Gå till innehåll

Kåge-Orrskär 27 går som en påse skridskor....


DME

Recommended Posts

Försöker hjälpa en vän med en Kåge-Orrskär:

 

Båten är alltså en 27-fots Kåge-Orrskär med en AQ130-motor och ett AQ280-drev.

Startar direkt och går sött och jämnt på tomgång, varvar fint  genom hela registret i friläge.

Effekt saknas dock för att få båten upp i planing (eller ens halvplan...) utan det tar tvärstopp vid 7 knop och 3100 rpm.

Enligt uppgift har den "alltid gått såhär", och ägaren har kört den som en snipa, dvs legat på 1200 rpm i fem knop...

 

Känns vid provkörning som att det sitter en alldeles för stor propeller på den, sitter en 15x13 alupropp på nu i okej skick.

 

Innan jag börjar leta fel på B20:n för att hitta eventuellt saknad effekt skulle jag vilja veta att det faktiskt är rätt propeller som sitter på... det saknas ju 2000 rpm till maxvarvet.

 

Nån som kan bekräfta att 15x13 är rätt propp för en 27-fots kabinbåt på ca 2,5 ton och 130 hästar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sluta leta fel.... 

Det som saknas är 3.7 liter motorvolym och 4 cylindrar.. 

 

Den lilla B20'in kommer aldrig orka med den båten i plan. 

 

Där har du felet. 

  • Like 1
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt för då måste motorn knuffa ur båten ur gropen och börja plana.. 

Tror inte en AQ130 orkar det.

Det är därför ni upplever att det tar stopp vid 7 knop för då har du passerat deplacementsfart och börjat klättra upp ur gropen. 

 

Hade en Örnvik 570 med AQ130 och det var knappt den orkade med den.. Och den båten vägde inga 2,5 ton... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början är väl att kolla vilket läge drevet står i? Borde med tanke på motor och vikt vara det innersta av dom 3 hålen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis har haft en orre med två aq130 i... den maxade 22knop en bra dag men var trög efter 17...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2021-07-13 at 20:02, Speedy sade:

En kompis har haft en orre med två aq130 i... den maxade 22knop en bra dag men var trög efter 17...

Här är en film som visar lite av kompisens Orrskärs gångläge:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kompisens Orre imponerade på mig - mycket bra gångläge för sin ålder och storlek. Hans maskiner var dock lite trötta och dreven slitna, så den gjorde 23 knop på max om jag minns rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies