Jump to content

Varför släppa ut glykolen?


Recommended Posts

Hej! 
Har en VP 4,3 Gxi.

Igår körde jag glykol genom motorn via musöron på drevet. Jag varmkörde först motorn med vanligt vatten så att termostaten skulle öppna sig. När jag stängt av motorn följde jag de råd jag fått av sakkunniga att öppna dräneringspluggarna på motorn, två på blocket och två på avgaslimporna. När jag öppnar pluggarna på limporna så rinner det ut den glykol som jag nyss kört in. Varför ska man tömma ut glykolen? Den borde ge ett rostskydd? Den fryser inte om det inte blir kallare än -40˚ Jag bara undrar?

Link to post
Share on other sites
Jörgen.k

På sjövattenkylda motorer brukar man varmköra med vatten. Stänga av och dränera blocket på vatten. Sen starta och köra i glykolvatten som får stå kvar i motorn över vintern som frys och rost skydd. 
Att tappa ur vattnet innan glykolkörningen är för att säkerställa att hela motorn blir fylld med glykol så det inte blir fickor kvar som fryser. 

  • Like 1
  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
dag55

Sjövattenkylda motorer skall  tömmas på vatten, innan man kör in glykolblandning; då fylls motorn med glykolblandning. Ingen varmkörning, eller urtagning av termostat är då nödvändig. Det är det enda rätta sättet att konservera en sjövattenkyld motor. Givetvis ska glykolblandningen vara kvar i motorn under vintern

Link to post
Share on other sites
Kuling

Men det är bra att varmköra för att underlätta oljebytet och dessutom passa på att köra konserveringsolja i förgasaren.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, Kuling sade:

Men det är bra att varmköra för att underlätta oljebytet och dessutom passa på att köra konserveringsolja i förgasaren.

Precis, men viktigt att komma ihåg är att en maskin med insprutning inte ska smoggas med konserveringsolja. Insprutningssystemet och map-sensorn gillar inte kladdig oljefilm.

Link to post
Share on other sites

MAP är väl inget problem då det bör råda undertryck när man använder sprayen?

LMM däremot är något helt annat.

Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Jarlingar sade:

MAP är väl inget problem då det bör råda undertryck när man använder sprayen?

LMM däremot är något helt annat.

Om smoggning ska ha någon funktion så måste motorn kvävas och då råder det inte längre undertryck. Men det kanske är som du säger att lmm är känsligare.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies