JeevesII Posted February 7, 2021 Report Share Posted February 7, 2021 Hej! Jag ämnar installera flödesmätare för att mäta dieselförbrukningen i min båt. Dessa kommer då att öka tryckfallet på bränsleledningens sugsida. Jag undrar då hur stort man kan tillåta sig att det är för att inte störa maskinernas drift? Den absoluta gränsen är ju när dieseln börjar koka, men det är ju uppenbart. Båten är utrustad med två stycken VP TAMD41A maskiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuling Posted February 7, 2021 Report Share Posted February 7, 2021 De flödesmätare som finns för marint bruk borde vara konstruerade för att minimera tryckfall så det bör vara OK. Hur har du tänkt göra med flödesmätning på returen? Att bara mäta på tilloppet ger ju felaktiga värden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarlingar Posted February 7, 2021 Report Share Posted February 7, 2021 En flödesmätare har obefintligt motstånd, så du kan montera den vart du vill. Iaf garmins flödesmätare för diesel är två stycken mätare varav den ena skall monteras på returen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poxy Posted February 7, 2021 Report Share Posted February 7, 2021 Har Garmin flödesmätare för diesel? Hittade inget förut när jag kollade på flödesmätare till stugbåten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarlingar Posted February 7, 2021 Report Share Posted February 7, 2021 Garmin verkar ha slutat med dieselvarianten av gfs10!? Finns nmea 2000 flödesmätare för diesel, men dom lär väl kosta fläsk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flajjan Posted February 18, 2021 Report Share Posted February 18, 2021 Jag har haft GFS10 bensin varianten för dieselmotor - det fungerade i flera år. Numer vet jag inte. Vis av erfarenhet avseende flödesmätare, monterat i flera båtar. Man kör aldrig in en eventuell besparing. Visst kul att veta, men med lite erfarenhet av hur en motor går, speciellt en diesel - ju mer du varvar desto mer drar den - ganska linjärt, finns scheman på förbrukning per timme för olika varvtal - dessa stämmer tämligen bra. Spara pengarna till något roligare är mitt tips. Brukar alltid finnas massor att köpa till båten.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Eriksen Posted January 2, 2023 Report Share Posted January 2, 2023 On 2021-02-18 at 08:23, Flajjan sade: Jag har haft GFS10 bensin varianten för dieselmotor - det fungerade i flera år. Numer vet jag inte. Vis av erfarenhet avseende flödesmätare, monterat i flera båtar. Man kör aldrig in en eventuell besparing. Visst kul att veta, men med lite erfarenhet av hur en motor går, speciellt en diesel - ju mer du varvar desto mer drar den - ganska linjärt, finns scheman på förbrukning per timme för olika varvtal - dessa stämmer tämligen bra. Spara pengarna till något roligare är mitt tips. Brukar alltid finnas massor att köpa till båten.. Du har säkert rätt @Flajjan men jag tänker så här: Elektronik är jämfört med mycket annat i din båt ganska billigt. Framförallt i relation till motorerna. Med fler mätinstrument ökar din förståelse för hur båten fungerar. Kräver babord maskin exempelvis mer gaspådrag för att gå jämt, samtidigt som båda maskinerna drar lika mycket soppa kan man utesluta alla felkällor efter förgasaren och kolla in vajern eller bränsleslang. Tom 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.