Gå till innehåll

Utveckling av eldrivet båtkoncept för Nimbus Group


jesper97

Recommended Posts

Tjena!

 

Nu i vår genomför jag mitt Masterexamensarbete på Nimbus Group då jag är i slutspurten av min Chalmersutbildning. Kommer utveckla ett elbåtskoncept för dagturer och är redan i full gång med förarbetet med undersökningar av marknaden. 

 

Har skapat enkät för att undersöka hur dagsbåtsanvändandet ser ut samt se intresset för elbåtar. Hade varit guld om ni svarar på denna, vet att det finns många här som gillar stora motorer och att köra snabbt, era svar är också viktiga 😄

 

Här är länken till enkäten.

https://sv.surveymonkey.com/r/MLS3DG9

 

Sedan så tänker jag vi kan dra igång en liten elbåtsdiskussion då det säkert finns många intressanta åsikter och ideer här på forumet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag svarat.

 

Generellt sett anser jag att elbåtar för daycruising i Norden är en väldigt dum idé. 

 

Men det finns saker som skulle göra det till en bättre idé…fast jag har nog inte tänkt ge bort de idéerna till Nimbus i dagsläget. (Lever ju delvis på konsultation i ämnet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gasglad sade:

Då har jag svarat.

 

Generellt sett anser jag att elbåtar för daycruising i Norden är en väldigt dum idé. 

 

Men det finns saker som skulle göra det till en bättre idé…fast jag har nog inte tänkt ge bort de idéerna till Nimbus i dagsläget. (Lever ju delvis på konsultation i ämnet)

Tackar!

 

Vi får se om jag lyckas hitta nyckeln till att göra det till en bättre idé då 🧐

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarat. Med hjärtat. Känns knasigt att med sina svar säga emot sig själv hela tiden men det kanske så det är i livet..

 

K

  • Tumme upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-01-29 at 07:54, Kalle AMK sade:

Svarat. Med hjärtat. Känns knasigt att med sina svar säga emot sig själv hela tiden men det kanske så det är i livet..

 

K

Tackar! Är ju en av frågorna som jag specifikt valt för att man ska tänka till om hur man faktiskt använder sin båt. Är det för att komma ut på sjön och slappna av och man gillar att spendera tid på vattnet, eller ser man båten mer som en bil för att ta sig från A till B. Sedan kan det ju såklart vara både och, där man vill ha körglädjen och liknande, hade man haft både och som svar hade det varit för lätt att bara kryssa i och man inte tvingats tänka till. 

 

Det jag är lite ute efter är att se ifall man kan tänka sig långsammare båtar om man nu ändå vill spendera tid på sjön och mer ser resan som målet. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På frågan hur snabbt jag tycker en båt ska marcha svarar jag med hjärtat. 
Om jag kan tänka mig en långsammare båt svarar jag med hjärnan. 
 

Som läget och utbudet är just nu uppskattar iaf jag en snabb och rolig båt men skulle gärna glida ljudlöst en heldag på samma fjärd och samtidigt umgås på båten med vänner och familj. Dock inte för 3 miljoner för 6 meter smal båt. 
 

K

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jesper!

Hoppas att allt är bra med dig.

Nu har jag svarat så lycka till med ditt arbete.

 

Mvh

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Bengtsson sade:

Hej Jesper!

Hoppas att allt är bra med dig.

Nu har jag svarat så lycka till med ditt arbete.

 

Mvh

Magnus

Tack så mycket! 😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Är ju lite jävig då jag gillar denna typ av båtar men den var riktigt fin!

//

Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken pärla!

snygg, smart och praktisk. Bra jobbat. 
Den andas flärd samtidigt som den är cleant avskalad. Som en modern Petterssonbåt.
Gillart 👍🏿

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som är stockkonservativ vad gäller båtdesign tänkte mest på hur ont det kommer att göra i fötterna varje gång man drar någon av dem i ankaret som sticker ut från stäven.

 

Men det är ju jag det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Snyggt Jesper! Väldigt fin och roligt att du tagit dig till den här punkten och att vi har fått vara med på din resa vid sidlinjen 👍
 

Jag gillar den skarpt!

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies