Gå till innehåll

Köra på land med vatten på renspolningsavslutningen


Mårten Olsson

Recommended Posts

Hej,

Behöver starta upp min VP 4.3GXiE-M på land i samband med konserveringen.

Kan jag då köra den med vatten kopplat på rensspolningsanslutningen eller måste jag strula med spolmuff?
mvh Mårten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inte för länge bara, det går snabbt att koka oljan till styrservot!

Ska du vinterkonservera via slangkopplingen, var då säker på att oljekylaren till styrservot är tom efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med full fart på vattnet så rinner överskottet ut bakvägen genom styrservokylaren, så det är ingen större risk på att det går varmt där om motorn får stå och snurra på tomgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ekolnskungen sade:

Spolkopplingen sitter mellan oljekylare och impeller, så det är ingen fara för impellern.

Just så, jag såg just det på mln motor. Då funkar det ju alldeles perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, NON sade:

Med full fart på vattnet så rinner överskottet ut bakvägen genom styrservokylaren, så det är ingen större risk på att det går varmt där om motorn får stå och snurra på tomgång.

Well, jag har kokat oljan en gång, trots bra hyffsat bra fart på vattnet (3 bar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, ekolnskungen sade:

Well, jag har kokat oljan en gång, trots bra hyffsat bra fart på vattnet (3 bar).

Ok, men flöde är viktigare än tryck och 3 bar låter lite lågt så gissar på att du har egen brunn och att flödet då också är begränsat. Hursomhelst så hade jag en penta 5,7 gi-300 som jag varmkörde på land varje höst under sju års tid med vatten kopplat på wash utan några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter här hemma med popcornskålen bredvid mig och hoppas på en riktig battle här. 

Tyvärr tycks den utebli men hoppas hoppas 😆

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies