Jump to content

Varför så svårt att försäkra fd arbetsbåtar?


Jarlingar
 Share

Recommended Posts

Ja varför är det så?

 

Farsan har en gammal bogserbåt som han gjort bobåt av.

Men varför är det lögn i helvetet å försöka teckna en försäkring på den?

Alla bolag gnäller på att det är en fd yrkesbåt och vill därför inte försäkra den!?

 

Möter man samma motstånd om man svetsat en egen stålbåt?

Link to comment
Share on other sites

Värdelös info men yrkesbåtar-arbetsbåtar är svindyra i försäkring (om man hittar någon) häröver också.

Link to comment
Share on other sites

varför ska en gammal järnbåt försäkras? går nåt sönder eller att den börjar läcka så lär man ju man ju bara få kaffepengar ändå. 

Link to comment
Share on other sites

Det är ansvarsförsäkring som är intressant.. 😉

Link to comment
Share on other sites

Mycket märkligt att det är svårt med bara en ansvarsförsäkring! Det är varken svårt eller dyrt för aktiva arbetsbåtar, åtminstone inte för våran 7m i plast. Är det något med båten i fråga som gör den svårmanövrerad eller liknande? Har svårt att se andra anledningar till att neka en enkel ansvarsförsäkring

Link to comment
Share on other sites

Nä det är absolut inget speciellt med båten i fråga. 

Rak axel å roder med hydraulstyrning. Inget av bogserutrustningen finns kvar heller. 

Link to comment
Share on other sites

@Snowman du jobbar eller har väl jobbat med försäkringar? 

Link to comment
Share on other sites

Japp @Jarlingar jobbar som mäklare.

Kan tänka mig att det handlar om hur båten är klassad, eller rättare sagt vilken typ av båt ett försäkringsbolag är van vid att privatpersoner brukar ha. Är det något som inte passar in i mallen brukar man jacka upp premien för att i alla fall inte ta för lite betalt. En arbetsbåt på ett företag passar in i mallen och kan ha vettigare premie.

Har inte någon fantastisk koll på båtförsäkringar faktiskt men ofta brukar specialbolagen vara bättre än det du har din hemförsäkring på.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan bero på dethär? Enligt EU's regler får inte fd arbetsbåtar mera registreras som privata båtar utan CE sertifiering(i praktiken oftast omöiligt). Sverige har agerat (tror jag) ganska liberalt eftersom båtarn inte behöver reggas, men i tex  Finland övervakas det ganska noga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies