Kuling Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 Det här testet tycker jag är intressant. Resultatet styrker ju dessutom, till stor del, min ståndpunkt att föredra inombordare så det gör det extra roligt 😉 Varianten med inombordare är billigare, lättare, snabbare och snålare. Faktiskt betydligt snålare i marschfart. Dessutom antar jag att försäkringspremien är lägre med inombordsmotorer, så är det i regel. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eken Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 Man undrar ju vad som gör viktskillnaden på 600kg mellan testbåtarna, för inte borde väl snurrorna vara tyngre än inombordarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl195 Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 Never mind, kollade fel viktrad😅 Men håller med, låter konstigt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundgren Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 5 timmar sedan, Eken sade: Man undrar ju vad som gör viktskillnaden på 600kg mellan testbåtarna, för inte borde väl snurrorna vara tyngre än inombordarna? 257 kg va? Lite suddig bild men snurrebåten 6607 o inu båten 6350. Hade gissat tvärtom! Edit… haha läste inte tillräckligt långt såg nu!!! 600kg skillnad är ju trots allt en del! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuling Posted October 13, 2021 Author Report Share Posted October 13, 2021 Jämför torrvikt på inom- och utombordarversionerna. skiljer ca 600 kg till inombordarens fördel. Låter helt ologiskt tycker jag då en Verado 350 väger ca 300kg och en 6,2L 350 HK med Bravodrev väger ca 450 kg. I exemplet nedan är det ju för all del 4,5L motorer. I PB's test hade man ju faktiskt vägt testexemplaren med rätt maskiner så resultatet verkar vara väl underbyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NON Posted October 13, 2021 Report Share Posted October 13, 2021 Det enda rimliga är att PB blandat ihop vikterna. Att utombordarnas 5,2 liters slagvolym står sig slätt mot inombordarnas 12,4 liter i en tung båt tycker jag känns rätt logiskt ändå. Ungefär som en scania V-8 på 770 hk passar bra i en lastbil men i en lätt sportbil så skulle den funka rätt kasst och vice versa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted October 13, 2021 Report Share Posted October 13, 2021 Utan att egentligen inte ha en aning vad jag pratar om, vilket väl är själva poängen med internet forum 😛, så undrar jag om viktskillnaden är kopplad till förstärkningar för att ha påknuffsmotorer? Att hänga ett par hundra kilo ute på kanten av badbryggan måste ju resultera i några extra lager väv, plast och sånt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 Tror oxå det är så @Navigare. Tittade för nyfikenhetens skull på mitt egna märke, som numera har både inom och utombordare på "samma" båt i övrigt. vs Samt prestandan: Här verkar dock utombordaren vara ngt snabbare, dock inte samma hästkraftsantalet som inombordaren, så det är nog rätt lika där tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NON Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 2 timmar sedan, Speedy sade: Tror oxå det är så @Navigare. Tittade för nyfikenhetens skull på mitt egna märke, som numera har både inom och utombordare på "samma" båt i övrigt. vs Samt prestandan: Här verkar dock utombordaren vara ngt snabbare, dock inte samma hästkraftsantalet som inombordaren, så det är nog rätt lika där tror jag. 350 Verado 47-51 MPH och 6,2L 350 DTS 47-51 MPH är väll exakt samma fart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl195 Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 Sen är väl inte bravo3an det snabbaste växelhuset i världen, den skulle säkert klara sig gott på ett bravo1, men det sitter väl på där för bränsleekonomi, marschfart och vattensporter 👍 Om man ska jämföra farten så hade nog ett bravo1 vs verado varit mer fair🙂 Oavsett en spännande diskussion 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 8 minuter sedan, NON sade: 350 Verado 47-51 MPH och 6,2L 350 DTS 47-51 MPH är väll exakt samma fart? Det har du helt rätt i... 🙂 Jag tittade bara på nedersta raden 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 1 minut sedan, Lind4hl sade: Sen är väl inte bravo3an det snabbaste växelhuset i världen, den skulle säkert klara sig gott på ett bravo1, men det sitter väl på där för bränsleekonomi, marschfart och vattenskoter 👍 Om man ska jämföra farten så hade nog ett bravo1 vs verado varit mer fair🙂 Oavsett en spännande diskussion 😁 Vattenskoter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl195 Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 10 minuter sedan, Speedy sade: Vattenskoter? Redigerat 🤓😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stinger260 Posted October 18, 2021 Report Share Posted October 18, 2021 On 2021-10-14 at 10:14, Lind4hl sade: Sen är väl inte bravo3an det snabbaste växelhuset i världen, den skulle säkert klara sig gott på ett bravo1, men det sitter väl på där för bränsleekonomi, marschfart och vattensporter 👍 Om man ska jämföra farten så hade nog ett bravo1 vs verado varit mer fair🙂 Oavsett en spännande diskussion 😁 Enligt en person som så gärna ville köpa min båt så var visst Bravo 3/duo-propp de bästa som någonsin tillverkats… han prutade (på blocket appen) med hela beloppet vad det hade kostat att byta ut bravo 1 drevet mot ett nytt duo-propp drev.. rimligt 😂 hans motivering var att han både skulle få högre toppfart, bättre acceleration OCH bättre bränsleförbrukning, allt på en och samma gång 😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl195 Posted October 18, 2021 Report Share Posted October 18, 2021 3 minuter sedan, Stinger260 sade: Enligt en person som så gärna ville köpa min båt så var visst Bravo 3/duo-propp de bästa som någonsin tillverkats… han prutade (på blocket appen) med hela beloppet vad det hade kostat att byta ut bravo 1 drevet mot ett nytt duo-propp drev.. rimligt 😂 hans motivering var att han både skulle få högre toppfart, bättre acceleration OCH bättre bränsleförbrukning, allt på en och samma gång 😂 Ja man vet inte innan man testar, men för 150 kan nog jag med tänka mig köpa stingern 😁😂 Bättre acceleration och förbrukning köper jag, bättre toppfart är jag tveksam på, om jag får killgissa🙃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.