Gå till innehåll

Tips och tankar på HT båt 35-40fot


Ec1

Recommended Posts

Har varit utan båt nu en säsong efter att sålt vår Benneteau Antares 30fly och båtabstinensen är påfallande:)

Jagar ersättare till Antaresen som är snäppet större och som för oss är bättre planerad samt ej har Flya.

Marknaden på båtar har ju varit hysterisk men lär kraftigt bromsa in och förhoppningsvis (för mig som skall köpa) så backar den även nu. Budget är satt till max 1,7msek

Modeller jag kikar på och gärna tar in tips samt synpunkter på:

-Jeanneau Prestige 380/390S: gillar layouten, finns med dörrar för att stänga in till främre cockpit. Sitter dock Cummins 4,2 som ska vara ok men dubbla bravo 3 lockar ju inte.

-Bavaria 37/38HT 2008-2012 layouten är mkt bra, bygg kvaliten, ljudisolering  etc har lite att önska.

-Fairline Targa 40 från 2005- med D6 350, gillar layouten men finns ej som HT och lite smala skarndäck (svåra att hitta i vettigt skick då många gått som partypråmar)

-Elan 42HT är min favorit särskilt tre kabins modellen, snygg välplanerad och bra kvalitet. Nackdelen är vikten (tung) och går trögt i vattnet med hög förbrukning som följd. Är även en udda fågel och tillverkades en kortare tid vilket gör framtida försäljning samt värde ovisst.

 

Har varit och kikat på flera båtar i medehavet men skicket på dessa 10-15år gamla båtar är inget för mig.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte lätt att hitta det man vill ha, blir att man alltid tittar på dyrare än tänkt!

 

Jeanneau gör vettiga båtar och det är inget fel på Cummins eller Bravo 3 heller men måste kolla skicket på dreven, är sånt vrid i maskinerna så dom slits hårt om man inte kör med hjärnan.

 

Bavaria är vettiga, dvs. billiga och ser framför allt bra ut, och man får vad man betalar för, och är en del smågrejer, kolla längden på sängarna, är inte så långa som man tror...

 

Fairline är bra, Elan har jag ingen åsikt om förutom att den dagen man har bestämt sig för att sälja så är det skillnad jämfört med typ dom större märkena.

 

Att hitta en vettig HT blir nog svårt för dom pengarna men det är absolut inget fel på kapellbåtar om kapellet är bra gjort!

 

Personligen med den budgeten så skulle jag nog snegla mot Princess V42....

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi letar också båt lågaktivt med budget på ca 1.5 utan fly.

 

Det jag upplever är att Bavaria ligger långt efter Fairline och Princess i upplevd kvalitet. Det är kantigt och enkelt, billiga materialval osv, skrovet bleknar lätt och ändå påverkar inte det priset nämnvärt med liknande motoralternativ.

 

Jag kände inte till att Fairline ofta gått som partypråm, vill du utveckla?

Elan av rätt modell är schysst.

Princess är trevliga men Fairline känns för oss mest rätt och har tittat mest på 43 och 48, nackdelen är att det är gamla båtar för de pengarna. 

Fairline har mer ofta större motoralternativ än Princess, vilket jag vill tro är bra ur driftsäkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dicke, tack för input. Dessa modeller har sålts inom budget senaste åren.

Finns en del båtar som nu legat till salu i 2år utan att blivit sålda men de begär orimligt mkt mot vad marknaden vill betala. Båt marknaden blir nog inte starkare mot våren med räntehöjningar och sjunkande bostadspriser etc heller.

Kapell är ok om de är vettigt gjorda, Fairline Targa 40 är OK men t.ex Bavarias kapell är helt förkastligt med för låg ruta där man skall kika genom kapellplasten....

 

Princess V42 gillar jag inte layouten på, Targa 40 är i mitt tycke betydligt bättre.

 

Bravo 3 är klent byggda för Dieslar, sedan har du de där jäkla styrtapparna som glappar och läcker, har inte hört lovord om mercurys axius system heller. Men man kanske lyssnar på meckarna för mkt? :)

 

Ingen i familjen är basketspelare så sängarna på Bavaria är OK för oss. Gillar 37HT 2008-2010 mest layoutmässigt men de är av "gamla" Bavaria designen innan BMW ritade om dem. Dessa känns "billiga och inte lika moderna som nästa generation som istället i mitt tycke inte har lika bra planlösning.

 

Elanen gillar jag som sagt mest, men vågar mig nog inte på den då den är såpass udda och verkar hopplöst svåra att sälja (mkt pga att de på Svenska blocket är för högt prisade och därmed legat osålda under flera år trots pandemimarknad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PLM- finns fina Fairline T40 bl.a en ägs en exceptionellt fin av en forum medlem som letade länge å väl för sitt ex.

Nu går jag lite på hörsägen från handlare och meckar som säger att just T40 ofta har haft flera kortvariga ägare som inte skött båtarna och levt hårt som partypråmar. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Magnus sade:

Windy?   37 Grand Mistral  eller 43 Typhoon.  ? 

Har kikat på 37GM men frun dömde ut den direkt, för liten och inget skarndäck med räcke. 43 gillar jag ej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en v42a-02 i 8 år men sålde den i våras. 
Denna var utrustad med KAD-300, DP-G drev. 
Hade möjligheten att jämföra vår 02a med kompisen som hade en 05a med D6-350. Skiljde inte mycket i toppfart men den upplevdes som en väldigt mycket tyngre båt och inte alls lika kvick. Förbrukningen var även den till KAD-300as fördel. 
I mitt tycke en underbar båt som fungerat mycket bra som både helg och semester båt. 
Hyfsat välbyggd och helt ok elsystem. Dock lite besviken på kvaliteten på skåpluckor, lådor etc som är högglans träimitation. De har MDF kärna och laminatet spricker väldigt lätt om luftfuktigheten varierar mycket inne i båten. 
/KBK
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina båtar. KAD44 och KAD300 är ganska stressade i originalutförande. Fairlines modeller av motsvarande storlek har ofta TAMD73 så intalar mig att de är ett stabilare köp om man köper en så gammal båt?
Hade D6 axlar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PLM,  Targa 40 har drev samt D6 310 eller 350, de äldre har Kad 300 etc. Targa 43 har axlar och Tamd 63-74 men är inte en modell vi är utefter.

 

KBK, V42 gillar vi somsagt inte layouten på tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, -plm- sade:

Fina båtar. KAD44 och KAD300 är ganska stressade i originalutförande. Fairlines modeller av motsvarande storlek har ofta TAMD73 så intalar mig att de är ett stabilare köp om man köper en så gammal båt?
Hade D6 axlar?

Nej den hade DP-H drev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du åka den storleken och ålder på båt och KAD44/300 med drev så räkna med en stor buffert till renovering av motorer och drev

Det är inte frågan om utan när de behöver renoveras tyvärr. Får jobba för hårt och håller inte 

Rätt vanligt att överhusen på DPH rasar om du går på D6 alternativ

 

För min del så hade axlar varit enda alternativet med den storlek på båt och då gärna med TAMD63/74 eller motsvarande Caterpillar. Motorer som håller mao(jämfört med ovan alternativ)

Fairline 48 Targa är ju en mycket trevlig båt med motorer som nämnts

Strax under 4m bred så den blir inte så hemskt stor i hamnarna och är inom er budget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Capitan- De båtar jag är ute efter har d4 alt d6 med dph drev förutom Prestigen då som enbart finns med Cummins/bravo 3. 
Axlar är trevligt ur servicesynpunkt, men förbrukningen ökar avsevärt och det finns i stort sett  inte på båtar under 43fot. För att hamna inom budget blir båtarna väldigt gamla dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-12-16 at 14:59, Ec1 sade:

Capitan- De båtar jag är ute efter har d4 alt d6 med dph drev förutom Prestigen då som enbart finns med Cummins/bravo 3. 
Axlar är trevligt ur servicesynpunkt, men förbrukningen ökar avsevärt och det finns i stort sett  inte på båtar under 43fot. För att hamna inom budget blir båtarna väldigt gamla dessutom.

 

Ja då blir det värre om du inte vill gå upp lite i storlek

Nog ökar förbrukningen med axlar men lite extra diesel är en rätt enkelt problem/kostnad jämfört med vad du kan råka ut för med att åka D4/D6 och DPH samt de ökade servicekostnaderna som det innebär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Tack för förslag Lasse, de där verkar vara väldigt udda dock. Har nog snöat in på Prestige 380/390, Bavaria 37/38Ht Targa 40 alt Elan 42. Extremt få tillsalu dock, varit och kikat på ett par men de var lik som legat till salu i flera år (vilket jag förstod efter att ha sett dem). i säljarnas ögon är de som vanligt pärlor och de förstår inte varför deras objekt inte blir sålda och vill inte gå ner i pris....

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade den där CHRIS CRAFT ROAMER 40 funnits i USA  hade jag köpt den direkt. 181,000 dollar är ju helt rätt med endast 390 gångtimmar på Volvo motorerna. Dessutom axlar och inte IPS..!!

Ser dock  lite solbränd ut..!!

Fin båt några bekanta hade en på LOTO för en tid sedan.

 

https://www.yachtworld.com/boats-for-sale/make-chris-craft/model-roamer-40/

 

cc.jpg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Utveckla gärna varför du valde denna båt/modell i denna storleksklass.

 

Jag/vi, drömmer om en (till) båt i likande storleksklass, för våra barnveckor.. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Lindahl195 sade:

Utveckla gärna varför du valde denna båt/modell i denna storleksklass.

 

Jag/vi, drömmer om en (till) båt i likande storleksklass, för våra barnveckor.. 🙂

 Vart en Elan 42HT 2008 i tre cabins utförande (finns med två cabiner samt toaletter med).

Vill ha tre cabiner för att få med barn och vänner. Gillar layouten på båten både nere samt uppe med bra sociala ytor. Hyfsad byggkvalitet och designen gillar jag med för att vara en såpass gammal.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Ec1 sade:

Då vart man med båt igen.

Grattis! Du får ursäkta, men jag kan inte identifiera den på avstånd så tala gärna om vad det blev!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Navigare sade:

Grattis! Du får ursäkta, men jag kan inte identifiera den på avstånd så tala gärna om vad det blev!

Vart en Elan 42HT 2008 i tre cabins utförande med 2x VP D6 370hk. Hade ungefär den utrustning jag ville ha: Häck/bog propp, Hurley dävert, Värmare, ankarspel F+Bak. Men är en äldre båt så finns en diger lista vad man vill göra, men då budgeten spräcktes (som vanligt) så får det bli en pågående uppdatering/renovering med de mindre kostnadskrävande insatserna den närmsta tiden....

  • Tumme upp 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2023-04-25 at 12:06, Ec1 sade:

Då vart man med båt igen.

48A56D47-1A73-4FE7-B3E4-7EC4A6D45379.jpeg

Stort grattis till en väldigt fin båt! Jag letar själv efter Elan 42 HT, får jag fråga vad du gav för den? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Johanam sade:

Stort grattis till en väldigt fin båt! Jag letar själv efter Elan 42 HT, får jag fråga vad du gav för den? 

tar det på PM.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog startat en projekt tråd för vart mer gjort än jag tänkte från början:

 

Båten behöver kärlek för att bli som jag vill ha den så gått lös med våtdammsugare på mattor och skrubbat alla utrymmen.

1. uppgraderat vattensystemet med ny pump och tryckkärl.

2. bytt septislangar och macurator samt packningar mm i tanken.

3. installerat en Raymarine axiom 12 och intregerat den med autopiloten mm istället för den gamla C120 som satt innan. radarn har avvecklats med då jag inte använder det.

4. elsystemen i beggade båtar brukar inte varar så roliga och denna är inget undantag....åtskilliga timmar har spenderats att reda ut röran och är inte på långväga klart.

5. Sålde generatorn som fanns i båten (Paguro 6500) då de av erfarenhet inte används i dessa små båtar.

Bygger istället en ställning i RF för 4 x Nordmax 230ah deep cycle batterier att ha som bobank där generatorn tidigare huserat. Byter även de båda startbatterierna samt de för bog och akterproppar så jag vet att allt är som det ska vara.

6. uppgraderar elsystemet med Victron Multiplus 3000/120 laddare/inverter samt nexus shunt. Victron Cerbo med Gx70 skärm för att enkelt kunna övervaka status på batterier, förbrukning, tankar mm(installeras närmsta veckorna)

7. Då jag har bra med el så tog jag bort gasspisen och kör med induktion istället både uppe samt i kök.

8. Solceller 2x 110w  monteras. (installeras närmsta veckorna)

9. sytt upp bäddmadrasser för samtliga sängar.

10. Värmaren en Airtronic B5 var taffligt installerad och gjort om och isolerat rördragningar.

11. Försökt få liv i Webasto A/C`n som skulle haft trasig vattenpump, denna har bytts samt slangar mm men tyvärr startar ej vattenpumpen endå. (blir att felsöka mer vid senare tillfälle).

12. takluckan har ett tyg som behöver bytas, men det får bli till i vinter. Nacka Kappel tvättar och renoverar det befintliga  i veckan så det håller sommaren ut (förhoppningsvis) och slädarna skall få kärlek undertiden kapellet renoveras.

13. Monterat en Rut 11x router med extern antenn på taket, verkar fungera bra och mkt snabbare än tidigare rut 240 jag haft.

 

 

 

  • Tumme upp 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte vanliga ikea induktions hällar. När jag kopplat upp allt får vi se hur förbrukningen är (via victron nexus shunten/cerbo). Går enkelt att montera tillbaks gasolen nere i köket om förbrukningen är för hög med induktion men vill ju helt slippa att ha gasol nere i cabin, tyvärr är det nog inte görligt att dra gasol till wetbaren för där hade det annars varit smidigt med gasol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag sett är inte förbrukningen, dvs att man drar ur batteriet utan toppeffekten. En platta går bra men att förklara för min sambo att man bara kan köra en platta i taget eller 2 på låg effekt kommer aldrig att funka.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Gasglad sade:

Problemet jag sett är inte förbrukningen, dvs att man drar ur batteriet utan toppeffekten. En platta går bra men att förklara för min sambo att man bara kan köra en platta i taget eller 2 på låg effekt kommer aldrig att funka.

för att batteribanken eller inverten inte kan levera tillräckligt menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invertern dvs toppeffekt en vanlig spis tar ju gärna mer än 3000watt om man kör alla plattor samtidigt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies