Gurra Postad 11 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 11 Oktober, 2020 Hej! Har en VP 4,3 Gxi. Igår körde jag glykol genom motorn via musöron på drevet. Jag varmkörde först motorn med vanligt vatten så att termostaten skulle öppna sig. När jag stängt av motorn följde jag de råd jag fått av sakkunniga att öppna dräneringspluggarna på motorn, två på blocket och två på avgaslimporna. När jag öppnar pluggarna på limporna så rinner det ut den glykol som jag nyss kört in. Varför ska man tömma ut glykolen? Den borde ge ett rostskydd? Den fryser inte om det inte blir kallare än -40˚ Jag bara undrar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stinger260 Postad 11 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 11 Oktober, 2020 Glykolen ska ligga kvar i motorn som rost- och frysskydd. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jörgen.k Postad 11 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 11 Oktober, 2020 På sjövattenkylda motorer brukar man varmköra med vatten. Stänga av och dränera blocket på vatten. Sen starta och köra i glykolvatten som får stå kvar i motorn över vintern som frys och rost skydd. Att tappa ur vattnet innan glykolkörningen är för att säkerställa att hela motorn blir fylld med glykol så det inte blir fickor kvar som fryser. 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dag55 Postad 13 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 13 Oktober, 2020 Sjövattenkylda motorer skall tömmas på vatten, innan man kör in glykolblandning; då fylls motorn med glykolblandning. Ingen varmkörning, eller urtagning av termostat är då nödvändig. Det är det enda rätta sättet att konservera en sjövattenkyld motor. Givetvis ska glykolblandningen vara kvar i motorn under vintern Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kuling Postad 13 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 13 Oktober, 2020 Men det är bra att varmköra för att underlätta oljebytet och dessutom passa på att köra konserveringsolja i förgasaren. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NON Postad 14 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 14 Oktober, 2020 17 timmar sedan, Kuling sade: Men det är bra att varmköra för att underlätta oljebytet och dessutom passa på att köra konserveringsolja i förgasaren. Precis, men viktigt att komma ihåg är att en maskin med insprutning inte ska smoggas med konserveringsolja. Insprutningssystemet och map-sensorn gillar inte kladdig oljefilm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jarlingar Postad 14 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 14 Oktober, 2020 MAP är väl inget problem då det bör råda undertryck när man använder sprayen? LMM däremot är något helt annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NON Postad 14 Oktober, 2020 Rapport Share Postad 14 Oktober, 2020 7 timmar sedan, Jarlingar sade: MAP är väl inget problem då det bör råda undertryck när man använder sprayen? LMM däremot är något helt annat. Om smoggning ska ha någon funktion så måste motorn kvävas och då råder det inte längre undertryck. Men det kanske är som du säger att lmm är känsligare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.