Gå till innehåll

Jämförande test, utombordare mot inombordare


Kuling

Recommended Posts

Det här testet tycker jag är intressant. Resultatet styrker ju dessutom, till stor del, min ståndpunkt att föredra inombordare så det gör det extra roligt 😉

 

Varianten med inombordare är billigare, lättare, snabbare och snålare. Faktiskt betydligt snålare i marschfart. Dessutom antar jag att försäkringspremien är lägre med inombordsmotorer, så är det i regel.

1571419819_SeaRay320.png.8f8f01cc66a7b95fff05714673cbc686.png

  • Like 1
  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Kuling changed the title to Jämförande test, utombordare mot inombordare

Man undrar ju vad som gör viktskillnaden på 600kg mellan testbåtarna, för inte borde väl snurrorna vara tyngre än inombordarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Eken sade:

Man undrar ju vad som gör viktskillnaden på 600kg mellan testbåtarna, för inte borde väl snurrorna vara tyngre än inombordarna?

257 kg va? Lite suddig bild men snurrebåten 6607 o inu båten 6350.

Hade gissat tvärtom!

 

Edit… haha läste inte tillräckligt långt såg nu!!!

 

600kg skillnad är ju trots allt en del!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför torrvikt på inom- och utombordarversionerna. skiljer ca 600 kg till inombordarens fördel. Låter helt ologiskt tycker jag då en Verado 350 väger ca 300kg och en 6,2L 350 HK med Bravodrev väger ca 450 kg. I exemplet nedan är det ju för all del 4,5L motorer. I PB's test hade man ju faktiskt vägt testexemplaren med rätt maskiner så resultatet verkar vara väl underbyggt.

 

SD320IB.png.b513f32769bc20aaf0bc5c012f9aca5c.png

SD320OB.png.8b7e7b1c5cb6e025b0fa823a43b25e1f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda rimliga är att PB blandat ihop vikterna. Att utombordarnas 5,2 liters slagvolym står sig slätt mot inombordarnas 12,4 liter i en tung båt tycker jag känns rätt logiskt ändå.

 

Ungefär som en scania V-8 på 770 hk passar bra i en lastbil men i en lätt sportbil så skulle den funka rätt kasst och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att egentligen inte ha en aning vad jag pratar om, vilket väl är själva poängen med internet forum 😛, så undrar jag om viktskillnaden är kopplad till förstärkningar för att ha påknuffsmotorer? Att hänga ett par hundra kilo ute på kanten av badbryggan måste ju resultera i några extra lager väv, plast och sånt?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror oxå det är så @Navigare. Tittade för nyfikenhetens skull på mitt egna märke, som numera har både inom och utombordare på "samma" båt i övrigt.

1855770989_Skarmavbild2021-10-14kl_07_48_34.png.a204fc1fa87cc4f9ca13238d8165bf45.png

1352538763_Skarmavbild2021-10-14kl_07_48_47.png.009fb882e01c66bac99cf24d7987e8d7.png

 

vs 

897212483_Skarmavbild2021-10-14kl_07_48_21.png.f11c3c15d1c9d97c90220b7d3e1d6aa7.png

Skärmavbild 2021-10-14 kl. 07.48.07.png

 

Samt prestandan:

1678656133_Skarmavbild2021-10-14kl_07_51_40.png.820affd7dd201c00eb922695ae5036df.png1900101899_Skarmavbild2021-10-14kl_07_51_48.png.c4e0ed78f98a969b8178eaa81174b4b6.png

Här verkar dock utombordaren vara ngt snabbare, dock inte samma hästkraftsantalet som inombordaren, så det är nog rätt lika där tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Speedy sade:

Tror oxå det är så @Navigare. Tittade för nyfikenhetens skull på mitt egna märke, som numera har både inom och utombordare på "samma" båt i övrigt.

1855770989_Skarmavbild2021-10-14kl_07_48_34.png.a204fc1fa87cc4f9ca13238d8165bf45.png

1352538763_Skarmavbild2021-10-14kl_07_48_47.png.009fb882e01c66bac99cf24d7987e8d7.png

 

vs 

897212483_Skarmavbild2021-10-14kl_07_48_21.png.f11c3c15d1c9d97c90220b7d3e1d6aa7.png

Skärmavbild 2021-10-14 kl. 07.48.07.png

 

Samt prestandan:

1678656133_Skarmavbild2021-10-14kl_07_51_40.png.820affd7dd201c00eb922695ae5036df.png1900101899_Skarmavbild2021-10-14kl_07_51_48.png.c4e0ed78f98a969b8178eaa81174b4b6.png

Här verkar dock utombordaren vara ngt snabbare, dock inte samma hästkraftsantalet som inombordaren, så det är nog rätt lika där tror jag.

 

350 Verado 47-51 MPH och 6,2L 350 DTS 47-51 MPH  är väll exakt samma fart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är väl inte bravo3an det snabbaste växelhuset i världen, den skulle säkert klara sig gott på ett bravo1, men det sitter väl på där för bränsleekonomi, marschfart och vattensporter 👍

 

Om man ska jämföra farten så hade nog ett bravo1 vs verado varit mer fair🙂

 

 

Oavsett en spännande diskussion 😁

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, NON sade:

 

350 Verado 47-51 MPH och 6,2L 350 DTS 47-51 MPH  är väll exakt samma fart?

Det har du helt rätt i... 🙂 

Jag tittade bara på nedersta raden 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Lind4hl sade:

Sen är väl inte bravo3an det snabbaste växelhuset i världen, den skulle säkert klara sig gott på ett bravo1, men det sitter väl på där för bränsleekonomi, marschfart och vattenskoter 👍

 

Om man ska jämföra farten så hade nog ett bravo1 vs verado varit mer fair🙂

 

 

Oavsett en spännande diskussion 😁

 

Vattenskoter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-10-14 at 10:14, Lind4hl sade:

Sen är väl inte bravo3an det snabbaste växelhuset i världen, den skulle säkert klara sig gott på ett bravo1, men det sitter väl på där för bränsleekonomi, marschfart och vattensporter 👍

 

Om man ska jämföra farten så hade nog ett bravo1 vs verado varit mer fair🙂

 

 

Oavsett en spännande diskussion 😁

 

Enligt en person som så gärna ville köpa min båt så var visst Bravo 3/duo-propp de bästa som någonsin tillverkats… han prutade (på blocket appen) med hela beloppet vad det hade kostat att byta ut bravo 1 drevet mot ett nytt duo-propp drev.. rimligt 😂

 

hans motivering var att han både skulle få högre toppfart, bättre acceleration OCH bättre bränsleförbrukning, allt på en och samma gång 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Stinger260 sade:

Enligt en person som så gärna ville köpa min båt så var visst Bravo 3/duo-propp de bästa som någonsin tillverkats… han prutade (på blocket appen) med hela beloppet vad det hade kostat att byta ut bravo 1 drevet mot ett nytt duo-propp drev.. rimligt 😂

 

hans motivering var att han både skulle få högre toppfart, bättre acceleration OCH bättre bränsleförbrukning, allt på en och samma gång 😂

 

 

Ja man vet inte innan man testar, men för 150 kan nog jag med tänka mig köpa stingern 😁😂

 

 

Bättre acceleration och förbrukning köper jag, bättre toppfart är jag tveksam på, om jag får killgissa🙃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies