Jump to content

Köpa utombordare i norge

Recommended Posts

Freddeno1

Hej! Jag kikar lite smått efter en nyare fyrtaktare 10-15hk till stugbåten. 

Utbudet i Sverige är ganska dåligt och nytt tämligen dyrt. 

Upptäckte finn.no och där är utbudet mycket större och nya motorer ca 10000 kr billigare. Nu när norska kronan är svagare än den svenska så känns ju detta tämligen intresant. 

Är det någon som har koll, nytt eller lätt begagnat. Misstänker att vid nyköp att man kan dra momsen i Norge och sedan betala moms och tull i Sverige. Frågan är vad det kostar? 

Vid begagnat borde man kunna köpa för kontanter av privatperson och bara åka hem.... Eller? 

Skulle vara intressant om någon som gjort detta kunde guida. 

Gasglad

Tull och moms på det du köper i nytt eller begagnat i Norge. Att bara köra över gränsen kallas smuggling men det är väl upp till dig.

Freddeno1

Smuggla kommer jag inte att göra. Tänkte att man kanske kom undan vid begagnatköp, men så är det kanske inte. Kanske är beloppsgräns som gör om det blir tull och moms? 

Får se om någon vet, annars får jag börja leta info om hur det fungerar. Prisbilden gör det värt att lägga lite tid att reda ut hur det ska vara. 

Lars Ström

Tiderna förändras..!!

Kommer mycket väl ihåg när man sålde utombordare till Norrmän som ”smugglade” hem dom till Norge.

Utombordare var ”svindyra” i Norge som då hade en såkallad hästkraftsskatt..!!

Denna märkliga skatt togs bort för några år sedan.

E557EFF2-70B7-428B-8DCF-9C10ACD8F036.jpeg

• 2 weeks later...
Freddeno1

En liten men ej komplett uppdatering.

Har kikat lite på priser på Mercury 9,9 hk där jag hittar nya i Sverige för 26490 kr och samma i Norge för 18 790 NOK. Växelkursen är ca 0,9 SEK/NOK men kikar man på Forex eller liknande får man nog räkna på en växelkurs 1/1 eller lite högre så ungefär 19000 SEK.

Sedan har jag fått svar från tullverket om tull och moms. De skriver att motorer med högst 325 kubik har tullsats 6,2% och övriga 4,2%. Sedan tillkommer då moms på 25%

I detta fall då  19000 SEK +moms 4750 kr + Tull 1 178 kr = 24 928 kr. Dock så borde momsen gå att dra av i Norge vid köp, men det måste jag kolla upp hur det rent praktiskt går till. I så fall blir totalpriset ca 20 178 kr (dvs drar av och lägger på samma moms) och då är det ju en intressant affär kan jag tycka.

Rent praktiskt stannar man vid gränsen och deklarerar sina varor och betalar då där moms och tull.

Ska se om jag kan få svar från norsk handlare om de kan dra av momsen vid export av motorn.

Mälarpirat

När jag har sålt till norska kunder, så har de betalat full moms vid köpet, samt norsk moms vid gränsen. Sedan har de skickat underlag med kvitto på betald norsk moms, och så har den svenska momsen återbetalas. Borde funka likadant åt andra hållet känns det som.

• Thanks 1
Freddeno1

@Mälarpirat, tack för input i tråden! Jag fick samma svar från den Norska handlaren idag på morgonen. Man köper motorn ink norsk moms av handlaren, betalar moms och tull vid svenska gränsen och sedan får man ansöka om återbetalning av den norska momsen i efterhand genom att skicka in kvitton och tullning underlag.

Har nu även kikat på lite mer prisjämförelser och det verkar som om prisskillnaden är störst i spannet 8-25 hk sedan är det ungefär samma. 

• Thumbs up 1
Mälarpirat

Gott att du fick klarhet i det! Känns lite ovant att maringrejer är billigare i Norge, men någon gång ska ju vara den första! 😁