Jump to content

Båtliv i Örlogsstaden Karlskrona med omnejd

Recommended Posts

Posted

Jag tycker också att det ser ut att vara ruskigt lågt vatten just nu men kollar man på officiellt vattenstånd så är det nornalvatten:

image.png.49dc5559258540bafec3fda75697d477.png

+13,3 är ju beröknat normalvattenstånd för året. Kollar man på strandlinjer ser det ut att vara 20-30cm lågvatten dock. Det är märkligt tycker jag

Posted

Ja det är mycket märkligt, upplever precis som du att det är rejält under vad det brukar vara.

Posted
7 timmar sedan, Gasglad sade:

Ja det är mycket märkligt, upplever precis som du att det är rejält under vad det brukar vara.

Undrar om SMHI anammar glidande "normal-nivå-kurva" eller nåt i sin statistik... 

Posted

Jo det gjordes nån ändring för ett tag sedan (10 år??) och sen har det inte gått att lita på deras observationer 😂

Posted

Sedan 2005 mäts vattenståndet i RH 2000, där man över en natt, sänkte normalvattenståndet med 18 cm.

Ett mycket märkligt beslut, då det bara är att kolla på sjögräskanten på klippor, för att konstatera att det som SMHI kallar normalvattenstånd, betyder mycket högre vatten än vad som är normalt. Man kan misstänka att det gjordes för att ständigt kunna varna för högt vattenstånd pga klimatförändringar.

Posted

Nästan rätt skulle jag vilja säga. Referensytan är i RH2000 men det beräknas ett årligt normalvattenstånd. I år är detta 13,3 cm över nollvärdet i RH2000. I mitt exempel ovan är ju den dagen vattenstånd +12 cm mått i RH2000 dvs bara någon cm från normalvatten. Dock är det, som du ocskå skriver, tydligt när om man tittar på stärnderna att det ser ut att vara ca 20cm lågvatten. Det är mycket skumt.

• Thumbs up 1
Posted

Årets medelvattenstånd varierar med plats så det är bara vi i Karlskrona med omnejd som har just +13,3 cm över RH2000. RH2000 är natinell o det mått djupet anges mot i sjökorten. Tycker alltid det är lågt på försäsong o högt på eftersäsong och eftersom det är högt långa tider sätter det ju märken på strandlinjen. Men visst är det förvirrande att behöva lägga till 13,3 cm..

• 5 months later...
Posted

Medan julen nalkas så kommer nu här

den officiella filmen för Örlogsstaden Poker Run 2023

• Thumbs up 1