Gå till innehåll

Varför så svårt att försäkra fd arbetsbåtar?


Jarlingar

Recommended Posts

Ja varför är det så?

 

Farsan har en gammal bogserbåt som han gjort bobåt av.

Men varför är det lögn i helvetet å försöka teckna en försäkring på den?

Alla bolag gnäller på att det är en fd yrkesbåt och vill därför inte försäkra den!?

 

Möter man samma motstånd om man svetsat en egen stålbåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdelös info men yrkesbåtar-arbetsbåtar är svindyra i försäkring (om man hittar någon) häröver också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska en gammal järnbåt försäkras? går nåt sönder eller att den börjar läcka så lär man ju man ju bara få kaffepengar ändå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ansvarsförsäkring som är intressant.. 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt att det är svårt med bara en ansvarsförsäkring! Det är varken svårt eller dyrt för aktiva arbetsbåtar, åtminstone inte för våran 7m i plast. Är det något med båten i fråga som gör den svårmanövrerad eller liknande? Har svårt att se andra anledningar till att neka en enkel ansvarsförsäkring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är absolut inget speciellt med båten i fråga. 

Rak axel å roder med hydraulstyrning. Inget av bogserutrustningen finns kvar heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp @Jarlingar jobbar som mäklare.

Kan tänka mig att det handlar om hur båten är klassad, eller rättare sagt vilken typ av båt ett försäkringsbolag är van vid att privatpersoner brukar ha. Är det något som inte passar in i mallen brukar man jacka upp premien för att i alla fall inte ta för lite betalt. En arbetsbåt på ett företag passar in i mallen och kan ha vettigare premie.

Har inte någon fantastisk koll på båtförsäkringar faktiskt men ofta brukar specialbolagen vara bättre än det du har din hemförsäkring på.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Kan bero på dethär? Enligt EU's regler får inte fd arbetsbåtar mera registreras som privata båtar utan CE sertifiering(i praktiken oftast omöiligt). Sverige har agerat (tror jag) ganska liberalt eftersom båtarn inte behöver reggas, men i tex  Finland övervakas det ganska noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies