robinrobin Postad 4 September, 2020 Rapport Share Postad 4 September, 2020 Någon här som har erfarenhet av båtfrakter från UK. Är inne på att köpa en princess V48, ingen ovanlig båt på något sätt och bra rullians på båtar i sverige men känns som man får nya och finare från UK i nuläget. Vad får man räkna med att kalaset går på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dicke Postad 5 September, 2020 Rapport Share Postad 5 September, 2020 Nästan alla båtar i den storleken körs hem, kan låta en professionell kapten köra om man inte vill göra det själv, Southampton - Stockholm c:a 1,000 nm, = 50 timmar, kaptenskostnad med en crew c:a 50,000:-, bränsle 50-60,000:-, totalt c:a 100,000:-. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
robinrobin Postad 5 September, 2020 Författare Rapport Share Postad 5 September, 2020 12 timmar sedan, Dicke sade: Nästan alla båtar i den storleken körs hem, kan låta en professionell kapten köra om man inte vill göra det själv, Southampton - Stockholm c:a 1,000 nm, = 50 timmar, kaptenskostnad med en crew c:a 50,000:-, bränsle 50-60,000:-, totalt c:a 100,000:-. Okej! har jag inte ens tänkt på.. En kompis till mig var medhjälpare att köra hem en 39 fotare från Belgien i våras, kul äventur så kanske man skulle överväga att göra turen själv. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Capitan Postad 5 September, 2020 Rapport Share Postad 5 September, 2020 On 2020-09-04 at 17:05, robinrobin sade: Någon här som har erfarenhet av båtfrakter från UK. Är inne på att köpa en princess V48, ingen ovanlig båt på något sätt och bra rullians på båtar i sverige men känns som man får nya och finare från UK i nuläget. Vad får man räkna med att kalaset går på? Mitt företag har skeppat hem mycket båtar från UK genom åren. Dock väldigt få de senaste åren pga att ACL slutade trafikera Göteborg samt minskat flöde av båtar Har blivit några enstaka med DFDS Landtransport beror helt på vart i UK båten finns Antar att slutdestination är Sthlm? England har generös frihöjd men för transport i Sverige behöver propellrar av och troligen även roder och axlar(ibland även roderbockar) Nu när de gått ur EU så är det viktigt att det momskvitto i original vilket de ofta är noga med att hålla reda på Med detta har jag förstått att man inte behöver betala moms när båten förs in i EU men dubbelkolla detta Kör du hem så är det ju inget att bry sig om Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
robinrobin Postad 5 September, 2020 Författare Rapport Share Postad 5 September, 2020 1 timme sedan, Capitan sade: Mitt företag har skeppat hem mycket båtar från UK genom åren. Dock väldigt få de senaste åren pga att ACL slutade trafikera Göteborg samt minskat flöde av båtar Har blivit några enstaka med DFDS Landtransport beror helt på vart i UK båten finns Antar att slutdestination är Sthlm? England har generös frihöjd men för transport i Sverige behöver propellrar av och troligen även roder och axlar(ibland även roderbockar) Nu när de gått ur EU så är det viktigt att det momskvitto i original vilket de ofta är noga med att hålla reda på Med detta har jag förstått att man inte behöver betala moms när båten förs in i EU men dubbelkolla detta Kör du hem så är det ju inget att bry sig om Yes, stockholm är målet. Möjligt att man behöver demontera lite grejer, vet du nog bättre än mig dock är v48:an inte särskilt hög, kalla den slimmad om man vill Nyare v klass har klart högre fribord. Det där med att köra hem båten, om man leker med tanken att göra detsamma från Norge, samma lika kanske? hur stora e oddsen att bli stoppad och bli kontrollerad?? Sen kan man ju ha med sig en svenskflagg på båten och byta i gränsområdet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bengtsson Postad 6 September, 2020 Rapport Share Postad 6 September, 2020 Kan man inte ta båten till Danmark och köra hem den därifrån? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Capitan Postad 7 September, 2020 Rapport Share Postad 7 September, 2020 On 2020-09-05 at 22:25, robinrobin sade: Yes, stockholm är målet. Möjligt att man behöver demontera lite grejer, vet du nog bättre än mig dock är v48:an inte särskilt hög, kalla den slimmad om man vill Nyare v klass har klart högre fribord. Det där med att köra hem båten, om man leker med tanken att göra detsamma från Norge, samma lika kanske? hur stora e oddsen att bli stoppad och bli kontrollerad?? Sen kan man ju ha med sig en svenskflagg på båten och byta i gränsområdet. Man ha ju hört om en och annan som köpt båt i Norge och kört hem Finns ju ingen kontroll av Sveriges gränser så det är aldrig några problem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
XSailor Postad 7 September, 2020 Rapport Share Postad 7 September, 2020 Själv skulle ja troligtvis inte låta köra båten från UK. - eventuella tekniska problem osv med okänd använd båt, kan bli mycket besvärligt? - väder å vind, 50 timmar körning, kanske .....eller sedan hålla väder i en vecka eller två pga storm osv....kostander kan eskalera? Bara som en tanke, Tex Transfennica(RoRo) kör Tilburg till tex Hangö(Finland), redan ganska mycket närmare Sthlm ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Banarne Postad 7 September, 2020 Rapport Share Postad 7 September, 2020 Fråga Kungen vet ja... Han körde ju hem sin Fairline från England. Men det var ju ett tag sedan nu... och så är han ju iofs amiral. Ursäkta onödigt inlägg, men det är ju det där med värdelöst vetande😄 1 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Floyd Postad 8 September, 2020 Rapport Share Postad 8 September, 2020 Från Norge skulle jag säga det är noll risk ett vanligt år, väldigt ovanligt att se svenskflaggade båtar i Strömstad... I år med corona och stängd gräns från Norge är nog risken betydligt högre att man blir stoppad, dock borde det vara norska myndigheter, och hur mycket de bryr sig om mer än att du inte kommer tillbaka utan att sitta i karantän kan man ju fundera över. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dicke Postad 9 September, 2020 Rapport Share Postad 9 September, 2020 Att köra hem en 48 oftare från Norge och då försöka undvika att betala momsen på den kan slå tillbaka ordentligt, man ska kunna visa upp fakturor på att momsen är betald, Alla båtar över total lång 15 meter skall registreras, går inte att registrera utan ok papper... En V48 är drygt 15 meter... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bengtsson Postad 12 September, 2020 Rapport Share Postad 12 September, 2020 Återigen, varför inte ta den via Danmark? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
robinrobin Postad 13 September, 2020 Författare Rapport Share Postad 13 September, 2020 On 2020-09-12 at 15:53, Bengtsson sade: Återigen, varför inte ta den via Danmark? Nog ingen dum ide! Kräver lite extra planerande med avlossning och temporär båtplats i Danmark, annars är ju det en enkel resa hem. Tål att tänkas på! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.