Gå till innehåll

Aquador 26 HT (1998) // V8 bränsleförbrukning


johan83b

Recommended Posts

Hej,

 

Har precis hittat en ersättningsbåt till min gamla Marieholm 24 i form av en Aquador 26 HT.

Just denna kommer tyvärr med VP - v8(bensin), och jag väntar för närvarande på leverans, årsmodell 1998.

 

Är det någon som har koll på vilken v8 som Aquador bestyckade dessa tidigare modeller med samt en uppskattning på bränsleförbrukning  & Mars/maxfart?

 

 

Vänligen

Johan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte men mellan 1,5-2 liter dist skulle jag gissa på i förbrukning. Tycker inte du ska vara för ledsen att det är en V8. Billigare att serva än det mesta så om du inte åker tusentals distans då blir det ändå billigare i längden med en V8:a

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad din båt väger men min Jeanneau leader 805 väger in på dryga 3,5 ton. Den vill gärna ha 2,4-2,8 per distans i marschfart. Sitter en vp 5.7 i min. Men den låter mysigt och är billig att serva! 
 

Jag tänker att några deciliter hit eller dit inte spelar någon roll när man summerar kostnaden för att äga båt. 
 

Ska du åka billigt så får du väl köpa segelbåt, fast å andra sidan har jag läst på forat att de bränner många års soppapengar på segel.😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, johan83b sade:

Hej,

 

Har precis hittat en ersättningsbåt till min gamla Marieholm 24 i form av en Aquador 26 HT.

Just denna kommer tyvärr med VP - v8(bensin), och jag väntar för närvarande på leverans, årsmodell 1998.

 

Är det någon som har koll på vilken v8 som Aquador bestyckade dessa tidigare modeller med samt en uppskattning på bränsleförbrukning  & Mars/maxfart?

 

 

Vänligen

Johan 

Om du inte gillar en båt med V8 undrar man ju varför du köper en sådan?

 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, nomad sade:

Om du inte gillar en båt med V8 undrar man ju varför du köper en sådan?

 

 

Drar en kvalificerad gissning på Covid.. 

Ska man åka båt får man vara snabb att hugga första bästa som kommer upp nuförtiden😂😁

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

 

Nomad,  Hojta gärna till om du har ett en uppsjö av AQ26HT med diesel till salu, så slipper du undra!

Jag och resten av sverige letar.

 

Ni andra, tack för svar! - klarar mig gott oavsett förbrukning, hade föredragit en diesel bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att skillnaden på förbrukning i en sån båt, mellan diesel och bensin är näst intill försumbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, johan83b sade:

Ja,

 

Nomad,  Hojta gärna till om du har ett en uppsjö av AQ26HT med diesel till salu, så slipper du undra!

Jag och resten av sverige letar.

 

Ni andra, tack för svar! - klarar mig gott oavsett förbrukning, hade föredragit en diesel bara :)

Du är inte på Facebook nu!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid 1000 timmar börjar det generellt vara dags att renovera en inombordare i en planande fritidsbåt. 

Om vi räknar högt med 40 liter/timme i snittförbrukning och att dieseln drar 30% mindre så ger det att du kommer spara 170,000:- i soppa. 

Dieselmotor ~350,000:-

Bensinmotor ~130,000:-

 

Nu är detta grova uppskattningar.. Men det skvallrar ändå om att skillnaden inte är stor mellan de två alternativen, det är bara skillnad på vart/när du lägger kostnaden ;)

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog ska väl en standardmotor klara mer än tusen timmar...🤔

Ok., trimmade v8  or i en power boat som körs hårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, dag55 sade:

mer än tusen timmar...🤔

Ja enig, man inte med snitt på 40l/timme isf.. 

 

Min 5.7l v8 drar ~11l/timme i deplacementsfart och då blir ju kalkylen för diesel ännu sämre.. 😁 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryr man sig om ekonomi och pengar ska man nog inte ha nån stor båt i alla fall. En liten 4 metersbåt med 10 hästars utombordare gör ju att man kommer ut på sjön. Jag hade en Scarab med dubbla 454:or. 100 liter/timme på ekonomifart, 42 knop. 250 liter/timme vid fullt skaft. Jäkligt kul. Underbart ljud och något jag hade längtat efter sen jag första gången såg en juste båt. Nu är båtäventyren över. Men jag är glad att jag gjort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Man får nog kika på totalkostnaderna för båtlivet. Jag som många stirrar på sopparpriset/förbrukningen. 

Har gått igenom ett antal båtar med olika typer av motorer, dom flesta dieselmotorer. 

 

Visst på lite större båtar är diesel att föredra, där blir skillnaden större. En annan viktig faktor som skall vägas in i kalkylen är service kostnaderna som är högre på en dieselmotor mot en V8. 

Jag hade totalhaveri på en motorbåt med V8. Köpte ett nytt longblock på USA online, 40 000 har jag för mig. Hade det varit en dieselmotor med samma haveri hade jag aldrig klarat mig undan med 40 000 kr.. 

 

Se till totalkostnaden, soppa, service, reservdelar osv. 

 

En stor fördel med V8 bensin är att dom är så vansinnigt tysta och mindre vibrationer. Som Jarlingar var inne på så spelar körmönster en stor roll. Kör du i fel fart så drar det mycket, kör du alltid fort drar det mycket. Tar du det lugnt så är skillnaden väldigt liten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min DC på 2500kg med en Merc 7.4MPI drar 1,5L/Nm i marchfart på ca 24-28 knop.

Utslaget på hela säsongen brukar jag hamna på 1,7L/Nm, blandad körning sas.

 

Många lurar sig på att en liten motor är mer snål på bränsle, men i många fall är det snarare tvärt om sålänge man inte vill ha en ohyggligt stor maskin eller att man väldigt ofta ligger med spaken i botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies