johan83b Postad 9 Maj, 2021 Rapport Share Postad 9 Maj, 2021 Hej, Har precis hittat en ersättningsbåt till min gamla Marieholm 24 i form av en Aquador 26 HT. Just denna kommer tyvärr med VP - v8(bensin), och jag väntar för närvarande på leverans, årsmodell 1998. Är det någon som har koll på vilken v8 som Aquador bestyckade dessa tidigare modeller med samt en uppskattning på bränsleförbrukning & Mars/maxfart? Vänligen Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasglad Postad 9 Maj, 2021 Rapport Share Postad 9 Maj, 2021 Egentligen inte men mellan 1,5-2 liter dist skulle jag gissa på i förbrukning. Tycker inte du ska vara för ledsen att det är en V8. Billigare att serva än det mesta så om du inte åker tusentals distans då blir det ändå billigare i längden med en V8:a 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
common Postad 9 Maj, 2021 Rapport Share Postad 9 Maj, 2021 Nu vet jag inte vad din båt väger men min Jeanneau leader 805 väger in på dryga 3,5 ton. Den vill gärna ha 2,4-2,8 per distans i marschfart. Sitter en vp 5.7 i min. Men den låter mysigt och är billig att serva! Jag tänker att några deciliter hit eller dit inte spelar någon roll när man summerar kostnaden för att äga båt. Ska du åka billigt så får du väl köpa segelbåt, fast å andra sidan har jag läst på forat att de bränner många års soppapengar på segel.😉 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nomad Postad 9 Maj, 2021 Rapport Share Postad 9 Maj, 2021 3 timmar sedan, johan83b sade: Hej, Har precis hittat en ersättningsbåt till min gamla Marieholm 24 i form av en Aquador 26 HT. Just denna kommer tyvärr med VP - v8(bensin), och jag väntar för närvarande på leverans, årsmodell 1998. Är det någon som har koll på vilken v8 som Aquador bestyckade dessa tidigare modeller med samt en uppskattning på bränsleförbrukning & Mars/maxfart? Vänligen Johan Om du inte gillar en båt med V8 undrar man ju varför du köper en sådan? 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lindahl195 Postad 9 Maj, 2021 Rapport Share Postad 9 Maj, 2021 41 minuter sedan, nomad sade: Om du inte gillar en båt med V8 undrar man ju varför du köper en sådan? Drar en kvalificerad gissning på Covid.. Ska man åka båt får man vara snabb att hugga första bästa som kommer upp nuförtiden😂😁 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johan83b Postad 10 Maj, 2021 Författare Rapport Share Postad 10 Maj, 2021 Ja, Nomad, Hojta gärna till om du har ett en uppsjö av AQ26HT med diesel till salu, så slipper du undra! Jag och resten av sverige letar. Ni andra, tack för svar! - klarar mig gott oavsett förbrukning, hade föredragit en diesel bara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dag55 Postad 10 Maj, 2021 Rapport Share Postad 10 Maj, 2021 Skulle tro att skillnaden på förbrukning i en sån båt, mellan diesel och bensin är näst intill försumbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nomad Postad 10 Maj, 2021 Rapport Share Postad 10 Maj, 2021 2 timmar sedan, johan83b sade: Ja, Nomad, Hojta gärna till om du har ett en uppsjö av AQ26HT med diesel till salu, så slipper du undra! Jag och resten av sverige letar. Ni andra, tack för svar! - klarar mig gott oavsett förbrukning, hade föredragit en diesel bara Du är inte på Facebook nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jarlingar Postad 10 Maj, 2021 Rapport Share Postad 10 Maj, 2021 Vid 1000 timmar börjar det generellt vara dags att renovera en inombordare i en planande fritidsbåt. Om vi räknar högt med 40 liter/timme i snittförbrukning och att dieseln drar 30% mindre så ger det att du kommer spara 170,000:- i soppa. Dieselmotor ~350,000:- Bensinmotor ~130,000:- Nu är detta grova uppskattningar.. Men det skvallrar ändå om att skillnaden inte är stor mellan de två alternativen, det är bara skillnad på vart/när du lägger kostnaden 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dag55 Postad 10 Maj, 2021 Rapport Share Postad 10 Maj, 2021 Nog ska väl en standardmotor klara mer än tusen timmar...🤔 Ok., trimmade v8 or i en power boat som körs hårt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nomad Postad 10 Maj, 2021 Rapport Share Postad 10 Maj, 2021 Aquador 26 HT med Volvo Penta KAD44 260hk från 2000 säljes i Stockholms stad - Blocket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jarlingar Postad 11 Maj, 2021 Rapport Share Postad 11 Maj, 2021 10 timmar sedan, dag55 sade: mer än tusen timmar...🤔 Ja enig, man inte med snitt på 40l/timme isf.. Min 5.7l v8 drar ~11l/timme i deplacementsfart och då blir ju kalkylen för diesel ännu sämre.. 😁 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Torch Red Postad 11 Maj, 2021 Rapport Share Postad 11 Maj, 2021 Bryr man sig om ekonomi och pengar ska man nog inte ha nån stor båt i alla fall. En liten 4 metersbåt med 10 hästars utombordare gör ju att man kommer ut på sjön. Jag hade en Scarab med dubbla 454:or. 100 liter/timme på ekonomifart, 42 knop. 250 liter/timme vid fullt skaft. Jäkligt kul. Underbart ljud och något jag hade längtat efter sen jag första gången såg en juste båt. Nu är båtäventyren över. Men jag är glad att jag gjort dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Flajjan Postad 4 Juni, 2021 Rapport Share Postad 4 Juni, 2021 Man får nog kika på totalkostnaderna för båtlivet. Jag som många stirrar på sopparpriset/förbrukningen. Har gått igenom ett antal båtar med olika typer av motorer, dom flesta dieselmotorer. Visst på lite större båtar är diesel att föredra, där blir skillnaden större. En annan viktig faktor som skall vägas in i kalkylen är service kostnaderna som är högre på en dieselmotor mot en V8. Jag hade totalhaveri på en motorbåt med V8. Köpte ett nytt longblock på USA online, 40 000 har jag för mig. Hade det varit en dieselmotor med samma haveri hade jag aldrig klarat mig undan med 40 000 kr.. Se till totalkostnaden, soppa, service, reservdelar osv. En stor fördel med V8 bensin är att dom är så vansinnigt tysta och mindre vibrationer. Som Jarlingar var inne på så spelar körmönster en stor roll. Kör du i fel fart så drar det mycket, kör du alltid fort drar det mycket. Tar du det lugnt så är skillnaden väldigt liten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
-plm- Postad 4 Juni, 2021 Rapport Share Postad 4 Juni, 2021 2.5l/nm får du nog kalkylera med i marschfart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JRJ Postad 9 Juni, 2021 Rapport Share Postad 9 Juni, 2021 Min DC på 2500kg med en Merc 7.4MPI drar 1,5L/Nm i marchfart på ca 24-28 knop. Utslaget på hela säsongen brukar jag hamna på 1,7L/Nm, blandad körning sas. Många lurar sig på att en liten motor är mer snål på bränsle, men i många fall är det snarare tvärt om sålänge man inte vill ha en ohyggligt stor maskin eller att man väldigt ofta ligger med spaken i botten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.