Gå till innehåll

Synpunkter Sunseeker Superhawk 48/50


-plm-

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av dessa båtar?

 

Vi funderar på att byta båt till nästa år, och hjärtat säger SH48/50, medan hjärnan säger att vi ska välja nåt annat.

Båten är stor, men ändå är det relativt begränsat med utrymmen. Vi har två barn i skolåldern som vi i så fall bäddar ner i salongen. Utrymmesmässigt känns i vissa avseenden vår nuvarande Sea Ray 260 som mer rymlig, men SH48/50 är ändå betydligt bredare så man kanske luras av proportionerna?

Har försökt googla men hittar ganska lite information om hur båten är att äga och köra egentligen.

 

Att det är besvärligt (och kostsamt) att serva tre motorer förstår jag, men det kanske vi kan acceptera om båten erbjuder det vi vill ha.

Båtplats löser sig, så det är inte ett problem. Kommer man åt att serva motorerna på ett rimligt sätt?

 

Är det någon som har egna erfarenheter av att åka/köra samt hur den upplevs med utrymmen? Det kanske bara är en ball finvädersbåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, -plm- sade:

Det kanske bara är en ball finvädersbåt?

 En jäkligt ball finvädersbåt, i alla fall!😁 

Tror den blir en svår besvikelse som familjebåt, om det inte är solsken hela tiden. Kolla på nån Solsökare med midkabin, i alla fall. Åk och titta på en och gå ombord.

Sen går det ju åt en hel del soppa till tre motorer. Man kan ju säker cruisa 7-8 knop på en maskin väldigt billigt, men det är väl inte riktigt så man vill åka den typen av båt....

Sen verkar det inte vara några lättsålda båtar, om och när man tröttnar...

Men fräna, som sagt!😎

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Superhawk är supercoola! Hade mer än gärna haft en sån varma sommardagar. 

Driftkostnaderna tror jag inte blir så vansinnigt höga, motorerna är ganska snåla. Det som talar emot är att ni är fler än två. Att bädda ner i salongen kommer ni tröttna på snabbt. Har man kottar skall man ha två sovhytter för att få frid och lite privatliv är min erfarenhet. 
En Princess V är i det hänseendet en smartare båt, mer gjord för vårt klimat, dubbla hytter = frid på semestern. 
Sen som Dagge säger - dom är till salu ganska länge = svårsålda..
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det är väl ungefär vad jag förväntat mig.

Förbrukningen med dieslarna verkar överkomlig enligt de tabeller jag funnit, tror inte det blir den stora utgiftsposten med denna båt. Fördelen med att de är svårsålda är att det är köparens marknad.

Det förnuftiga är väl att gå på någon med midcabin, men hade hoppats lite på ett svar som fått oss och spinna vidare på tanken :)

Vi har bara drygt 25distans till Åland från bryggan, så det skulle vara rätt typ av båt här ute om man fick med sig familjen på ett vettigt sätt med övernattningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två vänner/bekanta som har 48 respektive 50

Den med KAD44 tar väl knappt/ca 4L/dist i marschfart

Den med Yanmar har jag inte koll på förbrukning men bör vara lite till då den har en hel del mer hk och annan prestanda

 

Bädda ner dinetten och se den som "fast plats" är ingen väg att gå. Vet inte ens om det finns nån vettig lösning för att bädda ner den

Båten är enligt mig för två personer när det kommer till ruffen

 

Snygga och grymt bra båtar men som redan nämnts troligen väldigt svårsålda

 

Allt underhåll x 3 så där kan det skena iväg med gamla grejer om man har otur

Tex 3 volvodrev som troligen/kanske(med tanke på årsmodell) har renovering att vänta runt hörnet

Inte ovanligt att KAD44 behöver lite större översyn också när de börjar bli lite äldre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totte F har ju sin 48 tillsalu.   Bara sjösatt var 3:e år senaste tiden.  Mycket gjort och mycket blå lampor.   snabbaste 48:an med drev i Sverige.  

 

Motiverad Säljare.

 

image.png.71bcc63d663e73f714de8125cc3cb347.png

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där försvann nog den drömmen. Svårt att motivera då barnen sannolikt kommer opponera sig om jag stoppar dem i ett stuvutrymme.

Jag får leka agent 007 när barnen flugit ut istället.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Magnus sade:

Totte F har ju sin 48 tillsalu.   Bara sjösatt var 3:e år senaste tiden.  Mycket gjort och mycket blå lampor.   snabbaste 48:an med drev i Sverige.  

 

Motiverad Säljare.

 

image.png.71bcc63d663e73f714de8125cc3cb347.png

De är så gryyyyyyyyyymt LÄCKRA... Undrar om det inte är en sån som ligger i gästhamnen i Karlskrona med på permanentplats... Får kolla nästa gång jag är i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, -plm- sade:

Och där försvann nog den drömmen. Svårt att motivera då barnen sannolikt kommer opponera sig om jag stoppar dem i ett stuvutrymme.

Jag får leka agent 007 när barnen flugit ut istället.

Nästan konstigt att det inte är en midcabin nånstans i en sån jättebåt ändå...

LUX-CHARTERS-IBIZA-PLAN-Sunseeker-Superhawk-50-400x232.jpg.0e96f94350638dc6e79f5968b6a2b183.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Speedy sade:

De är så gryyyyyyyyyymt LÄCKRA... Undrar om det inte är en sån som ligger i gästhamnen i Karlskrona med på permanentplats... Får kolla nästa gång jag är i stan.

Vet inte om det är en likadan båt, men denna gled förbi i somras, om det är den du menar @Speedy? :) 

FCEBB289-0EE4-40E2-B2CE-A2E918C034D0.png.eff6687d36aa886681eb90f677dd204a.pngFD309081-81D0-4934-B53F-EF4B3E5B4C7B.png.836faf6a56ee0af9408a396e5076c612.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Speedy sade:

Nästan konstigt att det inte är en midcabin nånstans i en sån jättebåt ändå...

LUX-CHARTERS-IBIZA-PLAN-Sunseeker-Superhawk-50-400x232.jpg.0e96f94350638dc6e79f5968b6a2b183.jpg

 Kan man tycka, men den är inte så stor som man tror, bara väldigt lång och smal! Den har ju också en väldigt låg profil. En sån båt du har liggande i Puerto Banús och bränner till Ibiza med när du vill partaja lite!😎

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Magnus sade:

Totte F har ju sin 48 tillsalu.   Bara sjösatt var 3:e år senaste tiden.  Mycket gjort och mycket blå lampor.   snabbaste 48:an med drev i Sverige.  

 

Motiverad Säljare.

 

image.png.71bcc63d663e73f714de8125cc3cb347.png

 

Precis detta skulle få mig att köpa en sån för att göra likadant, hur ofta får man till detta? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Stinger260 sade:

Vet inte om det är en likadan båt, men denna gled förbi i somras, om det är den du menar @Speedy? :) 

FCEBB289-0EE4-40E2-B2CE-A2E918C034D0.png.eff6687d36aa886681eb90f677dd204a.pngFD309081-81D0-4934-B53F-EF4B3E5B4C7B.png.836faf6a56ee0af9408a396e5076c612.png

Inte den jag tänker på. Den jag menar är helvit, och ligger längst in på stora bryggan som går ut till sjökrogen Vass

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Magnus sade:

Totte F har ju sin 48 tillsalu.   Bara sjösatt var 3:e år senaste tiden.  Mycket gjort och mycket blå lampor.   snabbaste 48:an med drev i Sverige.  

 

Motiverad Säljare.

 

image.png.71bcc63d663e73f714de8125cc3cb347.png

Ja varför skaffade man barn….

  • Tumme upp 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-09-10 at 10:12, Magnus sade:

Totte F har ju sin 48 tillsalu.   Bara sjösatt var 3:e år senaste tiden.  Mycket gjort och mycket blå lampor.   snabbaste 48:an med drev i Sverige.  

 

Motiverad Säljare.

 

image.png.71bcc63d663e73f714de8125cc3cb347.png

 

 

Vad gör den snabbare än andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Capitan sade:

 

 

Vad gör den snabbare än andra?

Det får du fråga ägaren om.   men motorer optimerade med större turbos etc..  skulle jag gissa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lars Lindeby sade:

Kompisens Tecnomar TB546 blir kanske till salu i vår. Där har du mid cabin och ordentliga fartresurser ;)

Fin båt, men ger mig inte samma känsla, och ser lite äldre ut?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies