Gå till innehåll

Borde jag köpa en snipa?


MagnusS

Recommended Posts

Ok, värdelös tråd kanske då ni inte lever mitt liv.

Men jag behöver råd, dels hur mkt jobb det är rent praktiskt och dels hur ni skulle ha gjort.

 

Ni som följer min tråd kan säkert tycka att jag har för många projekt(jag också ibland).

 

Grejen är, förut har jag haft styrpulpetare och öppna båtar, men har liksom inte riktigt blivit av att jag använt dem, mycket pga min fru är uppvuxen i ett samhälle där man har båtar så som jag har bilar(minst 4 per hushåll), så alltid när vi är där så blir vi erbjuden att låna båt och då har det känts olönt att ta med sin egen båt.

Bor själv vid kusten men åker egentligen bara båt vid fruns hemort några mil norrut.

 

En släkting där uppe har en snipa som jag alltid gillat, w indy 20 fot.

Vi har pratat löst om att den vore kul att ha med dem, i våras ringde de och sa att de inte orkade med den mer pga ålder och krämpor.

Jag var mitt uppi hopmontering av min MR2 och hade precis köpt beach buggyn så orkade inte fler projekt då och avböjde därför.

 

När vi firade midsommar nu så var det tråkigt att se snipans plats tom, pratade med släktingen som ägde den o de hade inte lagt ut den på annons än, det tog väl emot lite för dem att sälja den.

 

Det satte fart på tankarna igen, priset de begär är ok sett till blocker men inget kanonpris, om jag tar det på allvar och åker och kikar på den på riktigt. Vad ska jag kolla efter? Vad är dyrt att renovera på dem?

 

Hur många timmar måste jag räkna med att det tar att vår och höstrusta den om inget går sönder?

 

Jag är rädd för att vi ska använda den för sällan för att det ska kännas lönt.

 

Tycker ni att jag ska slå till? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snipa så tänker jag rak axel och roder? 

Enkelt å billigt å fixa med 👍

Så Kööp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Jarlingar sade:

Snipa så tänker jag rak axel och roder? 

Enkelt å billigt å fixa med 👍

Så Kööp! 


Japp, rak axel och roder. Är det något särskilt man ska kika på?

 

Ni andra är bara jasägare allihop, ni driver mig i fördärv😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att det sitter en liten diesel i båten. Se till att den är i bra skick annars kommer det kosta mer än båten någonsin blir värd (om motorn skall bytas ut etc)

 

Pris per hk för smådieslar är ju rätt högt. Annars kan du väl elkonvertera, det blir en utmärkt projekttråd! Ser vi fram emot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Kuling sade:

Förutsätter att det sitter en liten diesel i båten. Se till att den är i bra skick annars kommer det kosta mer än båten någonsin blir värd (om motorn skall bytas ut etc)

 

Pris per hk för smådieslar är ju rätt högt. Annars kan du väl elkonvertera, det blir en utmärkt projekttråd! Ser vi fram emot!

Fast att behöva byta motor är inte alltid av ondo... :D

 

 

Klart du ska ha en liten snipa, så jag säger gör´t @MagnusS, bara gör´t! 

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja axellagringen möjligen, men jämfört med drev så är det kaffepengar att renovera. 

 

Rrun är det väl som har billiga  inombordsdieslar. Men små Lågvarviga dieselar lever ju en halv evighet iaf. 

 

Känns som en båt du får igen pengarna på om du ändrar dig, så köp bara.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies