Gå till innehåll

Val av ankare? Bruce eller Delta


red_line

Recommended Posts

Jag har ett 10kg Bruce eller ett 20kg Delta att tillgå. Vilket tror ni kommer fungera bäst för våran nästan 6tons båt med sina 32 fot. Östersjöbotten.
 

har goda erfarenheter av Bruce typen, men det vi hade till gamla båten var något tyngre. Tror det var 15 kg och svek oss aldrig. 
 

Har ju ankarspel så vikten är ju inte avgörande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ankarspel så är det ju som du säger, vikten tar inte på din rygg...

 

Man sover bättre med ett överdimensionerat ankare.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har stötte vindfång än du?

Jag hade 10kg Bruce med kätting i fören och har legat på det i regäl blåst (trosas du botten)

men draggade nästan upp på land dagen efter när jag stanna till vid en ö för att släcka en skogsbrand.

 

sen har jag haft 15kg Bruce i aktern på blyad lina. Den kan dragga lite om man har kraftig sidvind, men det är en mycket sakta draggning.

 

nu har jag 20kg brude, av den enkla anledningen att det var bra pris på ett rostfritt Bruce på blocket.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Delta i fören och ett Bruce i aktern bägge på 25 kg (+11 ton båt), jag upplever att Delta ankaret är mindre känsligt för att båten drar i lite olika riktningar som det gör när man ligger på svaj medan Bruce-ankaret har bäst grepp i ankarlinans riktning.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska tro långseglare man läst om genom åren verkar det som att Delta är snäppet bättre än Bruce. Själv har jag alltid klarat mig med Bruce. Nu har jag 10 kg till 4,5 ton. På den förra som vägde knappt 4 ton hade jag 7,5 kg. Det funkade också men jag har aldrig ankrat i direkt hård vind.

 

Dock vill jag alltid ha med en rejäl hopfällbar dragg också eftersom jag tycker Bruce är dålig på stenbotten. Sedan jag flyttade till mälardalen har jag dock aldrig sett stenbotten, bara lera....

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyngden tror jag är viktigare. Hellre ett 20 kg Bruce än 10 kg delta. 

 

En viktig detalj - vad är det för ankarspel? 
Blyad line

Band

Kätting

 

Vi har 25 kg bruce, bandspel och 10 ton båt. Draggar lite när det blåser över 20 snett framifrån, å andra sidan är det inte ofta sånt väder när man ligger i naturhamn.. 

 

Viktigaste när man ankrar är att man få tillräckligt lång lina - bra vinkel, det är viktigare än vikten eller typen av ankare.. 

 

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, CarMan sade:

Om du har ankarspel så är det ju som du säger, vikten tar inte på din rygg...

 

Man sover bättre med ett överdimensionerat ankare.


lutar nog åt delta ankaret! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Flajjan sade:

Tyngden tror jag är viktigare. Hellre ett 20 kg Bruce än 10 kg delta. 

 

En viktig detalj - vad är det för ankarspel? 
Blyad line

Band

Kätting

 

Vi har 25 kg bruce, bandspel och 10 ton båt. Draggar lite när det blåser över 20 snett framifrån, å andra sidan är det inte ofta sånt väder när man ligger i naturhamn.. 

 

Viktigaste när man ankrar är att man få tillräckligt lång lina - bra vinkel, det är viktigare än vikten eller typen av ankare.. 

 

Vi har 16mm helblyad lina , tror jag avyttrar Bruce och kör på  delta. Vi är ju ute mycket även i dåligt väder så nog kommer vi stöta på blåst från håll man inte räknat med även denna sommar

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Banarne sade:

Om man ska tro långseglare man läst om genom åren verkar det som att Delta är snäppet bättre än Bruce. Själv har jag alltid klarat mig med Bruce. Nu har jag 10 kg till 4,5 ton. På den förra som vägde knappt 4 ton hade jag 7,5 kg. Det funkade också men jag har aldrig ankrat i direkt hård vind.

 

Dock vill jag alltid ha med en rejäl hopfällbar dragg också eftersom jag tycker Bruce är dålig på stenbotten. Sedan jag flyttade till mälardalen har jag dock aldrig sett stenbotten, bara lera....


Östersjön är ju mest dy, men en dragg har vi också med oss, rätt skönt o kunna slänga i ett extra ankare om man vill 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies