Gå till innehåll

Dags för ny båt, Saga 315 ?


Conny Wisselgren

Recommended Posts

Halloj !

Har saknat er en smula, men sedan jag sålde Fjord 1200:an förra våren har båtlivet fullkomligt dött...

Men nu vädras det morgonluft, och när man inte är riktigt navlad så är det nästan

 självklart att man ska köpa ny båt i Januari, en båt som står på land och saknar det mesta i historik, men ser väldigt bra ut... på bild....

 

Jag har fullkomligt kärat ner mig i en Saga 315, årsm. 2010 med en D4 260 och axel.. 

 

Finns det någon kunskap / erfarenhet om dessa flytetyg här på "Forat"  ?

 

Kanske till och med lite tips o tricks om svaga punkter eller bra att veta ?

 

Vill passa på att önska er alla ett gott nytt bättre år !!

 

Wisslan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäh... 
Varför sålde du åbäket? Fick du inte ordning på motorn/drevet? 

 

Saga är ju välbyggda båtar! Snackade med en herre förra sommaren som hade sin andra Saga 315 - han lovordade båten och varvet. 

God smak för båt måste jag säga! 

Annars är ju Havsörnen II tillsalu.. Det är ju en magisk skuta! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flajjan,  ja varför sålde vi Fjorden.. vi har frågat oss det själva, vi hade fått ordning på det mesta, även om du hade gjort grovjobbet först, men just där och då kändes det som att vi skulle avsluta båtlivet, för mycket annat på gång, motorcyklar, hästar, arbete osv...

 

Nåväl, vi lever ju i en föränderlig värld som tur är, och ett avslut kan ju bli en paus istället 🙂

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa Saga 315 är nog väldigt bra båtar, har hört mycket positivt och ägarna verkar nöjda. Rak axel är oftast mer robust än drev, men detta ligger det kanske lite religion i också....😇

Pentas D4 verkar det finnas lite delade meningar om, bl.a. att de ska vibrera en hel del, men det kanske mest är på låga varv? Det är väl Deutz-block från början och de har väl gott kvalitetsrykte? Som vanligt med moderna motorer är det väl kanske mest elektronik som strular?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norska båtar har bra kvalité generellt verkar det som. Har själv en NB 840 som vi är jättenöjda med. Angående D4 motorer verkar det vanligt att det blir hål i kolvar efter ganska få gångtimmar beroende på att nå´n spridare blir dålig. Man ska tydligen inte ha mer olja än max halva stickan sägs det. Vad som är sant eller inte vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla upp detta noga. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D4 och hål i kolvar är ett känt problem. 
speciellt vissa årsmodeller. 
 

själv tycker jag D4 går rätt tråkigt i lägre fart. Mer påtagligt ju mindre båten är. 
 

samtidigt körde vi 9500h med våra D4 i arbetsbåten. Så visst finns det ex som funkar bra. De gick oerhört bra ca 8700h. Sen pajade allt....

och de gick mååååååånga timmar med mycket olja på stickan...

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för reflektioner och rekomendationer 🙂

Tyvärr blev det ingen affär då allt visade sig vara ett bedrägeriförsök, det fanns ingen båt, bara folk som var sugna på handpenning.... Polisanmält nu.

 

Vi får leta vidare 🙃🙃

 

Allt gott !

  • Oops 1
  • Bedrövad 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies