Ec1 Posted June 8 Author Report Share Posted June 8 On 2023-06-07 at 14:50, Gasglad sade: Invertern dvs toppeffekt en vanlig spis tar ju gärna mer än 3000watt om man kör alla plattor samtidigt blir somsagt intressant att se hur det kommer fungera. Tvivlar att vi kommer kör två plattor på fullmutter samtidigt, gör vi sällan/aldrig hemma iallafall. Svetsar en ställning nu för 4 batterier på generatorns tidigare plats och inväntar Victron prylarna som bör komma idag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 8 Author Report Share Posted June 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 27 Author Report Share Posted June 27 Nu har premiären varit med båten efter ett par tråkiga missöden. Började med att ena växelvajjern gick av och lyft vart tvunget. Helgen efter och första gången båten skulle upp i plan efter att båten köptes och körts hem rasade ena turbon. Vart klart stressigt att få tag i en ny och byta på 2dgr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 27 Author Report Share Posted June 27 Batteribanken fick plats med skohornets hjälp och skall börjas kopplas in. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 27 Author Report Share Posted June 27 Gamla batterilådan och batterierna är uttaget. Blir bra med mer plats, blir lite att jobba med för att få ordning på kabeldragningarna…. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 29 Author Report Share Posted June 29 Nu har jag kommit en bit: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 29 Author Report Share Posted June 29 Fått dit displayen i skåpet och kopplat upp båten mot victron vrm. Nu kan jag styra och övervaka båten vart jag än är. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted June 29 Report Share Posted June 29 Victron VRM är verkligen smidig. Jag köpte ett 4 pack Ruuvi sensorer för att hålla koll på temperaturen i motorrum, batterier och kyl/frys, de kopplar upp sig via bluetooth och går på inbyggt batteri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted June 29 Author Report Share Posted June 29 4 minuter sedan, Navigare sade: Victron VRM är verkligen smidig. Jag köpte ett 4 pack Ruuvi sensorer för att hålla koll på temperaturen i motorrum, batterier och kyl/frys, de kopplar upp sig via bluetooth och går på inbyggt batteri. mm de hittas automatiskt med nya mjukvaran såg jag. några sådana och koppla in septi/vattengivarna blir nästa steg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted June 29 Report Share Posted June 29 Har bränslegivaren kopplad men inte vatten eftersom Beneteau har något underligt meck till givare, min Cerbo kopplad på NMEA2000 så jag får upp det jag vill på plottarna, bränslenivå och tempen på ölen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ec1 Posted July 5 Author Report Share Posted July 5 Monterat en victron galvanisk isolator p inkommande jord. Lite osäker hur det ska kopplas till båten bara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts