Lasse Ström Posted September 28, 2023 Author Report Share Posted September 28, 2023 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted September 29, 2023 Author Report Share Posted September 29, 2023 Det var mycket trevligt på Chads avskedsfest MarineMax ordnade på Encore igår kväll. Många av hans gamla kollegor som jobbar på andra marinfirmor dök också upp. Chad var riktigt rörd och tidigt i morse klev han på flyget söder ut. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted September 29, 2023 Author Report Share Posted September 29, 2023 Wow..”första offret” i nergången i båtbranschen. Boatwrx stängde ner igår här i Osage Beach. https://www.boat-wrx.com/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 1, 2023 Author Report Share Posted October 1, 2023 Var till en klassisk vårutställning i lördags. Lite blandat.. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuling Posted October 2, 2023 Report Share Posted October 2, 2023 Något för dig Lars? https://www.blocket.se/annons/kalmar/evinrude_playmate_65/1400090780 Med denna kan du vara med i nästa classic-möte. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen.k Posted October 2, 2023 Report Share Posted October 2, 2023 Ett tradera fynd..... https://www.tradera.com/item/291401/429267200/akai-lasse-strom-racing-batsport-evinrude-f-1-motorbat-klistermarke-saltsjo-boo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 2, 2023 Author Report Share Posted October 2, 2023 @Kuling Tack..en Evinrude Playmate låter ju mer trevligt än verkligheten..😃 OMC 2 takt V-4 inombordare hade ett härligt ljud..men misstänker att den numera har tystnat för alltid..😃 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Lasse Ström Posted October 3, 2023 Author Popular Post Report Share Posted October 3, 2023 Har dom senaste veckorna ägnat stor tid på att finna ut om Harpers Cov är något för oss. Man köper en tomt här och får bygga själv..en egen bryggplats kan man köpa också. Tomterna direkt vid sjön är svindyra och jättebranta..vilket är ointressant för mig. Finns en fin plattare tomt nummer 24 som jag har bokat i några veckor för att finna ut totala kostnaden för att bygga ett hus. Har också reserverat ett bryggköp..14 X 40 fot. https://www.harperscov.com/ 2 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gasglad Posted October 4, 2023 Report Share Posted October 4, 2023 Såg ju jättetrevligt ut. Inte alls fel att ligga på rad två om det sluttar nedåt mot vattnet. Fasen jag blir ju sugen på att emigrera till Amerikat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 4, 2023 Author Report Share Posted October 4, 2023 @Gasglad Jo..försöker hitta en sätt att få till ett hus vi vill ha. Dom flesta vill ha stora hus på minst 2 våningar och det är ointressant för mig att springa i trappor och massa sovrum. Vi vill ha ett enplanshus runt 2000 S/F (cirka 185 kvadratmeter) plus ett 3 bils garage. Nu hittar jag inga byggare som vill göra det till rimliga slantar..Dom är upptagna med att bygga jättehus där dom tjänar storkovan. Har nu gjort en enkel skiss på yttermåtten på ett hus som går precis in på tomten som enplanshus. Tog den till Martin Metal igår och Tony som sålde oss skalet där Vi är nu hjälpte mig att designa ett förslag med dessa yttermått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 4, 2023 Author Report Share Posted October 4, 2023 Efter en hel eftermiddag på Martin Metal med Tony kom Vi fram till detta.. 1 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 4, 2023 Author Report Share Posted October 4, 2023 Harper's Cov har en såkallad Homeowners Architectural Control Committee som skall godkänna husets design och färgsättning. Det står i reglerna att man får bl.a ha aluminium som fasad-tak. Gjorde i vitt för att försöka se neutral ut och det gråa längre ner på utsidan är sten. Har inte fått priset från Martin Metal ännu men om det är rimligt skall jag ta det till Homeowners Architectural Control Committee..!! Inte säker på att dom godkänner mitt sätt att villa bygga mitt hus. Blir ju väldigt mycket jobb att bli sin egen byggare av hela inredningen i huset..men det blir nästa steg om det nu blir något. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madgas Posted October 4, 2023 Report Share Posted October 4, 2023 Skulle jag bygga hus så gillar jag den här husmodellen: https://www.eksjohus.se/husmodeller/soderhill/ Så har du ett alternativ om ni inte får igenom erat förslag går ju använda ritningen om ni hittar en byggare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 4, 2023 Author Report Share Posted October 4, 2023 @Madgas..ser fint ut men går inte alls på vår lilla smala tomt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torch Red Posted October 5, 2023 Report Share Posted October 5, 2023 Jag ser ju vilka ritningar och övrigt man måste ta fram för att få bygga nåt i Sverige. Hur detaljerade ritningar och informationer måste till för att få bygga där du tänker bygga? I Sverige blir det en rejäl bunt med papper. Även om den numera är digital. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 5, 2023 Author Report Share Posted October 5, 2023 @Torch Red Här där vi är nu i Osage Beach, Missouri är bygglovshandlingar väldigt enkelt om man bara följer deras rätt lätta regler. Det knepiga här är Harpers Cov egna reglar för att få bygga i deras development som han som spenderat alla slantar att ta fram dessa tomter har satt upp. Man måste bli godkänt av Harper's Cov Homeowners Architectural Control Committee. Har inget att göra med handlingarna till Osage Beach..den biten är lätt. I Florida och City of Port St. Lucie är bygglov minst lika knepigt som i Sverige. Man kan aldrig säga hur det är i USA i allmänhet..utan vad som går lätt i vissa stater-områden kan vara omöjligt i andra. M.A.O Politik och vi struntar i sånt här på tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torch Red Posted October 5, 2023 Report Share Posted October 5, 2023 Absolut. Ingen politik. Det gäller alltså att välja stat om man vill bygga nåt i USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 5, 2023 Author Report Share Posted October 5, 2023 Inte bara stat..utan också plats i den staten..Ju närmare stora städer Du kommer ju knepigare blir nästan allt i livet. Här på Lake of the Ozarks gäller fortfarande enkelheten..men hur länge det varar vet man aldrig då folk flyttar hit från stor städerna. Lite uppdatering..Igår var Vi till Scruggs i Jeff City..dom säljer allt som behövs för husbygge..Levi som jobbar där skall göra förslag på hur insidan skall vara. Om man sen köper via dom för man kredit på kostnaderna för ritningarna han skall göra.. Hi again Levi, Today I did pay closer attention to lot 24 at Harper's Cov regarding the size of our house/home. (It was raining..muddy and plenty of clay under my shoes..) I was concerned about the info regarding the set backs I got from the realtor selling the lots. Something was not right and after a few phone calls I got the correct set backs. Its 25 ft in the front, 10 ft on the sides and 20 ft in the rear..meaning I must cut the length of the house to 65 ft instead of 70. We are now going to be 55 ft wide instead of 50. The patio under the roof is going to be a bit smaller.. 20 X 8 ft instead. The overall S/F under air condition is pretty similar 1765. Please..look at the new home made drawing I just did. Please call me if my Swenglish is confusing.. Thanks Lars & Carina Strom 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted October 5, 2023 Report Share Posted October 5, 2023 Hur är byggkostnader där, är det som i Sverige eller dyrare/billigare om du bygger något standard mässigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 5, 2023 Author Report Share Posted October 5, 2023 Svindyrt just nu..ingen mening att jämnföra med Sverige..Helt olika förutsättningar. Mina planer för Harper's Cov går nog i graven..Var där med en kille som kan betong och sluttningen på tomten är för stor. Man måste göra en grund typ källare och då går det inte att ha en hel betongplatta för huset som Martin Metal byggnaden kräver.. Kommer att kosta över en miljon dollar att bygga mitt lilla hus inklusive tomtköp. Galet.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 6, 2023 Author Report Share Posted October 6, 2023 Om någon är sugen kan man fynda på en ny pontonbåt med Merc 600 V12, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idle Swede Posted October 6, 2023 Report Share Posted October 6, 2023 Vilket fynd. 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 7, 2023 Author Report Share Posted October 7, 2023 Nya turer..nya tomter.. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idle Swede Posted October 7, 2023 Report Share Posted October 7, 2023 21 timmar sedan, Lars Ström sade: Nya turer..nya tomter.. Är det samma sluttning på båda tomterna? Den nedre ser det ju ut som man kan bygga ett "riktigt" hus på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 8, 2023 Author Report Share Posted October 8, 2023 Två helt olika tomter i olika områden med olika förutsättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 8, 2023 Author Report Share Posted October 8, 2023 I fredags var jag på ett intressant möte. Hade ju tidigare bett Melissa Krantz som är den som säljer tomterna i Harpers Cov att jag ville träffa Adam Seraphine som mannen heter som köpt och gjort alla jätteinvesteringar i Harpers Cov. Han bor utanför Minneapolis i Minnesota och är en developer där i mark och fastigheter. Adam är också en av dom som köper svindyra MTI Cats och han var här i helgen som gick för att deltaga i årets sista Fun Run. Tog en bild på hans senaste röda MTI med safety cell på Super Cat fest utan att jag då visste vem han var. (Första bilden) Adam har ju vänt sig till speedbåts folket för att sälja alla tomter i Harpers Cov...ingen större rusning ännu.. Båt F1 föraren Shaun Torrente som kör för arabteamet Abu Dhabi har köpt en tomt inte långt från min 24.. Han har redan lagt dit sin lyft på bryggplatsen han köpt för typ MTI cats (sista bilden) Adam var en riktigt trevlig yngre herre och Vi pratade en stund om allt möjligt. Bl.a att jag körde F1-V8 racing 1983 i Minnepolis och massa Svenskättlingar hejade på mig. Lite knepigt för Adam att förstå för han var inte född då.. Med lite humor sa jag ochså att jag körde med tre V8 utombordare på min Skater 32a..för 33 år sen..!! Han började sakta förstå att jag hade rätt bra koll på läget. Adam ville ju självklart att man skulle köpa tomt 24 och en bryggplats..dock sa jag direkt att kostnaden att bygga är galet just nu.. Slutade med att Adam och Melissa lovade att ordna fram en byggare som kunde bygga till vad min tänkta budget som jag inte gav dom. Så i fredagskväll ringde Melissa och sa att hon bokat in ett möte på hennes kontor i morgon Måndag 10.00 på förmiddagen. Skall bli lite spännande.. Finns en sak som inte känns riktigt rätt..hela detta trendiga Speedbåtsgäng är lite för "spända" i min värld/smak. Vi får se.. https://www.speedonthewater.com/performance-boaters-team-up-for-new-harpers-cov-development-at-lake-of-the-ozarks/ https://www.speedonthewater.com/mti-at-25-meet-the-twins/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 8, 2023 Author Report Share Posted October 8, 2023 @Razzmatazz är såld och levererad. "Time Marches On".. 16 years of fantastic times..memories forever. When we met Dr. Bob and Rita at Y-Dock 16 years ago..we didn't know that a personality like Dr. Bob existed.. Back then "dock life" at the marina was wild fun and crazy. Razzmatazz..a Carver 455 is now sold and gone. Boat slip Y-8 is NEVER going to be the same. Thanks Dr. Bob and Rita for everything. A mix of picture in two posts. Love you both forever. Lars & Carina 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 8, 2023 Author Report Share Posted October 8, 2023 @Razzmatazz är såld och levererad. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Razzmatazz Posted October 9, 2023 Popular Post Report Share Posted October 9, 2023 Thank you Lars & Carina for all the memories and photos. We all have had so much fun together! We are both 78y/o and it's just too much effort and work for us to enjoy boating the way we like to. Our health is fine, but our bodies are getting tired. We have been boating at the LOTO since 1976 which includes being docked at PAM/MarineMax since 1987. That's 37 consecutive years at the marina! We will still be active doing other fun things. We will miss you and all our friends and acquaintances at the lake. But Always Remember to... Keep Your Beer Cold, Your Wine Fine & Life Will Be Good! B(O)B & Reetz Seiler 2 16 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted October 12, 2023 Author Report Share Posted October 12, 2023 Planen för idag var att ta båten på en längre tur. Jättehärligt väder..än så länge är vi kvar på lyften. Kapten känner sig lat och vår lunch smakar lika bra ovan 💦 Vi blir nog kvar här..😃 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts