Speedy Posted September 16, 2020 Author Report Posted September 16, 2020 En liten heads-up till alla Karlskroniter... ikväll med start kl 17 kommer det att köras lite busigt körande av båtar... som vi brukar göra ibland, som ni kanske sett. Det blir 5-6 kameror på olika båtar, drönare i luften och markstativfilmare på land nånstans... Start vågbrytaren vid Länsstyrelsen kl 17 idag... Bara kom förbi om ni känner för det... 1 1 Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 Ska bli kul att se mer av resultatet från alla kameror framöver. Undrar om den stackars seglaren som förtöjt vid en brygga vi passerade massor med gånger alla, körandes i bredd... Det gungade nog rätt friskt... Eller när vi rundade Godnatt och fick trixa oss emellan i farleden samtidigt som båda ASPÖ-färjorna var påväg åt varsitt håll i mötet... Måste sett lätt kaotiskt ut från drönaren. Hoppas han fick med det... Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 Nästa år ser vi väl en Pachanga i vårt lilla foto/filmevent oxå eller vad säger du @Kuling ? Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 Just nu, Speedy sade: Nästa år ser vi väl en Pachanga i vårt lilla foto/filmevent oxå eller vad säger du @Kuling ? Mera amerikanskt i vår skärgård... Quote
Stinger260 Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 Det var riktigt trevligt! Längtar tills den kommer ut så man får se hur det blev. Som du säger - det blev lite svettigt där ett tag när vi mötte båda aspöfärjorna.. Svallen var inte nådiga 😂 Quote
Kuling Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 2 timmar sedan, Speedy sade: Nästa år ser vi väl en Pachanga i vårt lilla foto/filmevent oxå eller vad säger du @Kuling ? Det hoppas jag kunna bidra med. Håller som bäst på med att utreda lite motoralternativ. På lördag blir det omflytt i båthallen. Då kommer jag att få in båten på rätt ställe så jag kan börja jobba. Drev och sköld kommer också hem samma dag. Händer mycket i helgen. 2 2 Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 39 minuter sedan, Johan Bank sade: Det var riktigt trevligt! Längtar tills den kommer ut så man får se hur det blev. Som du säger - det blev lite svettigt där ett tag när vi mötte båda aspöfärjorna.. Svallen var inte nådiga 😂 Håkan kommer att kika igenom så mycket av materialet han hinner och kan ikväll har han sagt... 1 Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 12 minuter sedan, Kuling sade: utreda lite motoralternativ... Hörde du det @Johan Bank En 496a skulle väl passa bra i en Pachanga eller vad tror du @Kuling? 1 Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 Det var väldigt stökigt och rörigt sista rundningen av Godnatt med för min del. Alla körde mycket tightare, närmre än tidigare gånger, samt att det fortfarande var rätt bra med sjö... jag höll på att ta gröna pricken på fel sida... Det hade nog inte varit en lika lyckad kväll om jag inte bytt spår... Quote
Stinger260 Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 21 minuter sedan, Speedy sade: Hörde du det @Johan Bank En 496a skulle väl passa bra i en Pachanga eller vad tror du @Kuling? 425hk räcker nog gott och väl Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 Just nu, Johan Bank sade: 425hk räcker nog gott och väl Ja, Pachangan är väl 22 fot tror jag... Om jag minns rätt och kan mina Pachanga-kunskaper rätt, så fanns den både med 350 och 454 "på den tiden", så en 496 borde passa finfint - om inte 496an kräver bättre andning/utblås än vad Pachangans originaldämpare erbjuder - men det har nog Kuling koll på tror jag Quote
ThomasB Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 Pachanga 22 med 454 levererades i alla fall tidvis med Alpha drev och frågan är väl hur ett Alpha hanterar en 496. Quote
Kuling Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 Alphadrevet är borta och till salu. I helgen levereras ett komplett Bravodrev med sköld (1,36:1 i utväxling). 496 vågar jag inte stoppa ner i min båt, den har ju mm-gängor, det funkar inte med mina verktyg.... Jag landar nog mellan 320 och 340 Hk smallblock-hästar i detta motorbytet. Sedan får vi se om det blir förgasare eller insprutning. Quote
Speedy Posted September 17, 2020 Author Report Posted September 17, 2020 25 minuter sedan, Kuling sade: Alphadrevet är borta och till salu. I helgen levereras ett komplett Bravodrev med sköld (1,36:1 i utväxling). 496 vågar jag inte stoppa ner i min båt, den har ju mm-gängor, det funkar inte med mina verktyg.... Jag landar nog mellan 320 och 340 Hk smallblock-hästar i detta motorbytet. Sedan får vi se om det blir förgasare eller insprutning. Det går ju att köpa nya verktyg? Quote
Stinger260 Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 1 timme sedan, Kuling sade: Alphadrevet är borta och till salu. I helgen levereras ett komplett Bravodrev med sköld (1,36:1 i utväxling). 496 vågar jag inte stoppa ner i min båt, den har ju mm-gängor, det funkar inte med mina verktyg.... Jag landar nog mellan 320 och 340 Hk smallblock-hästar i detta motorbytet. Sedan får vi se om det blir förgasare eller insprutning. Bravo drevet funkar ju annars klockers med 496. Du vet att den är till salu om du ändrar dig Finns på annons sidan här på CM 1 Quote
Flajjan Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 4 timmar sedan, Speedy sade: Det går ju att köpa nya verktyg? Eller överladda... Quote
Speedy Posted September 18, 2020 Author Report Posted September 18, 2020 Det här blir nog bra... 1 Quote
djme Posted September 21, 2020 Report Posted September 21, 2020 Blev en tur i ytterskärgården för "kusinerna" i lördags. Rakt ut mellan Kungsholmen och Aspö sedan 153grader vid första gröna lysbojen. Var soligt och fint när vi åkte. Lite svårt att filma med telefonen i ena handen och köra med den andra så kvaliten är lite sådär. Lite längre ut blev det helt plötsligt lite dimmigare. Men plötsligt så dök det upp något i dimman. Dimman lättade helt till slut. På hemvägen körde vi in via östra skärgården med ett kaffestopp på Stenshamn. Passerar Skällö och sätter kurs mot stan igen. En sista "Fly by" på varvstoppet med Hydron i hemmaviken. Det var ungefär denna rundan vi åkte. https://boating.page.link/2RZaTnkuLX2A2mjv7 1 2 Quote
Speedy Posted September 21, 2020 Author Report Posted September 21, 2020 Inte proffsklippta fullversionen, och bara från drönaren och från handhållen mobil i en av båtarna... men nåt att tjuvkika lite på tills den skarpa kommer nån gång senare i höst/vinter... Ska bli spännande att se ombordkamerorna sen... 1 Quote
Stinger260 Posted September 21, 2020 Report Posted September 21, 2020 @djme Jäklar vad härligt det ser ut! Vad drar era utombordare i snitt? Kul och kunna åka sådär jäkla fort och långt utan att det drar en förmögenhet @Speedy Nice! Som du säger - man längtar efter och få se ombordkamerorna Quote
Torch Red Posted September 21, 2020 Report Posted September 21, 2020 2 timmar sedan, Speedy sade: Inte proffsklippta fullversionen, och bara från drönaren och från handhållen mobil i en av båtarna... men nåt att tjuvkika lite på tills den skarpa kommer nån gång senare i höst/vinter... Ska bli spännande att se ombordkamerorna sen... Stiligt. Otroligt vad man kan göra idag med teknik som är allmänt tillgänglig för rimliga pengar. Quote
Speedy Posted September 21, 2020 Author Report Posted September 21, 2020 18 minuter sedan, Torch Red sade: Sant... fast mängden prylar som krävdes här för den totala produktionen som kommer senare tycker iallafall jag är bortom rimliga pengar... Men jag förstår vad du menar 🙂 Quote
djme Posted September 21, 2020 Report Posted September 21, 2020 46 minuter sedan, Johan Bank sade: @djme Jäklar vad härligt det ser ut! Vad drar era utombordare i snitt? Kul och kunna åka sådär jäkla fort och långt utan att det drar en förmögenhet @Speedy Nice! Som du säger - man längtar efter och få se ombordkamerorna Jag gjorde av med 30liter på den rundan och Hydron 25 så det är rätt överkomligt. 😂 Quote
Speedy Posted September 21, 2020 Author Report Posted September 21, 2020 2 timmar sedan, djme sade: Jag gjorde av med 30liter på den rundan och Hydron 25 så det är rätt överkomligt. 😂 Har ni koll på ungefär hur många distans det är? Quote
djme Posted September 21, 2020 Report Posted September 21, 2020 1 timme sedan, Speedy sade: Har ni koll på ungefär hur många distans det är? Rundturen är ca 35 NM men jag kom på att jag tankade tidigare i veckan och har kört 5NM innan vi gav oss iväg så min snittförbrukning mellan dessa tankningar blir ca 0.75 vilket kan stämma rätt bra med vad jag ser i VesselView och farten har då legat mellan 40 och 60 knop. 1 1 Quote
Torch Red Posted September 22, 2020 Report Posted September 22, 2020 Angående bränsleförbrukning. Min Scarab med dubbla 454:or gjorde strax över 40 knop i ekonomifart. Då drog den 100 liter i timmen. Alltså knappt 2,5 liter per dm. Helt OK tycker jag. Bränslekostnaden per säsong var ändå bara en knapp tredjedel av kostnaden för att äga och sköta båten. Har man inte råd att hålla båten i skick så ska man nog inte ha nån båt alls. Quote
Stinger260 Posted September 22, 2020 Report Posted September 22, 2020 Om man ska lita på de digitala siffrorna som motorn plockar ut via smarcraft systemet så drar min 496 ca 68L/h vid 4000rpm i 40 knop. Ca 120L/h WOT. Blir styvt 1,7L/distans om jag räknat rätt i 40 knop - vilket är rätt överkomligt för motorstorleken. Quote
Speedy Posted September 22, 2020 Author Report Posted September 22, 2020 Mina siffror... Vilket isåfall innebär 1,7L/nm i drygt 40 knop och 1,45L/nm vid 4000rpm och då drygt 35 knop 1 Quote
Speedy Posted September 22, 2020 Author Report Posted September 22, 2020 Just nu, Speedy sade: Mina siffror... Vilket isåfall innebär 1,7L/nm i drygt 40 knop och 1,45L/nm vid 4000rpm och då drygt 35 knop Men som synes så är inte 40 knop direkt min ekonomifart eller föredragna marchfart heller... men 28-30 är ju helt ok... 1 Quote
Recommended Posts