Gå till innehåll

(halv)galen fundering om "akterpropeller"


Banarne

Recommended Posts

Jag har en 30 fot motorbåt, drygt 4 ton, med rak axel och bogpropeller. Tycker överlag att den är ganska bra att manövrera men det skulle vara fint med en liten styrpropeller i aktern också i vissa lägen. Att installera en riktig akterpropeller har jag inga tankar på, men om man kunde dutta aktern lite grann åt nåt håll ibland när man t.ex. vill fickparkera långsides en brygga, eller ta sig ut därifrån. Min bogprop är på 4 hk och den upplever jag som mycket stark, så sådana effekter tror jag inte behövs för det finlir jag funderar på här.

Har sett att Biltema har en liten elutombordare med fjärrkontroll för både fram/back och styrning. Funderar på hur det skulle gå att sätta denna på badbryggan? Man hissar den enkelt upp o ner. Normalt skulle den kunna vara helt uppdragen och om man kommer in i en hamn där man vill använda den är det bara att släppa ner den och köra med fjärren från styrplatsen. Den är på 0,8 hk, 54 lbs, vilket inte är mycket i sammanhanget. Frågan är om den orkar skjuta på något nämnvärt? Jag förutsätter då att det inte blåser speciellt. Tror att dessa ofta har högre dragkraft framåt än back, men man kan ju svänga den så att man alltid kör fram. Den kostar knappt 4000,- och drar max 54 A så den kan ju enkelt kopplas till förbrukningsbatterierna.

Tror ni den skulle orka nåt eller blir det bara en piss i Mississippi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Kane sade:

Här finns exempel på användande av elmotorer som akterprop. I detta fall var det 2 polvända som användes, http://www.nbmarine.se/870bygge/akterprop/akterprop.html

Intressant lösning.... Det står att deras 2 motorer tillsammans ger ca 1 hk och båten har ju ungefär samma tyngd som min. Är ändå lite tveksamt till att ha dessa grejer fast monterade under båten. Har för mig ha läst någonstans att dessa små elutombordare ska lyftas upp ur vattnet när de inte används. De kanske inte är gjorde för kontinuerligt liv under vattnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies