Jarlingar Posted March 9 Report Share Posted March 9 Ja varför är det så? Farsan har en gammal bogserbåt som han gjort bobåt av. Men varför är det lögn i helvetet å försöka teckna en försäkring på den? Alla bolag gnäller på att det är en fd yrkesbåt och vill därför inte försäkra den!? Möter man samma motstånd om man svetsat en egen stålbåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted March 9 Report Share Posted March 9 Värdelös info men yrkesbåtar-arbetsbåtar är svindyra i försäkring (om man hittar någon) häröver också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robban Posted March 10 Report Share Posted March 10 varför ska en gammal järnbåt försäkras? går nåt sönder eller att den börjar läcka så lär man ju man ju bara få kaffepengar ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarlingar Posted March 10 Author Report Share Posted March 10 Det är ansvarsförsäkring som är intressant.. 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted March 11 Report Share Posted March 11 Mycket märkligt att det är svårt med bara en ansvarsförsäkring! Det är varken svårt eller dyrt för aktiva arbetsbåtar, åtminstone inte för våran 7m i plast. Är det något med båten i fråga som gör den svårmanövrerad eller liknande? Har svårt att se andra anledningar till att neka en enkel ansvarsförsäkring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarlingar Posted March 12 Author Report Share Posted March 12 Nä det är absolut inget speciellt med båten i fråga. Rak axel å roder med hydraulstyrning. Inget av bogserutrustningen finns kvar heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarlingar Posted March 12 Author Report Share Posted March 12 @Snowman du jobbar eller har väl jobbat med försäkringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted March 12 Report Share Posted March 12 Japp @Jarlingar jobbar som mäklare. Kan tänka mig att det handlar om hur båten är klassad, eller rättare sagt vilken typ av båt ett försäkringsbolag är van vid att privatpersoner brukar ha. Är det något som inte passar in i mallen brukar man jacka upp premien för att i alla fall inte ta för lite betalt. En arbetsbåt på ett företag passar in i mallen och kan ha vettigare premie. Har inte någon fantastisk koll på båtförsäkringar faktiskt men ofta brukar specialbolagen vara bättre än det du har din hemförsäkring på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capitan Posted March 12 Report Share Posted March 12 Testa med dessa http://basforsakring.se/ https://bsbforsakringar.se/privat/batforsakring/ ' 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XSailor Posted April 7 Report Share Posted April 7 Kan bero på dethär? Enligt EU's regler får inte fd arbetsbåtar mera registreras som privata båtar utan CE sertifiering(i praktiken oftast omöiligt). Sverige har agerat (tror jag) ganska liberalt eftersom båtarn inte behöver reggas, men i tex Finland övervakas det ganska noga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.