Gå till innehåll

Försäkring, småbåtar, allmänna funderingar…


MagnusS

Recommended Posts

Tja!

 

Har börjat fundera/nojja över försäkringar:)

Det började med att en kund till mig hällde kaffe i sin nya bil så att en enhet för drygt 20 papp dog, vilket såklart inte nybilsgarantin tar, inte heller kundens bilförsäkring i detta läget då han inte hade försäkring mot kupe’skador.

Som ett tips från mig till er kan det vara värt att kolla upp.

 

Men iaf, detta är ju ett båtforum. Jag började fundera på hur det funkar med båtar, vi har en gummibåt med utombordare, vi lånar ofta farfars öppna båt med utombordare.

Jag har ingen försökring på min gummibåt och jag har inte frågat farfar än, men det ska jag…

 

Jag kollade med min hemförsäkring (LF), jag har ingen ansvarsförsäkring som gäller där om jag kör en båt med motor(roddbåt e jag försäkrad med).

 

Det jag tänker kan uppstå är en kollision eller att jag orsakar skada på annans egendom, det jag lånar och har själv har jag råd att lösa ut men då man passerar farleder ibland kan ju i teorin(och i praktiken) man orsaka skada på nån annans båt.

 

Jag har många bilar och alla försäkrade, där har jag koll men insåg att jag har skrämmande dålig koll på båtar. Hur har ni det? Har ni försökring på alla era båtar? Hur funkar det om ni lånar nån annans, dubbelkollar ni att försökring finns o gäller eller kör ni bara på?

Många här har väl nån stugbåt lite extra typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade en kund som hade 10L AD-blue i bagaget, som välte och korken sprack (biltema)

Efter två invändiga rekordet, så kom det fortfarande vita kristaller från sömmarna på vissa stolar (xc90 med 3rader)

Då byttes klädslar och stoppningar, golvmatta och hela cupe-kabelhärvan, då den var helt vit av kristaller ända fram till framsätet.

Tror att nån styrenhet där bak också byttes och diverse frigolit.

 

Detta gick som tur var på kundens försäkring. Jag vet inte vilket försäkringsbolag det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av typen "better safe than sorry" och har segelbåten väl försäkrad och även jollen. Jag har sett min beskärda del av olyckor i hamnar och farleder och ibland är det klantighet och ibland ren otur och skulle jag hamnar i en sådan situation vill jag kunna förlita mig på ett försäkringsbolag. Jag har Alandia för segelbåten (valde mellan dem och Pantaenius då bägge bolagen är inriktade på (segel)båt) och jollen har en Suzuki/Suzumar märkesförsäkring genom Svedea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller båten, så tar min försäkringsbolag (Atlantica) jollen på båtens försäkring, så länge den inte är längre än 1/3 av båten. Ingen begränsning på motorstyrka. (Kan ha varit halva båtlängden 🤷‍♂️)

 

Svenska sjö har begränsning på motorstyrka, men jollen ingår.

 

Nya RIB:en fick jag dock täckna egen försäkring på, det var många turer, men tror det föll på att det är inombordare.

 

När det gäller att kolla försäkring på lånade prylar så är jag dålig på det, oavsett vad jag lånar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste i tråden ang. försäkring fick jag för mig att kolla min egen försäkring...det visade sig att jag missat att försäkra jolle+motor! Nu är det fixat och som bonus tyckte bolaget att jag fått en alldeles för stor höjning av årets premie! Resultatet blev i alla fall försäkrad jolle och en återbetalning på 2600:- 😃 Det räcker ju till både kortburk och Gt 😃 

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies