Gå till innehåll

Behöver jag verkligen en båt till?


Lindahl195

Recommended Posts

Varning för lång text! 

 

För att göra en lång historia lite kortare. 

 

Redan när jag hade min lilla Terhi, åkte jag dagligen förbi en stor gammal katamaran, som stått på samma plats sedan dess.. 

 

Åren gick och förra året snokade jag upp ägaren och åkte och tittade på båten, för en 28-35 fots katta har länge varit något av en dröm, och Donzin är inte den optimala "pokerrun" båten, dock kommer hon INTE säljas. Hon är för fin, ovanlig och jag är oerhört kär i det skrovet 🤩🥰

 

Sagt och gjort, det är ett skrov med MASSA arbete, och förra året så var jag och ägaren långt ifrån varandra prismässigt.

 

Nu har den ploppat upp på blocket, till ett helt annat pris. Jag frågade säljaren än en gång om pris utan trailer, denna gång var det mer överkomligt, dvs pengar man kan "kasta I sjön" om det av någon anledning inte skulle bli klart..

 

Jag har platsen (donzin kan bo i annan lokal under vintern) men jag vet inte om jag mäktar med jobbet, även om den skulle bli TOKBALL färdig. 

 

Det är denna båten det gäller:

 

https://www.blocket.se/vi/96840288.htm

 

Skrovet är ett lynxcat 22, som senare göts av till hydrolift sportcat (med annan överbyggnad) och sedan har en annan båtbyggare förlängt skrovet till 29 fot.

 

Nuvarande ägare hade tänkt att montera en turbin, därav den gräsligt fula överbyggnaden (som är dåligt gjord) med luftintag.

 

Ifall jag skulle ta tag i detta projektet, skulle det innefatta att kapa bort i princip hela överbyggnaden ner till där "bullen" börjar på fördäck och göra allt nytt, dvs behålla delar av akterspegel, pontoner, tunnel osv. 

 

Jag skall till Örebro på fredag i andra ärenden (hjärtkoll🤮), så jag kommer åka och ta en noggrannare titt, men inget är hugget i sten.

 

"Billliga/lätta" riggningen är väl 2x utombordare, och balla riggningen är ju 1 eller 2 bigblock. Det är ju dock flera år bort om det skulle bli aktuellt.

 

 

Att det är ett 500.000+ projekt är jag helt övertygad om, men det är ett långtidsprojekt om jag skulle välja att köpa denna, jag har ju Donzin att åka i. Dock skulle nog donzin anses vara ganska "klar" och få behålla samma maskin framöver. 

 

Hjälp mig bromsa detta 😂😂

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Lind4hl sade:

 

 

Hjälp mig bromsa detta 😂😂

Nope! Gört!
:D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore kul att få hänga med på projektet i en projekttråd men skrovet på en katta måste ju funka... Kolla med nån som kan kattor vad dom tror om skrovet om du inte redan har gjort det. Surt å göra i ordningen med alla timmarna å sen får man ingen fart på den för att tunneln är för smal eller nått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Martin sade:

Det vore kul att få hänga med på projektet i en projekttråd men skrovet på en katta måste ju funka... Kolla med nån som kan kattor vad dom tror om skrovet om du inte redan har gjort det. Surt å göra i ordningen med alla timmarna å sen får man ingen fart på den för att tunneln är för smal eller nått.

 

Det har slagit mig med, att eftersom det inte är ett originalbyggt skrov så kanske det inte funkar.. 

 

Har för mig (skall fråga igen) att det var någon båtbyggare som gjort förlängningen, men huruvida denne har kompetens för katamaraner låter jag vara osagt. 

 

Edit:

 

Det är Bengt Eriksson "båtreparationer norrtälje" som förlängt skrovet, huruvida kompetensen finns låter jag vara osagt, men jag lär ringa och prata med honom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Lynx 22 eller Hydrolift 22 vore kul. Detta vraket, inte så kul. Framförallt inte med tanke på nivån du förfaller vilja ha på dina prylar. Antingen får du jobba ihjäl dig (och kanske ändå inte bli nöjd) eller så får någon annan ta över när du kroknar. Inte för att jag tvivlar på din entusiasm eller kunnande men att få det här exemplaret att bli värt några pengar eller bli något  att vara stolt över är en lång och dyr resa. Jag hade gärna köpt Boeing-turbinen som satt i dock. 

 

Var det vad du efterfrågade i form av negativ feedback? 😉

 

Edit: Undrar om det skulle gå att såga av tillbyggnaden och återställa till en 22'a.

 

Minns en gammal Yamahabroschyr från 80-talet med pastellfärgade Lynx22or, det var grejer det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Kuling sade:

En Lynx 22 eller Hydrolift 22 vore kul. Detta vraket, inte så kul. Framförallt inte med tanke på nivån du förfaller vilja ha på dina prylar. Antingen får du jobba ihjäl dig (och kanske ändå inte bli nöjd) eller så får någon annan ta över när du kroknar. Inte för att jag tvivlar på din entusiasm eller kunnande men att få det här exemplaret att bli värt några pengar eller bli något  att vara stolt över är en lång och dyr resa. Jag hade gärna köpt Boeing-turbinen som satt i dock. 

 

Var det vad du efterfrågade i form av negativ feedback? 😉

 

 

Precis vad som efterfrågats 😁😅 

 

Jag hör dig, och håller med till viss (nåja ganska mycket) del.

 

Menar du att den varit riggad med Boeing turbin? Fattade det som att den aldrig blev klar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stinger260 sade:

Köp en färdig katta annars? https://www.blocket.se/annons/vastmanland/chris_cat_airborne/95252107

 

Men hade vart ett ballt projekt som jag hade följt med nöje :D 

 

Från pir28? 

 

Näru, herr David kommer jag aldrig någonsin göra affärer med igen. 

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att hitta en hyttöverbyggnad från en uttern 860:i och smacka på ovanpå, då behåller du stuket och får en sjukt stor bobåt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Gasglad sade:

Det är ju bara att hitta en hyttöverbyggnad från en uttern 860:i och smacka på ovanpå, då behåller du stuket och får en sjukt stor bobåt :)

 

Ja stuket är verkligen beroendeframkallande!😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Lind4hl sade:

Behöver jag verkligen en båt till? 

Det korta svaret är: nej.. 

Det långa svaret är: ja.. 😁 

  • Like 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cat e coolt... men den där.... jag är tveksam. 

Men visst det är din tid och pengar och helt klart en intressant projekttråd att följa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på grundfrågan är väl ja. Man behöver alltid en till båt 😀

 

Men ska du ta dig an den där så lär det krävas ordentligt med resurser av alla slag för a då den som du vill. 
 

Följer spänt.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver och behöver, är det inte lite tunt med bara en båt i garaget? 😃

 

Men, är skrovet lämpat för ett dubbelmontage med tanke på tunnelbredden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, NON sade:

Behöver och behöver, är det inte lite tunt med bara en båt i garaget? 😃

 

Men, är skrovet lämpat för ett dubbelmontage med tanke på tunnelbredden?

 

Osäker, skulle det funka med dubbel inombordare är det staggered som gäller.. 

 

Pratade med Bengt imorse och han kunde givetvis inte lova att skrovet kommer fungera klockrent, han mindes inte tunnelbredden men trodde det skulle vara OK. 

 

Det var 10-15 år sen han gjorde ombyggnaden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ligger annars en cougar 36’a på blocket nu som iaf jag hemskt gärna ser att du tar över!!! 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Import från Spanien ser det ut som på regnumret. Det lär inte vara billigt att gå igenom 572-orna men det blir nog en go' båt när den är körbar igen. Har för mig det är samma säljare som jag köpte en 5,7 MPI av förra året. Han kändes seriös och allt han sade stämde.

 

Priset känns ändå rätt högt kan jag tycka med tanke på vad man kan hitta i motorerna vid genomgång efter ett antal år i Medelhavet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dreven, ssm 3A, bör ju också var från -93, så man kanske också bör ta med ett eventuellt byte av drev i kalkylen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Kuling sade:

Import från Spanien ser det ut som på regnumret. Det lär inte vara billigt att gå igenom 572-orna men det blir nog en go' båt när den är körbar igen. Har för mig det är samma säljare som jag köpte en 5,7 MPI av förra året. Han kändes seriös och allt han sade stämde.

 

Priset känns ändå rätt högt kan jag tycka med tanke på vad man kan hitta i motorerna vid genomgång efter ett antal år i Medelhavet.

 

Jo, håller med om att priset är en aning saltat, som vanligt nu för tiden 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skrivit lite grann med han som säljer den, har vart till salu på blocket tidigare i vintras.

Motorerna är det total genomgång som gäller, lika så dreven bör man väl se över.

 

Skrovet ser rätt fint ut på bilder dock, riktigt ball :D 

7C71C138-8252-4709-A8E2-4CB19B825659.jpeg.756aa5969dfa78ad4914fefb1cf3e733.jpeg2D5E1838-6F73-48FA-A26C-76C64B7ACC95.jpeg.d5bad3d6d3e68121eaf5ce2bea0750fa.jpeg66BBEC9C-EB14-4B43-90E3-E42D551C10AC.jpeg.cdb4f4f6a81130a8ca3700999259f630.jpegCEB158B1-FE3A-485A-AD1F-C7E5E1221671.jpeg.bcc523bfeb6437591ff730eb4c7de6a2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

~150.00 lägre i pris så kan det ju vara nåt.. 😂 

 

Den där vill man ha dubbla its sköldar och xr drev på ändå, eller modernare ssm.. 😁

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge han ett bud säger jag 😂👍

 

Tror det kommer bli en kanontråd att följa! 😉

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-06-14 at 14:08, Lind4hl sade:

~150.00 lägre i pris så kan det ju vara nåt.. 😂 

 

Den där vill man ha dubbla its sköldar och xr drev på ändå, eller modernare ssm.. 😁

Får du den klar till 31/7?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

330.000 Jo tjena. 

Frågade om pris utan motorer/drev, men det var allt saltat det med. 250.000. Dock ser den komplett ut i övrigt.

 

Sen skall tilläggas att båten är 20cm för bred för att transporteras utan följebil på land. 

 

Mao måste man bygga en lastbilstrailer som tippar båten för att frakta den lagligt i Sverige utan följebil 🙂

Alt bygga en tiltbar kärra och ful-dra med bilen, och frågan är hur hög den blir tiltad på trailern.

IMG_1312.jpg.4af7cf5590ae8c8c9b7e0999789e1d92.jpgIMG_1341.jpg.bc07638d33b4ef1b902798cb5d68af3f.jpgIMG_1276.jpg.a9b4e8365bc34b6af0075b42f959caed.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja båten ser ut och va i fint skick. Men resten är ju renoverings behov som heter duga :)

Lite bilder jag fick sist den var på annonsB897BA95-3FB5-43F3-98E3-32664408B62F.jpeg.32f2c4e0183295254a26108f302e46ff.jpegAA2924CA-CE3B-46AC-97AC-68D791B28057.jpeg.f798cb4da1255b21257d4c8b9bfe092d.jpegD9F04282-9944-4763-8A83-ED70B8F7AC37.jpeg.3f102f338ea14cbfde5c998a15dfa095.jpegAB546C23-A401-4634-954C-A1F37FD9EAD1.jpeg.080c4b0ffdc249cdf8b32aceb0f5b527.jpeg6F3DE217-FEA4-4427-9118-11E117DE92E5.jpeg.2edfb4d084e5dc463f4b4ecd97a88077.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bjuder 330.000 Rupees, det känns lagom med tanke på hur motorerna ser ut. Det är ju förresten järnskrot, inte motorer.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies