Jump to content

Tips och tankar på HT båt 35-40fot

Ec1

Recommended Posts

On 2023-06-07 at 14:50, Gasglad sade:

Invertern dvs toppeffekt en vanlig spis tar ju gärna mer än 3000watt om man kör alla plattor samtidigt 

blir somsagt intressant att se hur det kommer fungera. Tvivlar att vi kommer kör två plattor på fullmutter samtidigt, gör vi sällan/aldrig hemma iallafall. Svetsar en ställning nu för 4 batterier på generatorns tidigare plats och inväntar Victron prylarna som bör komma idag.

• Thumbs up 1

• 3 weeks later...

Nu har premiären varit med båten efter ett par tråkiga missöden. Började med att ena växelvajjern gick av och lyft vart tvunget. Helgen efter och första gången båten skulle upp i plan efter att båten köptes och körts hem rasade ena turbon. Vart klart stressigt att få tag i en ny och byta på 2dgr.

IMG_3478.jpeg

• Sad 1

Batteribanken fick plats med skohornets hjälp och skall börjas kopplas in.

IMG_3537.jpeg

• Thumbs up 3

Gamla batterilådan och batterierna är uttaget. Blir bra med mer plats, blir lite att jobba med för att få ordning på kabeldragningarna….

IMG_3536.jpeg

• Thumbs up 3

Fått dit displayen i skåpet och kopplat upp båten mot victron vrm. Nu kan jag styra och övervaka båten vart jag än är.

IMG_3555.jpeg

• Like 1
  • Thumbs up 2

Victron VRM är verkligen smidig. Jag köpte ett 4 pack Ruuvi sensorer för att hålla koll på temperaturen i motorrum, batterier och kyl/frys, de kopplar upp sig via bluetooth och går på inbyggt batteri.

4 minuter sedan, Navigare sade:

Victron VRM är verkligen smidig. Jag köpte ett 4 pack Ruuvi sensorer för att hålla koll på temperaturen i motorrum, batterier och kyl/frys, de kopplar upp sig via bluetooth och går på inbyggt batteri.

mm de hittas automatiskt med nya mjukvaran såg jag. några sådana och koppla in septi/vattengivarna blir nästa steg.

Har bränslegivaren kopplad men inte vatten eftersom Beneteau har något underligt meck till givare, min Cerbo kopplad på NMEA2000 så jag får upp det jag vill på plottarna, bränslenivå och tempen på ölen.

• Thumbs up 1

Monterat en victron galvanisk isolator p inkommande jord. Lite osäker hur det ska kopplas till båten bara. 

IMG_3569.jpeg

• Thumbs up 1