Gå till innehåll

Farsan har köpt ”ny” båt


Anton Edman Carlsson

Recommended Posts

Tjena. Länge sedan jag skrev något här :) 

 

farsan har lagt handpenning på en ”ny” båt efter några år utan båt.

 

tyvärr ligger båten i Danmark så den är köpt osedd men ska va i helt ok skick enligt alla bilder osv vi fått på den men det är lite att göra på den som med alla gamla båtar ;) 

 

eftersom vi inte kunnat åka och titta på båten undrar jag om någon annan har erfarenhet av modellen och vet hur ytorna är i båten och hur dom är generellt med plats och hur dom är att köra/ lägga till med osv? :) 

 

den kommer enbart va till morsan och farsan så ytorna är för 2 personer.

 

Båten ifråga är en Nord West 370 med VP D4/ips 400 som gått 230 timmar. DPS  och humphree interceptorer är monterat 2015Båten är byggd 2009 :)

 

Vi hoppas på att få köra hem båten i mitten på april vilket även kommer bli första gången vi ser den på riktigt :) 

 

 

725F712A-41EC-4047-AAF0-9086B1541A8C.jpeg

  • Tumme upp 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Lars Ström sade:

Fint stuk på den båten.👍

ja det är fina båtar :)
 

 

39 minuter sedan, nomad sade:

Ja det kan man lugnt säga😂 farsan känner Benny ganska bra och Dom har snackat endel om detta ;) 

tänkte mest om man kunde hitta någon ”utomstående” med egna erfarenheter om båten :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte en del elektronik på en sån förra hösten. Mitt omdöme är att det är en mycket trevlig båt. Gott om plats speciellt om man bara är två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Gasglad sade:

Jag bytte en del elektronik på en sån förra hösten. Mitt omdöme är att det är en mycket trevlig båt. Gott om plats speciellt om man bara är två.

Det låter bra :) är helt säker på att det är en jättefin båt men lite nyfiken är man ju då man inte sett den på riktigt ännu 😉

 

gps och radar ska bytas på denna också. Får se hur jobbigt det är att dra nya kablar mellan fly och sittbrunn😂

 

 

5 minuter sedan, Gasglad sade:

Föressten har du kvar din röda pryl?

Nej den såldes 2018 då jag köpte en fountain 38 ist :) 2st merc racing 525 med xr drev och sportmaster -2 underhuds 🙂

D75BA7F5-8E3A-4A5D-82F6-B9BF2D8DE7CD.jpeg

DCB57340-D4A9-4DB7-A7E3-82E9394DBE37.jpeg

  • Like 1
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skitenkelt att byta kablar om det är samma som på den jag donade med. Den var lite äldre. Man öppnar en lucka i taket och står på förarplatsen. Lagom ståhöjd och man når typ allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Gasglad sade:

Det är skitenkelt att byta kablar om det är samma som på den jag donade med. Den var lite äldre. Man öppnar en lucka i taket och står på förarplatsen. Lagom ståhöjd och man når typ allt

Jaha då får jag hoppas att det är samma på denna isf 😂 

 

ska även dit ett ankarspel bak men där va det färdigdragna kablage enligt Benny så det bara är att koppla in och klicka i styrpanelen 😎 

 

sen ska det i ett elverk och ev en watermaker :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Va och kollade på båten med farsan för första gången förra helgen och den va exakt så fin som det va sagt om inte finare :) 

 

båten ser iprincip oanvänd ut och inte ett märke i varken plasten eller trädetaljerna :) 

inget är sönderskruvat och alla kabeldragningar m.m är NW orginal=snyggt.

 

Men som vanligt så vill man byta ut endel och komplettera med saker så nytt kapell/ dynor ska beställas i modernare färger. Nya rattar ska dit. Ankarspel bak ska monteras m.m

 

behöver även göra något åt laddningen i båten men där är det lite frågetecken.

 

gissar på en dygnsförbrukning på 80-110ah med vvb osv.

 

tanken är väl att man ska kunna ligga ute i 3-4 dagar utan att behöva starta maskinerna.

 

idag sitter det 3st 150ah agm batterier på förbrukarbanken.

3kw inverter sitter i båten och 220v uttag överallt.

 

frågan är om man ska köpa ett elverk(inbyggt fisher panda eller liknande på ca 5kw) eller en efoy 210/ bränslecell för att kunna ligga ute några dagar?

 
är det någon som har erfarenhet av båda och kan uttala sig om vad man gillar bäst?

 

Vad jag kunnat googla fram så är fördelarna med efoy.

:Automatisk

:tyst

:enklare montage

:billigare inköp

:tar mindre plats

:skrev jag automatisk? ;) 
 

Nackdelar:

:laddar långsamt (men med relativt många ah i batterierna lär den hinna med att ladda upp iaf)

:dyrt bränsle/ svårt att få tag på

 

elverk är väl fördelarna

:laddar snabbare

:220V (vilket redan finns i båten)

:billigt bränsle/enkelt att få tag på

 

nackdelar:

allt annat :D 

 

Är efoy verkligen så bra som det låter eller är verkligheten att den inte laddar vad som utlovas och drar mer bränsle änn specen? :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen på min NW410 som jag hade låg runt 100 ah/dygn.

En Efoy är trevlig och tyst, men med något låg kapacitet - den kommer få gå dygnet runt. 

Jag tror med på en stöddigare batteribank - Lithium 700Ah eller 1400Ah - så behöver ni inte fundera på elverk eller efoy.. En efoy kostar 60 000 kr har jag för mig, två 700Ah lithium från GWL landar på 70 000 kr. Bättre blir det nog inte. 

 

Elverket kan vara bra om ni ska köra watermaker - om ni inte kör med lithium och motorerna, kör under gång? 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min båt som ligger runt 140Ah/dygn så blev det en Efoy 210 och den är precis lika bra som den låter (eller den låter faktiskt inte alls!). Enda nackdelen är väl att priset per Ah är, hmm.. svindyrt! 
Uppdaterade till litiumbatterier i år och de har inte hunnit testas på ”riktigt” ännu men om de funkar som avsett så kommer jag vara ”självförsörjande” med marginal och kan sluta ha power paranoia/ampere anxiety..
 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Flajjan sade:

Förbrukningen på min NW410 som jag hade låg runt 100 ah/dygn.

En Efoy är trevlig och tyst, men med något låg kapacitet - den kommer få gå dygnet runt. 

Jag tror med på en stöddigare batteribank - Lithium 700Ah eller 1400Ah - så behöver ni inte fundera på elverk eller efoy.. En efoy kostar 60 000 kr har jag för mig, två 700Ah lithium från GWL landar på 70 000 kr. Bättre blir det nog inte. 

 

Elverket kan vara bra om ni ska köra watermaker - om ni inte kör med lithium och motorerna, kör under gång? 


Då är jag nog inte så långt ifrån i min gissning isf ;) 

 

ja det är det jag funderar på också om den kanske får jobba lite hårt eller om den bara behöver gå in och ladda 10 timmar dag 3 innan man åker vidare och motorerna börjar ladda? Det är ju endå 225ah man har i banken som går att använda utan problem och det borde ju räcka 2 dagar innan efoy.en startar upp och laddar i 80ah på 10 timmar så har man ström en dag till nästan innan man startar maskinerna för att byta ställe/åka hem. 
 

vet inte om jag tänker fel eller inte då jag inte har nån erfarenhet alls om detta Men isf får ni rätta mig :D 

 

Litium är väldigt intressant och han har också funderat på det men tycker det verkar läskigt/ krångligt med diverse laddare och skiljerelän m.m som behöver bytas och kopplas in på rätt sätt osv.

vi har inte satt oss in i litium så mycket kan man säga ;) 

 

varken jag eller farsan är spec duktiga på el och orginal-grejerna i båten sitter så fint så han vågar inte sabba det :D 

har du koll på hur mycket plats/vikt såna där 700ah batterier tar/väger? Har förstått att litium är lättare änn vanliga bly men 700ah måste väl väga satan att bära in? :D 

 

jo då kan det va bra med elverk men inverten ska orka med att driva watermakern om man inte använder massa annat samtidigt. Tror WM drog 1200w och tillverkade 40liter i timmen om jag kommer ihåg rätt.

vattentanken är på 550 liter så man kommer inte behöva köra WM mer änn nån gång i veckan isf.


 

gissar på att farsan och morsan kommer va ute som högst 1vecka i sträck och kanske använda båten totalt 3-4 veckor under hela säsongen med största delen 2-4 dagars turer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Navigare sade:

På min båt som ligger runt 140Ah/dygn så blev det en Efoy 210 och den är precis lika bra som den låter (eller den låter faktiskt inte alls!). Enda nackdelen är väl att priset per Ah är, hmm.. svindyrt! 
Uppdaterade till litiumbatterier i år och de har inte hunnit testas på ”riktigt” ännu men om de funkar som avsett så kommer jag vara ”självförsörjande” med marginal och kan sluta ha power paranoia/ampere anxiety..
 


det låter ju spännande! 
hur stor batteribank hade du innan och typ hur länge kunde du ligga innan efoy.en starta/hur länge behövde den va igång per dag ungefär?

att det blir dyra timmar har han förstått men det gör inte så mycket. Säg att han kör upp 4-5 dunkar på en säsong så är det endå ”bara” 3 tusen kronor i driftkostnad per år isf ;) 

 

hur krångligt va det att byta till litium?

behövde du byta generatorer på motorn och batteriladdare osv?

 

sitter fina mastervolt grejer i båten så vill hellst inte byta ut det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anton Edman Carlsson sade:


det låter ju spännande! 
hur stor batteribank hade du innan och typ hur länge kunde du ligga innan efoy.en starta/hur länge behövde den va igång per dag ungefär?

att det blir dyra timmar har han förstått men det gör inte så mycket. Säg att han kör upp 4-5 dunkar på en säsong så är det endå ”bara” 3 tusen kronor i driftkostnad per år isf ;) 

 

hur krångligt va det att byta till litium?

behövde du byta generatorer på motorn och batteriladdare osv?

 

sitter fina mastervolt grejer i båten så vill hellst inte byta ut det ;)

Innan batteribytet hade jag 4x140Ah i förbrukningsbanken och det klarade vi oss på i knappa två dygn utan laddningen. Att ladda upp helt fullt med hjälp av Efoyen har jag nog aldrig gjort då den automatiskt kickar in och jag har haft den inställd så att den gick in ganska tidigt för att inte behöva köra den så länge (men oftare).

 

Bytet till litiumbatterier (LIME), i först omgången 3x90Ah, var enkelt då jag bara ringde en båtelfirma som gjorde jobbet. :D 
De bytte batteriseparator och laddare men tror att generatorn ska räcka till (80A) men har reserverat sig för att den kan behöva uppgraderas, de satte också ett batteriskydd som klipper när spänningen faller under kritisk nivå för att skydda batterierna. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Navigare sade:

140Ah/dygn

 

Hur fördelar sig den förbrukningen? 

Det är ändå ~6A kontinuerligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga permanentförbrukare men en massa intermittenta, kyl (4A), frys (7A), värmare (22/7 A), plottrar, autopilot och nav instrument (18/11 A), tryckvatten, belysning, laddning av telefoner, surfplattor, TV, Wifi och andra "nödvändigheter".

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Navigare sade:

Innan batteribytet hade jag 4x140Ah i förbrukningsbanken och det klarade vi oss på i knappa två dygn utan laddningen. Att ladda upp helt fullt med hjälp av Efoyen har jag nog aldrig gjort då den automatiskt kickar in och jag har haft den inställd så att den gick in ganska tidigt för att inte behöva köra den så länge (men oftare).

 

Bytet till litiumbatterier (LIME), i först omgången 3x90Ah, var enkelt då jag bara ringde en båtelfirma som gjorde jobbet. :D 
De bytte batteriseparator och laddare men tror att generatorn ska räcka till (80A) men har reserverat sig för att den kan behöva uppgraderas, de satte också ett batteriskydd som klipper när spänningen faller under kritisk nivå för att skydda batterierna. 


tack för bra info :) 

 

haha ja det känns som man får ringa någon som har koll om detta ska göras :D 

 

såg på lime.s hemsida att dom har ett 240ah kit. Vet du om man kan koppla ihop flera batterier som med vanliga bly så man kan få t.ex 480 ah?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det inte finns någon möjlighet att montera solceller eftersom det inte nämnts, annars måste ju det vara det billigaste och enklaste sättet att ladda batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan både serie- och parallellkoppla (24v tex) litiumbatterier som med bly/AGM/gel batterier men som vanligt du kan inte blanda mellan batterityper. Jag hade från början tänkt mig 6 x 90Ah men fick rådet att pröva med med 3 först och komplettera vid behov.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

700 Ah lifepo batteri består av 4 celler som seriekopplas. 

Väger 21 kg/ cell x 4. 

627 * 306 x 67 mm /cell. 

WB-LYP700AHA LiFeYPO4 (3.3V/700Ah) | shop.GWL.eu 

Då kan du använda 680 Ah.. 
Skall du ha motsvarande AGM får du dubbla 6 x 230 Ah 58 kg/st, ytan dom tar upp blir enorm.. 

 

Lithium 700 Ah användbart = 84 kg
AGM 700 Ah användbart = 250 kg


Prata med någon som jobbar med elinstallationer, köp cellerna direkt från GWL, låt som sälja på er kringutrustningen och installation om ni är osäkra. Jag plockade ihop mitt enligt eget tycke och huvud - inte helt enligt alla dom rekommendationer som finns - det har fungerat i 4 somrar och två olika båtar. 

 

Laddtiden minskas drastiskt med lifepo. 

 

Jag köpte mitt nya startbatteri Winston 40ah på gwl, kom hem på någon vecka. Väger mindre än 1/3 och tar mindre än hälften av platsen mot mitt tidigare 80Ah agm batteri..  

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Eken sade:

Jag antar att det inte finns någon möjlighet att montera solceller eftersom det inte nämnts, annars måste ju det vara det billigaste och enklaste sättet att ladda batterier.

Njaa det går att få på en liten solcell på targabågen men det kommer inte räcka. Någon annanstans vill han inte ha solcell pga av utseende och soldynor m.m som ska va på fördäck ;) 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Flajjan sade:

700 Ah lifepo batteri består av 4 celler som seriekopplas. 

Väger 21 kg/ cell x 4. 

627 * 306 x 67 mm /cell. 

WB-LYP700AHA LiFeYPO4 (3.3V/700Ah) | shop.GWL.eu 

Då kan du använda 680 Ah.. 
Skall du ha motsvarande AGM får du dubbla 6 x 230 Ah 58 kg/st, ytan dom tar upp blir enorm.. 

 

Lithium 700 Ah användbart = 84 kg
AGM 700 Ah användbart = 250 kg


Prata med någon som jobbar med elinstallationer, köp cellerna direkt från GWL, låt som sälja på er kringutrustningen och installation om ni är osäkra. Jag plockade ihop mitt enligt eget tycke och huvud - inte helt enligt alla dom rekommendationer som finns - det har fungerat i 4 somrar och två olika båtar. 

 

Laddtiden minskas drastiskt med lifepo. 

 

Jag köpte mitt nya startbatteri Winston 40ah på gwl, kom hem på någon vecka. Väger mindre än 1/3 och tar mindre än hälften av platsen mot mitt tidigare 80Ah agm batteri..  

 

har börjat kolla runt rätt mycket idag på litiumbatterier faktist tack vare er ;) 

 

måste bara lära mig ”lite” mer om hur detta fungerar :D 

 

vad är det för skillnad på vanliga lifepo4 och lifeypo4? Skiljer ju löjligt mycket pengar mellan dom.

 

får försöka hitta någon som jobbar med detta och kan berätta vad som behöver göras för att få allt att funka.

 

Är 3 separata banker i båten nu som är länkade med mastervolt laddare/inverter och nån typ av skiljerelän och 2st jordplattor genom skrovet och nån grej som ska skydda mot galvaniska strömmar osv. Vill inte behöva byta ut allt sånt ;) 

 

går det att behålla batterierna till start/nav i agm eller kommer generatorerna/ battladdaren rasa ihop eller kan nått annat jobbigt hända? 
 

känner att jag verkligen behöver prata med någon som kan detta :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan behålla AGM i dom andra bankerna så länge du har separator från generatorerna. Funkar fintfint. Precis så som många har. 

Jag bytte inte allt på mina installationer - det fungerade kanonbra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies