Gå till innehåll

Val av Varmvattenberedare


red_line

Recommended Posts

Går i köpartankarna och har sneglat lite på Quick, sigmar, isotemp.... 

 

hur stor behöver man ? 22L finns det för överkomligt pris på HR Marin. rostfri 316L med blandningsventil, man får då ut 44L 40 gradit vatten. 
 

Vad har ni för beredare? 

BCE013FC-D2F3-448A-95FA-90DA0E451B37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du använda vattnet till? Jag hade en 20-liters det räckte gott, men då hade jag inte dusch utan använde bara vattnet för disk och att tvätta händerna typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Eken sade:

Vad tänker du använda vattnet till? Jag hade en 20-liters det räckte gott, men då hade jag inte dusch utan använde bara vattnet för disk och att tvätta händerna typ.


vi hade en 15 liters i gamla båten, dock utan blandningsventil. Så där kanske man slösade lite vatten. 
 

det är disk och tvätta händerna som är tanken, vi har dusch i båten men tror inte den kommer användas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är 28 år gammal, är det nån skillnad mot dagens?

Den är på 22liter och ansväll de till största del till att diska.

jag tycker den tappar värmen fort när man börjar att använda den, så den är nog i get bra på att skickta vattnet.

 

Jag har många gånger funderat på att skaffa en större eller en dieselvärmare som kan värma upp den när jag vill ha varmvatten.

 

inte helt nöjd med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur ofta man kör motorn 1 timma eller mer så man fyller på med varmvatten. Så stor beredare som möjligt skulle jag satsa på. Håller själv på med byte av beredare och det ser ut som att jag kan öka från 20 till 30 liter utan att det blir för trångt.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en på cirka 40 liter och det räcker mer än väl och den håller värmen så bra att frun kan ta en morgondusch om vi kört motorn en halvtimme dagen innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en bra modell av VV beredare: 

VARMVATTENBEREDARE 22L (seasea.se) 

Anledningen är att den har ett hölje av glykol = 7 liter glykol runt om istället för som dom flesta - en rör stump i mitten. Haft en sådan, var mycket nöjd. 

Jag hade satsat på så stor som jag får plats med så man kan duscha och ha sig när man vill det. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies