Gå till innehåll

Frakta båt Helsingborg-Stockholm


jerkerg

Recommended Posts

Hej!

Någon som har känningar att frakta en Fairline Targa 40 från Helsingborg till Stockholm med lastbil? Har dåligt med tid att köra sjövägen själv..

Tack på förhand! 
//Jerker

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan köra upp den sjövägen om det skulle vara ett alternativ att låta någon annan att köra båten åt er

 

Landvägen är nog 35000-40000kr plus lyft

Kollade runt en del när vi tog ner en kompis båt från Sthlm i höstas 50 mil enkel väg och hamnade på 30000kr plus följebil som jag körde

Det blev Torgerssons på Orust som körde den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis skriva att jag kan köra upp den, men det är bra långt.

 

Hur långt är det och hur lång tid tar det?

Vad matchar man med en så där?

Är ju en helt okänd båt också om nått strular på vägen tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, CarMan sade:

Tänkte precis skriva att jag kan köra upp den, men det är bra långt.

 

Hur långt är det och hur lång tid tar det?

Vad matchar man med en så där?

Är ju en helt okänd båt också om nått strular på vägen tänker jag.

 

Närmare 400 distans blir det nog

Gissar på ekonomisk marschfart 25-28 knop

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helsingborg - Sthlm gör man ledigt på två dagar om vädret är vettigt. Men sträckan falsterbo-Karlskrona är rejält väderutsatt och man kan bli liggande ett tag om man vill att inredningen skall sitta på plats när man kommer fram. ;)

 

hade jag haft tiden hade jag kunnat transportköra med. Har gjort resan rätt många gånger. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det 10 år sedan, men har för mig att SCA skulle ha 11-12tusen för att frakta en båt åt mig mellan Umeå och Helsingborg. Dom stannar även till i Oxelösund och då är det ju inte så långt till Stockholm sen. Oxelösund är även hamnen efter Helsingborg så man kan nog pruta lite då dom slipper stuva om utan kan sätta skutan längst akter. Tillkommer ju lyft upp på vagn alternativt egen vagn. 
 

https://www.sca.com/sv/logistik/spedition/sjotransporter/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för återkoppling, har inte funnit någon "vettig" prislapp på landtransport, så det lutar åt att köra sjövägen själv. Som tidigare nämnts så är det nästan 400nm och jag beräknar (med ok väder) 20 timmars körning. 

Tar gärna emot tipps för en resa som denna, vi är tre men navigationskunskap, men har mest färdats I kustnära områden. Spontant kan det bli stökigt sträckan Ystad-Karlskrona...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att ni kommer att få ett roligt äventyr.

Jag har en båtplats i Nyköping som står tom just nu, om ni av någon anledning behöver landkänning.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ystad - karlskrona är stökigt. Speciellt hanöbukten kan bjuda ett jävla motstånd. Där får man vara försiktig. 
 

Kalmarsund är enormt tråkigt och långt. Kan vara stökigt vid nordlig vind. Speciellt norra delen. 
färifrån viker ni av in till Västervik. Därifrån är det inomskärs och förbaskat vackert hela vägen till Sthlm. 
gryts och st Annas skärgård. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helsingborg - Kalmar är en lagom dagsetapp om man kör 25 knop plus något stopp. 
kräver bra väder längs hela vägen. 
 

efter Kalmar funkar de mesta vindar så länge det inte är nordlig för då blir det jobbigt vid Ölands norra udde. 
 

från Västervik och norrut är så gott som oberoende av väder. Det är bara landsort som är oskyddat då. 
Övrigt är inomskärs. Kan rekommendera ett stopp vid Gryts varv på vägen. 

passa på att välja de små trånga sunden med vackra saltkråkanställen längs vägen. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, CarMan sade:

Låter som att ni kommer att få ett roligt äventyr.

Jag har en båtplats i Nyköping som står tom just nu, om ni av någon anledning behöver landkänning.

Tackar, återkommer om det skulle bli aktuellt!😁👌🏻

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, jerkerg sade:

Hej!

Tack för återkoppling, har inte funnit någon "vettig" prislapp på landtransport, så det lutar åt att köra sjövägen själv. Som tidigare nämnts så är det nästan 400nm och jag beräknar (med ok väder) 20 timmars körning. 

Tar gärna emot tipps för en resa som denna, vi är tre men navigationskunskap, men har mest färdats I kustnära områden. Spontant kan det bli stökigt sträckan Ystad-Karlskrona...
 

Vad är det för nivå på priserna du fått? 400 nm kostar en del i soppa också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla var ni kan tanka efter vägen, en del sjömackar har stängt så här års upptäckte en god vän som gjorde resan omvänt härom året.

Det blev många promenader med dunkar i Simrishamn... 

  • Bedrövad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Kane sade:

Vad är det för nivå på priserna du fått? 400 nm kostar en del i soppa också.

Hej!

45-55K!

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styr in mot Karlskrona på vägen upp så får ni se på fin skärgård.
Finns även övernattningsmöjlighet vid gästbryggorna i stadsmarinan om ni vill de :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Stroker sade:

Kolla var ni kan tanka efter vägen, en del sjömackar har stängt så här års upptäckte en god vän som gjorde resan omvänt härom året.

Det blev många promenader med dunkar i Simrishamn... 

Planerar tankning i Kalmar, borde var öppet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, jerkerg sade:

Planerar tankning i Kalmar, borde var öppet...

Jag vet inte hur deras öppettider ser ut nu på eftersäsong. Men det brukar inte vara problem att ringa och boka tid.

 

"Finns det ingen personal på plats kl 07:00-22:00 så ring 070-292 37 77, så skall vi försöka hjälpa till med automat tankning."

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Lars Lindeby sade:

Jag vet inte hur deras öppettider ser ut nu på eftersäsong. Men det brukar inte vara problem att ringa och boka tid.

 

"Finns det ingen personal på plats kl 07:00-22:00 så ring 070-292 37 77, så skall vi försöka hjälpa till med automat tankning."

Tack för infon Lars!👍🏻

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
1 timme sedan, Lars Ström sade:

Känns som det är dags för lite nyheter..!!..😀

@jerkerg


Lång historia, kort. 
Landade i att köra själv, men rundade Skanör rakt in i oväder och fick söka nödhamn i Falsterbo. Tiden räckte inte så jag fick anlita en erfaren kapten efter tipps som levererade båten för några veckor sedan. Hunnit med några turer till Sandhamn och nu dags för upptagning. Blir förhoppningsvis ett bra båtår 2021! 🤩

1 timme sedan, Lars Ström sade:

 

F0052502-DDE0-4F31-80E2-5864B83A8F4C.jpeg

  • Tumme upp 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies