Ec1 Posted December 13, 2022 Report Share Posted December 13, 2022 Har varit utan båt nu en säsong efter att sålt vår Benneteau Antares 30fly och båtabstinensen är påfallande:) Jagar ersättare till Antaresen som är snäppet större och som för oss är bättre planerad samt ej har Flya. Marknaden på båtar har ju varit hysterisk men lär kraftigt bromsa in och förhoppningsvis (för mig som skall köpa) så backar den även nu. Budget är satt till max 1,7msek Modeller jag kikar på och gärna tar in tips samt synpunkter på: -Jeanneau Prestige 380/390S: gillar layouten, finns med dörrar för att stänga in till främre cockpit. Sitter dock Cummins 4,2 som ska vara ok men dubbla bravo 3 lockar ju inte. -Bavaria 37/38HT 2008-2012 layouten är mkt bra, bygg kvaliten, ljudisolering etc har lite att önska. -Fairline Targa 40 från 2005- med D6 350, gillar layouten men finns ej som HT och lite smala skarndäck (svåra att hitta i vettigt skick då många gått som partypråmar) -Elan 42HT är min favorit särskilt tre kabins modellen, snygg välplanerad och bra kvalitet. Nackdelen är vikten (tung) och går trögt i vattnet med hög förbrukning som följd. Är även en udda fågel och tillverkades en kortare tid vilket gör framtida försäljning samt värde ovisst. Har varit och kikat på flera båtar i medehavet men skicket på dessa 10-15år gamla båtar är inget för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dicke Posted December 14, 2022 Report Share Posted December 14, 2022 Är inte lätt att hitta det man vill ha, blir att man alltid tittar på dyrare än tänkt! Jeanneau gör vettiga båtar och det är inget fel på Cummins eller Bravo 3 heller men måste kolla skicket på dreven, är sånt vrid i maskinerna så dom slits hårt om man inte kör med hjärnan. Bavaria är vettiga, dvs. billiga och ser framför allt bra ut, och man får vad man betalar för, och är en del smågrejer, kolla längden på sängarna, är inte så långa som man tror... Fairline är bra, Elan har jag ingen åsikt om förutom att den dagen man har bestämt sig för att sälja så är det skillnad jämfört med typ dom större märkena. Att hitta en vettig HT blir nog svårt för dom pengarna men det är absolut inget fel på kapellbåtar om kapellet är bra gjort! Personligen med den budgeten så skulle jag nog snegla mot Princess V42.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-plm- Posted December 14, 2022 Report Share Posted December 14, 2022 Vi letar också båt lågaktivt med budget på ca 1.5 utan fly. Det jag upplever är att Bavaria ligger långt efter Fairline och Princess i upplevd kvalitet. Det är kantigt och enkelt, billiga materialval osv, skrovet bleknar lätt och ändå påverkar inte det priset nämnvärt med liknande motoralternativ. Jag kände inte till att Fairline ofta gått som partypråm, vill du utveckla? Elan av rätt modell är schysst. Princess är trevliga men Fairline känns för oss mest rätt och har tittat mest på 43 och 48, nackdelen är att det är gamla båtar för de pengarna. Fairline har mer ofta större motoralternativ än Princess, vilket jag vill tro är bra ur driftsäkerhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted December 14, 2022 Author Report Share Posted December 14, 2022 Dicke, tack för input. Dessa modeller har sålts inom budget senaste åren. Finns en del båtar som nu legat till salu i 2år utan att blivit sålda men de begär orimligt mkt mot vad marknaden vill betala. Båt marknaden blir nog inte starkare mot våren med räntehöjningar och sjunkande bostadspriser etc heller. Kapell är ok om de är vettigt gjorda, Fairline Targa 40 är OK men t.ex Bavarias kapell är helt förkastligt med för låg ruta där man skall kika genom kapellplasten.... Princess V42 gillar jag inte layouten på, Targa 40 är i mitt tycke betydligt bättre. Bravo 3 är klent byggda för Dieslar, sedan har du de där jäkla styrtapparna som glappar och läcker, har inte hört lovord om mercurys axius system heller. Men man kanske lyssnar på meckarna för mkt? Ingen i familjen är basketspelare så sängarna på Bavaria är OK för oss. Gillar 37HT 2008-2010 mest layoutmässigt men de är av "gamla" Bavaria designen innan BMW ritade om dem. Dessa känns "billiga och inte lika moderna som nästa generation som istället i mitt tycke inte har lika bra planlösning. Elanen gillar jag som sagt mest, men vågar mig nog inte på den då den är såpass udda och verkar hopplöst svåra att sälja (mkt pga att de på Svenska blocket är för högt prisade och därmed legat osålda under flera år trots pandemimarknad) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted December 14, 2022 Author Report Share Posted December 14, 2022 PLM- finns fina Fairline T40 bl.a en ägs en exceptionellt fin av en forum medlem som letade länge å väl för sitt ex. Nu går jag lite på hörsägen från handlare och meckar som säger att just T40 ofta har haft flera kortvariga ägare som inte skött båtarna och levt hårt som partypråmar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 14, 2022 Report Share Posted December 14, 2022 Windy? 37 Grand Mistral eller 43 Typhoon. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted December 14, 2022 Author Report Share Posted December 14, 2022 1 timme sedan, Magnus sade: Windy? 37 Grand Mistral eller 43 Typhoon. ? Har kikat på 37GM men frun dömde ut den direkt, för liten och inget skarndäck med räcke. 43 gillar jag ej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kbk Posted December 14, 2022 Report Share Posted December 14, 2022 Vi har haft en v42a-02 i 8 år men sålde den i våras. Denna var utrustad med KAD-300, DP-G drev. Hade möjligheten att jämföra vår 02a med kompisen som hade en 05a med D6-350. Skiljde inte mycket i toppfart men den upplevdes som en väldigt mycket tyngre båt och inte alls lika kvick. Förbrukningen var även den till KAD-300as fördel. I mitt tycke en underbar båt som fungerat mycket bra som både helg och semester båt. Hyfsat välbyggd och helt ok elsystem. Dock lite besviken på kvaliteten på skåpluckor, lådor etc som är högglans träimitation. De har MDF kärna och laminatet spricker väldigt lätt om luftfuktigheten varierar mycket inne i båten. /KBK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-plm- Posted December 15, 2022 Report Share Posted December 15, 2022 Fina båtar. KAD44 och KAD300 är ganska stressade i originalutförande. Fairlines modeller av motsvarande storlek har ofta TAMD73 så intalar mig att de är ett stabilare köp om man köper en så gammal båt? Hade D6 axlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted December 15, 2022 Author Report Share Posted December 15, 2022 PLM, Targa 40 har drev samt D6 310 eller 350, de äldre har Kad 300 etc. Targa 43 har axlar och Tamd 63-74 men är inte en modell vi är utefter. KBK, V42 gillar vi somsagt inte layouten på tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kbk Posted December 15, 2022 Report Share Posted December 15, 2022 5 timmar sedan, -plm- sade: Fina båtar. KAD44 och KAD300 är ganska stressade i originalutförande. Fairlines modeller av motsvarande storlek har ofta TAMD73 så intalar mig att de är ett stabilare köp om man köper en så gammal båt? Hade D6 axlar? Nej den hade DP-H drev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capitan Posted December 16, 2022 Report Share Posted December 16, 2022 Ska du åka den storleken och ålder på båt och KAD44/300 med drev så räkna med en stor buffert till renovering av motorer och drev Det är inte frågan om utan när de behöver renoveras tyvärr. Får jobba för hårt och håller inte Rätt vanligt att överhusen på DPH rasar om du går på D6 alternativ För min del så hade axlar varit enda alternativet med den storlek på båt och då gärna med TAMD63/74 eller motsvarande Caterpillar. Motorer som håller mao(jämfört med ovan alternativ) Fairline 48 Targa är ju en mycket trevlig båt med motorer som nämnts Strax under 4m bred så den blir inte så hemskt stor i hamnarna och är inom er budget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted December 16, 2022 Author Report Share Posted December 16, 2022 Capitan- De båtar jag är ute efter har d4 alt d6 med dph drev förutom Prestigen då som enbart finns med Cummins/bravo 3. Axlar är trevligt ur servicesynpunkt, men förbrukningen ökar avsevärt och det finns i stort sett inte på båtar under 43fot. För att hamna inom budget blir båtarna väldigt gamla dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capitan Posted December 26, 2022 Report Share Posted December 26, 2022 On 2022-12-16 at 14:59, Ec1 sade: Capitan- De båtar jag är ute efter har d4 alt d6 med dph drev förutom Prestigen då som enbart finns med Cummins/bravo 3. Axlar är trevligt ur servicesynpunkt, men förbrukningen ökar avsevärt och det finns i stort sett inte på båtar under 43fot. För att hamna inom budget blir båtarna väldigt gamla dessutom. Ja då blir det värre om du inte vill gå upp lite i storlek Nog ökar förbrukningen med axlar men lite extra diesel är en rätt enkelt problem/kostnad jämfört med vad du kan råka ut för med att åka D4/D6 och DPH samt de ökade servicekostnaderna som det innebär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.