Gå till innehåll

Fjordling vs. Flipper 640


cyberknutte

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en extra båt som tonåringarna och jag själv kan utnyttja för att åka på dagsturer med. Känns roligare att köpa en klassiker än en ribb...

Jag har mest varit inne på Fjordling, men Flipper 640 kanske också är ett alternativ? 

Jag har aldrig varit ombord på någon av dem så jag har ingen aning om hur de är i verkligheten, men alla verkar ju lovorda Fjordlingen.
Är det en renoverad Fjordling man skall leta efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en Flipper 640 (den klassiska) och det är en fin skärgårdsbåt för lugna dagar men i min uppfattning var den inte skoj när det gick lite sjö eller krabba vågor. Rätt flack botten gör den stampar och slingrar. Min hade förvisso inombordare så den var rätt baktung vilket säkert inte bidrog till upplevelsen.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min andra Fjordling, nu med etec 150ho. Mycket nöjd: kör med hela familjen lungt i 24kn. Ensam är den härlig att flyga fram i 58kn. Underhåll som en vilken liten båt. Dessutom är den trevlig att titta på!

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både Fjordling 17&18!

17: livligare, roligare och man ska definitivt köpa en som är renoverad!..

 

18: tryggare och mer välbyggd och allmänt lite stadigare i allt än 17. Kräver större motor för att gå lika fort som en 17

 

Flipper 640: ok med utombordare men går inte särskilt bra i sjö när det börjar gå lite fortare.
Inombordaren är ju ganska tråkig och inget som borde attrahera någon som gillar sportiga båtar..

En 666 med 4.3 V6 är väl ok att frakta runt sig i men fruktansvärda att mecka med..

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies