Gå till innehåll

Båtfrakt från UK


robinrobin

Recommended Posts

Någon här som har erfarenhet av båtfrakter från UK.

 

Är inne på att köpa en princess V48, ingen ovanlig båt på något sätt och bra rullians på båtar i sverige men känns som man får nya och finare från UK i nuläget.

Vad får man räkna med att kalaset går på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla båtar i den storleken körs hem, kan låta en professionell kapten köra om man inte vill göra det själv, Southampton - Stockholm c:a 1,000 nm, = 50 timmar, kaptenskostnad med en crew c:a 50,000:-, bränsle 50-60,000:-, totalt c:a 100,000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Dicke sade:

Nästan alla båtar i den storleken körs hem, kan låta en professionell kapten köra om man inte vill göra det själv, Southampton - Stockholm c:a 1,000 nm, = 50 timmar, kaptenskostnad med en crew c:a 50,000:-, bränsle 50-60,000:-, totalt c:a 100,000:-.

Okej! har jag inte ens tänkt på..

En kompis till mig var medhjälpare att köra hem en 39 fotare från Belgien i våras, kul äventur så kanske man skulle överväga att göra turen själv.

 

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-09-04 at 17:05, robinrobin sade:

Någon här som har erfarenhet av båtfrakter från UK.

 

Är inne på att köpa en princess V48, ingen ovanlig båt på något sätt och bra rullians på båtar i sverige men känns som man får nya och finare från UK i nuläget.

Vad får man räkna med att kalaset går på?

 

Mitt företag har skeppat hem mycket båtar från UK genom åren. Dock väldigt få de senaste åren pga att ACL slutade trafikera Göteborg samt minskat flöde av båtar

Har blivit några enstaka med DFDS

Landtransport beror helt på vart i UK båten finns

Antar att slutdestination är Sthlm?

England har generös frihöjd men för transport i Sverige behöver propellrar av och troligen även roder och axlar(ibland även roderbockar)

 

Nu när de gått ur EU så är det viktigt att det momskvitto i original vilket de ofta är noga med att hålla reda på

Med detta har jag förstått att man inte behöver betala moms när båten förs in i EU men dubbelkolla detta

Kör du hem så är det ju inget att bry sig om :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Capitan sade:

 

Mitt företag har skeppat hem mycket båtar från UK genom åren. Dock väldigt få de senaste åren pga att ACL slutade trafikera Göteborg samt minskat flöde av båtar

Har blivit några enstaka med DFDS

Landtransport beror helt på vart i UK båten finns

Antar att slutdestination är Sthlm?

England har generös frihöjd men för transport i Sverige behöver propellrar av och troligen även roder och axlar(ibland även roderbockar)

 

Nu när de gått ur EU så är det viktigt att det momskvitto i original vilket de ofta är noga med att hålla reda på

Med detta har jag förstått att man inte behöver betala moms när båten förs in i EU men dubbelkolla detta

Kör du hem så är det ju inget att bry sig om :)

 

Yes, stockholm är målet.

 

Möjligt att man behöver demontera lite grejer, vet du nog bättre än mig dock är v48:an inte särskilt hög, kalla den slimmad om man vill :)

Nyare v klass har klart högre fribord.

 

Det där med att köra hem båten, om man leker med tanken att göra detsamma från Norge, samma lika kanske? hur stora e oddsen att bli stoppad och bli kontrollerad??

Sen kan man ju ha med sig en svenskflagg på båten och byta i gränsområdet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-09-05 at 22:25, robinrobin sade:

Yes, stockholm är målet.

 

Möjligt att man behöver demontera lite grejer, vet du nog bättre än mig dock är v48:an inte särskilt hög, kalla den slimmad om man vill :)

Nyare v klass har klart högre fribord.

 

Det där med att köra hem båten, om man leker med tanken att göra detsamma från Norge, samma lika kanske? hur stora e oddsen att bli stoppad och bli kontrollerad??

Sen kan man ju ha med sig en svenskflagg på båten och byta i gränsområdet.

 

 

 

Man ha ju hört om en och annan som köpt båt i Norge och kört hem

Finns ju ingen kontroll av Sveriges gränser så det är aldrig några problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle ja troligtvis inte låta köra båten från UK.

-  eventuella tekniska problem osv med okänd använd båt, kan bli mycket besvärligt?
-  väder å vind, 50 timmar körning,  kanske .....eller sedan hålla väder i en vecka eller två pga storm osv....kostander kan eskalera?

Bara som en tanke, Tex Transfennica(RoRo) kör Tilburg till tex Hangö(Finland), redan ganska mycket närmare Sthlm ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga Kungen vet ja... Han körde ju hem sin Fairline från England. Men det var ju ett tag sedan nu... och så är han ju iofs amiral.

 

Ursäkta onödigt inlägg, men det är ju det där med värdelöst vetande😄

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Norge skulle jag säga det är noll risk ett vanligt år, väldigt ovanligt att se svenskflaggade båtar i Strömstad...

I år med corona och stängd gräns från Norge är nog risken betydligt högre att man blir stoppad, dock borde det vara norska myndigheter, och hur mycket de bryr sig om mer än att du inte kommer tillbaka utan att sitta i karantän kan man ju fundera över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra hem en 48 oftare från Norge och då försöka undvika att betala momsen på den kan slå tillbaka ordentligt, man ska kunna visa upp fakturor på att momsen är betald, Alla båtar över total lång 15 meter skall registreras, går inte att registrera utan ok papper... En V48 är drygt 15 meter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-09-12 at 15:53, Bengtsson sade:

Återigen, varför inte ta den via Danmark?

Nog ingen dum ide!

 

Kräver lite extra planerande med avlossning och temporär båtplats i Danmark, annars är ju det en enkel resa hem.

 

Tål att tänkas på!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies