Gå till innehåll

Varför släppa ut glykolen?


Gurra

Recommended Posts

Hej! 
Har en VP 4,3 Gxi.

Igår körde jag glykol genom motorn via musöron på drevet. Jag varmkörde först motorn med vanligt vatten så att termostaten skulle öppna sig. När jag stängt av motorn följde jag de råd jag fått av sakkunniga att öppna dräneringspluggarna på motorn, två på blocket och två på avgaslimporna. När jag öppnar pluggarna på limporna så rinner det ut den glykol som jag nyss kört in. Varför ska man tömma ut glykolen? Den borde ge ett rostskydd? Den fryser inte om det inte blir kallare än -40˚ Jag bara undrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sjövattenkylda motorer brukar man varmköra med vatten. Stänga av och dränera blocket på vatten. Sen starta och köra i glykolvatten som får stå kvar i motorn över vintern som frys och rost skydd. 
Att tappa ur vattnet innan glykolkörningen är för att säkerställa att hela motorn blir fylld med glykol så det inte blir fickor kvar som fryser. 

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjövattenkylda motorer skall  tömmas på vatten, innan man kör in glykolblandning; då fylls motorn med glykolblandning. Ingen varmkörning, eller urtagning av termostat är då nödvändig. Det är det enda rätta sättet att konservera en sjövattenkyld motor. Givetvis ska glykolblandningen vara kvar i motorn under vintern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är bra att varmköra för att underlätta oljebytet och dessutom passa på att köra konserveringsolja i förgasaren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Kuling sade:

Men det är bra att varmköra för att underlätta oljebytet och dessutom passa på att köra konserveringsolja i förgasaren.

Precis, men viktigt att komma ihåg är att en maskin med insprutning inte ska smoggas med konserveringsolja. Insprutningssystemet och map-sensorn gillar inte kladdig oljefilm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAP är väl inget problem då det bör råda undertryck när man använder sprayen?

LMM däremot är något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Jarlingar sade:

MAP är väl inget problem då det bör råda undertryck när man använder sprayen?

LMM däremot är något helt annat.

Om smoggning ska ha någon funktion så måste motorn kvävas och då råder det inte längre undertryck. Men det kanske är som du säger att lmm är känsligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies