobba. Drev och sköld kommer också hem samma dag. Händer mycket i helgen.

  • Like 2
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Johan Bank sade:

Det var riktigt trevligt! Längtar tills den kommer ut så man får se hur det blev.

Som du säger - det blev lite svettigt där ett tag när vi mötte båda aspöfärjorna.. Svallen var inte nådiga 😂

Håkan kommer att kika igenom så mycket av materialet han hinner och kan ikväll har han sagt...

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt stökigt och rörigt sista rundningen av Godnatt med för min del. Alla körde mycket tightare, närmre än tidigare gånger, samt att det fortfarande var rätt bra med sjö... jag höll på att ta gröna pricken på fel sida... Det hade nog inte varit en lika lyckad kväll om jag inte bytt spår...

 

755148748_Skarmavbild2020-09-17kl_12_43_28.png.0df78f64117a9d726498f8a697c0bca6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Johan Bank sade:

425hk räcker nog gott och väl 

Ja, Pachangan är väl 22 fot tror jag... Om jag minns rätt och kan mina Pachanga-kunskaper rätt, så fanns den både med 350 och 454 "på den tiden", så en 496 borde passa finfint - om inte 496an kräver bättre andning/utblås än vad Pachangans originaldämpare erbjuder - men det har nog Kuling koll på tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alphadrevet är borta och till salu. I helgen levereras ett komplett Bravodrev med sköld (1,36:1 i utväxling). 496 vågar jag inte stoppa ner i min båt, den har ju mm-gängor, det funkar inte med mina verktyg....

Jag landar nog mellan 320 och 340 Hk smallblock-hästar i detta motorbytet. Sedan får vi se om det blir förgasare eller insprutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Kuling sade:

Alphadrevet är borta och till salu. I helgen levereras ett komplett Bravodrev med sköld (1,36:1 i utväxling). 496 vågar jag inte stoppa ner i min båt, den har ju mm-gängor, det funkar inte med mina verktyg....

Jag landar nog mellan 320 och 340 Hk smallblock-hästar i detta motorbytet. Sedan får vi se om det blir förgasare eller insprutning.

Det går ju att köpa nya verktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Kuling sade:

Alphadrevet är borta och till salu. I helgen levereras ett komplett Bravodrev med sköld (1,36:1 i utväxling). 496 vågar jag inte stoppa ner i min båt, den har ju mm-gängor, det funkar inte med mina verktyg....

Jag landar nog mellan 320 och 340 Hk smallblock-hästar i detta motorbytet. Sedan får vi se om det blir förgasare eller insprutning.

Bravo drevet funkar ju annars klockers med 496. Du vet att den är till salu om du ändrar dig :) Finns på annons sidan här på CM

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en tur i ytterskärgården för "kusinerna" i lördags. Rakt ut mellan Kungsholmen och Aspö sedan 153grader vid första gröna lysbojen. Var soligt och fint när vi åkte. Lite svårt att filma med telefonen i ena handen och köra med den andra så kvaliten är lite sådär.

 

 

 

 

 

Lite längre ut blev det helt plötsligt lite dimmigare. 

IMG_0557.jpg.60d9896c163dd177c9f842689ceb57e1.jpg

 

Men plötsligt så dök det upp något i dimman.

IMG_0562.jpg.990a3b52dd01e72820632b4d1304e3c7.jpg

 

Dimman lättade helt till slut.

IMG_0565.jpg.e6af2c4f6a75bd267678eaff9f1569cb.jpg

 

På hemvägen körde vi in via östra skärgården med ett kaffestopp på Stenshamn.

IMG_0566.jpg.8d4badd2e1b7ec8f9bd2551270eae758.jpg

 

Passerar Skällö och sätter kurs mot stan igen.

 

En sista "Fly by" på varvstoppet med Hydron i hemmaviken.

 

Det var ungefär denna rundan vi åkte.

995067664_Bttur.JPG.9615dd608852853115d17c3c09b32b00.JPG

 

https://boating.page.link/2RZaTnkuLX2A2mjv7

  • Like 1
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte proffsklippta fullversionen, och bara från drönaren och från handhållen mobil i en av båtarna... men nåt att tjuvkika lite på tills den skarpa kommer nån gång senare i höst/vinter... Ska bli spännande att se ombordkamerorna sen...

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@djme Jäklar vad härligt det ser ut!

Vad drar era utombordare i snitt?

Kul och kunna åka sådär jäkla fort och långt utan att det drar en förmögenhet :)

 

@Speedy

Nice! Som du säger - man längtar efter och få se ombordkamerorna :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Speedy sade:

Inte proffsklippta fullversionen, och bara från drönaren och från handhållen mobil i en av båtarna... men nåt att tjuvkika lite på tills den skarpa kommer nån gång senare i höst/vinter... Ska bli spännande att se ombordkamerorna sen...

 

Stiligt. Otroligt vad man kan göra idag med teknik som är allmänt tillgänglig för rimliga pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Torch Red sade:

 

Sant... fast mängden prylar som krävdes här för den totala produktionen som kommer senare tycker iallafall jag är bortom rimliga pengar... Men jag förstår vad du menar 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Johan Bank sade:

@djme Jäklar vad härligt det ser ut!

Vad drar era utombordare i snitt?

Kul och kunna åka sådär jäkla fort och långt utan att det drar en förmögenhet :)

 

@Speedy

Nice! Som du säger - man längtar efter och få se ombordkamerorna :D 

Jag gjorde av med 30liter på den rundan och Hydron 25 så det är rätt överkomligt. 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, djme sade:

Jag gjorde av med 30liter på den rundan och Hydron 25 så det är rätt överkomligt. 😂

Har ni koll på ungefär hur många distans det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Speedy sade:

Har ni koll på ungefär hur många distans det är?

Rundturen är ca 35 NM men jag kom på att jag tankade tidigare i veckan och har kört 5NM innan vi gav oss iväg så min snittförbrukning mellan dessa tankningar blir ca 0.75 vilket kan stämma rätt bra med vad jag ser i VesselView och farten har då legat mellan 40 och 60 knop.

  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bränsleförbrukning. Min Scarab med dubbla 454:or gjorde strax över 40 knop i ekonomifart. Då drog den 100 liter i timmen. Alltså knappt 2,5 liter per dm. Helt OK tycker jag. Bränslekostnaden per säsong var ändå bara en knapp tredjedel av kostnaden för att äga och sköta båten. Har man inte råd att hålla båten i skick så ska man nog inte ha nån båt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska lita på de digitala siffrorna som motorn plockar ut via smarcraft systemet så drar min 496 ca 68L/h vid 4000rpm i 40 knop.
Ca 120L/h WOT.

 

Blir styvt 1,7L/distans om jag räknat rätt i 40 knop - vilket är rätt överkomligt för motorstorleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina siffror... Vilket isåfall innebär 1,7L/nm i drygt 40 knop och 1,45L/nm vid 4000rpm och då drygt 35 knop

 

image.png.ac82f0ba7cbe18e03b6800205d440338.png.b5afedf8da923ffff5e8b01a0d6b97ad.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Speedy sade:

Mina siffror... Vilket isåfall innebär 1,7L/nm i drygt 40 knop och 1,45L/nm vid 4000rpm och då drygt 35 knop

 

image.png.ac82f0ba7cbe18e03b6800205d440338.png.b5afedf8da923ffff5e8b01a0d6b97ad.png

Men som synes så är inte 40 knop direkt min ekonomifart eller föredragna marchfart heller... men 28-30 är ju helt ok...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies