Jump to content

Amerikansk float on trailer - 80km/h?


Stinger260
 Share

Recommended Posts

Jag hoppas att jag ställer min fråga i rätt del av forumet.

 

Har länge funderat på Om det skulle gå att bygga om/regga en amerikansk float on trailer, som nu räknas som ett olagligt efterfordon/sjösättningvagn pga att den är utrustad med bladfjädrar.

 

Det är ju många som bygger egna vagnar och lyckas regga dessa.

 

Är det någon som vet om det skulle kunna gå att montera bromsar/byta axlar med bromsar, och montera de lysen som behövs på min amerikanska float on trailer och få den godkänd, eller är det något som begränsar detta?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bladfjädringen i sig som är problemet, utan att du måste ha en typgodkänd bromsanordning (påskjut + axel). 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Stinger260 sade:

I princip skulle man kunna montera dit ett sådant här kit på den befintliga ramen, och sedan montera dit godkända lysen och skicka in på bes.? 
 

https://www.trailerhuset.se/bromsartiklar/axelpaket/axelpaket-knott-boggi-3000kg-1800-2250-5x112

 

Tror det. Men du måste få med ECE 55 papper på axel och påskjut samt att dessa är balanserade/byggda efter varandra.

 

 

Känner en kille som funderat på att bygga egen trailer.. 😉

Link to comment
Share on other sites

Jag körde min Scarab på sin amerikanska float on trailer som efterfordon. Klamrar som gjorde att fjädringen var satt ur spel, Varningstriangel bak. Hela ekipaget vägde över 4 ton men B-körkort, 30 km/tim, ingen skatt, ingen försäkring, ingen besiktning och ingen motorväg gällde. Funkade fint eftersom jag inte skulle dra den land och rike runt. En gång innan jag klamrat fjädringen blev jag stoppad. Efter två rättegångar blev jag dömd i Svea Hovrätt till 300 kr i böter för otillåten fjädring.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Torch Red sade:

Jag körde min Scarab på sin amerikanska float on trailer som efterfordon. Klamrar som gjorde att fjädringen var satt ur spel, Varningstriangel bak. Hela ekipaget vägde över 4 ton men B-körkort, 30 km/tim, ingen skatt, ingen försäkring, ingen besiktning och ingen motorväg gällde. Funkade fint eftersom jag inte skulle dra den land och rike runt. En gång innan jag klamrat fjädringen blev jag stoppad. Efter två rättegångar blev jag dömd i Svea Hovrätt till 300 kr i böter för otillåten fjädring.

 

 

Då måste du ändå haft tur.

 

"Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får

inte bruttovikten överstiga dragfordonets

bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon

är vad fordonet väger inklusive last."

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx%3FdownloadId%3D8670&ved=2ahUKEwjr6Ofz6qHzAhUFzIsKHf55CjMQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw14FIcRfnOSFaqdkCLeMVrA

 

 

Mao har du 3200kg bil, får du dra 3200kg efterfordon.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lind4hl sade:

 

 

Då måste du ändå haft tur.

 

"Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får

inte bruttovikten överstiga dragfordonets

bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon

är vad fordonet väger inklusive last."

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx%3FdownloadId%3D8670&ved=2ahUKEwjr6Ofz6qHzAhUFzIsKHf55CjMQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw14FIcRfnOSFaqdkCLeMVrA

 

 

Mao har du 3200kg bil, får du dra 3200kg efterfordon.

 

Men en sådan där trailer har väl bromsar, om nu inte dessa var ur funktion, funkade dessa så hade han inte tur utan var laglig, förutom fjädringen då.

Är efterfordonet bromsat får du dra hur tungt som helst om krok och dragfordon bedöms klara den påhängda lasten.

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Gelis sade:

Men en sådan där trailer har väl bromsar, om nu inte dessa var ur funktion, funkade dessa så hade han inte tur utan var laglig, förutom fjädringen då.

Är efterfordonet bromsat får du dra hur tungt som helst om krok och dragfordon bedöms klara den påhängda lasten.

 

 

Absolut, det var mest jag som förutsatte att det inte fanns några bromsar,  då de flesta brukar ha el-hydraulik? Som inte alltid lirar i Sverige.

 

Fel av mig 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-28 at 20:31, Lind4hl sade:

 

 

Absolut, det var mest jag som förutsatte att det inte fanns några bromsar,  då de flesta brukar ha el-hydraulik? Som inte alltid lirar i Sverige.

 

Fel av mig 🙂

Visst hade trailern bromsar från början. Men dessa funkade inte. Så det var ett obromsat släp. Dragbilen var en Cheva van. Vad vägde den? Ingen aning. Men som sagt, I tingsrätten blev det en lång lista på brott. Men jag överklagade till hovrätten och det blev otillåten fjädring. 300 kr i böter Inget mer. Det här var 1991. Kanske nya regler nu för efterfordon. Jag köpte båten i Karlskrona. Lång väg hem 1989. Tror ni jag körde 30? Undvek motorväg? Men hem kom jag. Jag blev stoppad mitt i natten av polisen som tyckte att jag skulle stanna och sova i bilen. Ingen koll från deras sida av fordonet. Så jag slaggade några timmar. Men nu är allt preskriberat.

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

Min Pachanga gick ju till Finland i lördags, två gravt bakfullla herrar kom med VIking line på morgonen, landade hos mig vi 12-tiden. Vi drog igång motorn på land och de kröp runt lite i båten. Hakade på trailern och drog i väg vid 1245. Till saken hör att det är en oreggad trailer, dock bromsad då den varit reggad i Tyskland för många år sedan. Inte besiktad på säkert 20 år. Nya hjullager och däck. De hann tillbaka till Stockholm och incheckning till kvällsfärjan med fem minuter till godo. De tyckte trailern rullade bra upp till ca 100 km/h sedan wobblade det lite så fortare gick inte....

 

En del har tur.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kuling sade:

Min Pachanga gick ju till Finland i lördags, två gravt bakfullla herrar kom med VIking line på morgonen, landade hos mig vi 12-tiden. Vi drog igång motorn på land och de kröp runt lite i båten. Hakade på trailern och drog i väg vid 1245. Till saken hör att det är en oreggad trailer, dock bromsad då den varit reggad i Tyskland för många år sedan. Inte besiktad på säkert 20 år. Nya hjullager och däck. De hann tillbaka till Stockholm och incheckning till kvällsfärjan med fem minuter till godo. De tyckte trailern rullade bra upp till ca 100 km/h sedan wobblade det lite så fortare gick inte....

 

En del har tur.

Det verkar gå många båtar till Finland nu vad man ser, fler som fått sina sålda dit :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns väl tillräckligt med fina båtar i Finland tycker jag. Bättre vi får ha kvar de här i Sverige. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies