Lasse Ström Posted July 1 Author Report Share Posted July 1 Med lite humor kan man helt klart säga att jag var 35 år före min tid..!! Ett besök till Storage Länna idag gjorde mig glad.. Kort historia...1988 när Tom Eliasson och jag vann 4 liters klassen i Roslagsloppet tyckte Tom att jag skulle stanna kvar i Sverige och börja jobba för honom. Efter några möten kom Vi fram till att jag skulle bli VD för fastighetsbolaget och bl.a ge mig in i att bygga storage typ Publix Storage som var stort i USA på den tiden. På mitt fina kontor i stora villan på Djurgården köpte jag en stor industritomt i Länna av kommunen. Anlitade arkitekter och vi kom snabbt fram till att brandmyndigheterna sa tvärnej till små storage utrummen i en stor byggnad. Godkända brandväggar överallt skulle fördyra bygget enormt. Då kom jag upp med förslaget att göra 40 större garage platser på cirka 38 kvadratmeter (högt i tak för ett loft) med garage dörr, vatten, värme, avlopp och el i varje enhet. Västanfors ritade byggnaden och vi satt full fart i början på 1989. Den inhängnade fastigheten var helt färdig ett år senare och uthyrningen började. ..men sensommaren 1990 lämnade jag Rosenudde och några veckor senare gick Rosenudde i graven. Rosenudde Storage som anläggningen kallades köptes av konkursförvaltaren och drevs till 2001 då nuvarande ägaren tog över. Träffade honom i kväll och han berättade att man har väntetid på att få hyra och allt har varit uthyrt sen han köpte det 2001.. Varje enhet kostar runt 10 000 i månaden som betalas kvartalsvis i förskott. 40 parkeringsplatser på området kostar 450 kronor per styck och månad.. Ägaren skrattade och sa..min guldklimp gör att jag skall gå i pension om ett par år.. Han berättade också att byggnaden har varit mer eller mindre felfri sen 2001. Den enda stora utgiften har varit att göra en riktig automatisk grind. Han trodde mig knappt först men efter jag berättat hela historian om Rosenudde Storage..så nu vet han mera om sin guldklimp. 3 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 2 Author Report Share Posted July 2 Var till Årstaviken igår kväll på ett bilmöte. Många gamla bekanta där. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 2 Author Report Share Posted July 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 2 Author Report Share Posted July 2 On 2024-06-29 at 12:06, Lars Ström sade: Well..det går betydligt långsammare för mig att få bli inskriven i Sverige igen. Carina gick till skatteverket och fyllde i ett Flytta till Sverige formulär och hon fick det godkänt per post efter 10 dagar. Vet inte om det gör skillnad vilket service kontor man använder..men Carina gick till Skatteverket vid Odenplan. Själv ville man ju ta hyrbilen så jag valde Brandbergen i Handen där man kunde parkera. Körde dit den 10: onde Juni..Var väl en kö på runt 150 personer där och jag satt och lyssnade på allt konstigt som sas mestadels via tolk. Efter några timmars väntan blev det min tur och frågorna blev många..Dom skulle ha uppgifter om mina barn, tidigare fruar var jag bott under åren etc. Jamen allt finns ju på mitt personbevis ni - Skatteverket skickat till mig samt även underlaget från min far när han gick bort som ni har i hans dödsbo som fortfarande är pending.. Nä..hon gillade inte mitt svar och skulle också ha beviset på när Carina och jag gifte oss i orginal.. Sa att det kanske finns i alla saker som är skickade i en kontainer hit från USA. Efter mycket tjafs så visade jag kopian på när Carina vart inskriven av Skatteverket i April. Svaret blev att jag måste komma tillbaka för verifikation..att jag verkligen är jag och ingen annan.. Ta bara mina fingeravtryck..dom finns registrerade i både Sverige och USA. Nix..jag måste komma tillbaka..Skatteverket tar inte fingeravtryck. Surnade till och frågade om jag får 250 kronor om dagen som dom flesta andra fick i kön före mig..men det blev nej. Fick en tid dagen efter och åkte tillbaka.. Nu vart min Flytta till Sverige formulär ifyllt och inlämnat..men måste fråga varför dom inte gjorde det igår..Carina behövde aldrig komma tillbaka. Inget svar. Ringde Skatteverket igår och mitt ärende har inte ens kommit till en handläggare och det kan ta upp till 10 veckor fick jag nu veta. Hmm..märkligt kan tyckas..som läget är nu kan jag inte få ett bank konto, Bank ID eller förnya mitt Svenska körkort som gått ut för länge sedan. Kan inte heller få ut dom 15000 skr som Skatteverket dragit för mycket under åren på min pension.. Tur att Carina fick sitt snabbt..annart hade vi inte fått lägenheten i Hammarby Sjöstad. Hon har ju bankkonto nu och Bank ID..och förnyat svenskt körkort. Själv lever jag som man inte finns.. Gnäller inte..bara att gilla läget..men visst tålamod krävs..😃 ok hjälpte tydligen att ringa och tjata samt skicka email. Nu är man tydligen folkbokförd i Svedala igen..👍😃 Tack 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 2 Author Report Share Posted July 2 Många saker idag...Tillbaka som medlem i fina klubben igen.👍 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madgas Posted July 2 Report Share Posted July 2 Hej Lasse det här kanske kan vara något: https://www.blocket.se/annons/stockholm/lokal_for_lager_forrad_garage_industri/1205186068 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 4 Author Report Share Posted July 4 Fourth of July 2024 is full of mixed feelings this year..!! It's a very special day we enjoyed with lots of fun friends at Lake of the Ozarks over the years. Happy fourth and thanks to everyone for great memories. Lars & Carina 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svinninge Posted July 4 Report Share Posted July 4 Har du något att berätta för oss @Lars Ström? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 4 Author Report Share Posted July 4 @Svinninge HaaHaa..nä, inget som jag själv vet..!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 5 Author Report Share Posted July 5 Åker med Jocke till Stångebroslaget idag. https://stangebroslaget.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 5 Author Report Share Posted July 5 En kall och regnig speciell dag i skogen under Stångebroslaget. Jocke imponerande med en åttonde plats i sin klass..👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 6 Author Report Share Posted July 6 M/S Brasilia på oväntat besök vid Aspholmen, Trälhavet -76 på väg från frihamnen, Stockholm till Kapstaden, Sydafrika. Helt klart tidigare än reklamen för Gevalia vad gäller "oväntat besök". Efter vedermödor så drogs hon flott och fortsatte sin resa till Köpenhamn för översyn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 7 Author Report Share Posted July 7 Några noteringar efter en dag med "Stångebroslaget" ute i djupa skogarna i Linköpings krokarna. Är mycket imponerad av disiplinen på alla dessa tusentals Enduro deltagare.. Ja..nästan 3000 deltagare under 3 dagar och dom kommer, sätter upp sin "lilla egna depå"..fixar med nya fina hojen..kör över två timmar så mycket dom orkar. Får sitt pris och åker hem. Allt sker utan en massa folk som talar om vad som skall ske. Alla vet redan. Arrangören gör allt så bra och enkelt. Vill påstå att 99,9 procent av deltagarna är Svenskar..det var en förvirrad Norrman med i Fredags.. Vi åkte hem på fredagskvällen men allt fortsätter Lördag och Söndag. La märke till exakt samma sak när jag var där för två år sen..dock var det ingen Norrman med då.😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 7 Author Report Share Posted July 7 Carina Strom at Boo Badet. Nacka, Sweden Carina is leaving for a Sunday Zumba class outside at Boo-Badet, Nacka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 9 Author Report Share Posted July 9 Hickade till igår igår när det kom ett e-mail from The City of Osage Beach..Ron White är en av höjdarna där och den som har hand om bl.a bygglov. Efter jag läst det blev jag riktigt rörd.. Har bott på många ställen i mitt liv men aldrig fått-sett något liknande..🥰 1 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 9 Author Report Share Posted July 9 Florida Keys olycka.. At approximately 1:30 this morning we responded to a call in Pine Channel where a 35 ft Sea Hunter collided with the bridge with 8 pob. Upon arrival the fire dept had a ladder down to the sinking boat retrieving the passengers that could use the ladder. We were able to get a boat along side the vessel before it sank and transfer 3 of the severely injured to our boat and then transported them to Dolphin marina where MCFR treated and transferd all 3 to waiting helicopters and transported to a Miami Hospital.We recovered the vessel today. Our thoughts and prayers go out to the families involved. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 9 Author Report Share Posted July 9 Boats and beers at Boule & Berså with “crazy” Swedish friends..😃❤️👍🇸🇪🇺🇸 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svinninge Posted July 10 Report Share Posted July 10 Ombord på Emelie jobbar min äldsta dotter, ja jag jobbar på samma rederi jag också men mest på andra fartyg men även på Emelie ibland. 4 timmar sedan, Lars Ström sade: 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 10 Author Report Share Posted July 10 Såg ut från vårt håll att denna bjässe hade svårigheter att vända..?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svinninge Posted July 10 Report Share Posted July 10 Ca 322meter lång så det är inget man kastar runt hur som helst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 10 Author Report Share Posted July 10 Fabrikören, Nacka Strand. Highly recommended for a fun afternoon with great food and the perfect view.. Thanks Peter & Susanne.. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 11 Author Report Share Posted July 11 Some forty years later Bertil Wik & me meet up in Stockholm, Sweden by water..but no race boats. I raced the Stockholm GP 1983 and 1984. (#8) Bertil raced the Stockholm GP 1985 (#12) Of course with the powerful Evinrude F1-V8. Yesterday Bertil and me was invited to a great party in Nacka Strand, Stockholm. We spent all afternoon having fun togheter. Last picture. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 13 Author Report Share Posted July 13 Själv tycker jag att Italien är bland det härligaste länder i Europa att tävla i och gjorde så massor av gånger på 70 och 80-talet. Brukar även tillägga att dessa Italienska båtracing vänner är charmiga MEN..fuskar alltid på något sätt..!! Självklart inte alla Italienare men finns i min erfarenhet inget annat land än Italien där sånt här händer mest hela tiden..😀 Powerboat Racing World D54 and D55 Sabotaged in Rodi Garganico, 3D World Championship The opening Round 1 has already turned into a disaster and a major embarrassment for the Italian organizer, as the Norwegian entry, Team Energima with D54 and D55, has been sabotaged in parc fermé. Erik Sundblad Johansen had video surveillance in his tent, which clearly shows that individuals had tampered with both boats, sabotaging them. The cooling systems on both boats were blocked, and when they checked the video, it provided clear evidence that people had been inside the boats. The organizer is now helping the Norwegian team review the tape. Francis Ciccio Notschaele "This is now the 3 rd race in 3D where we have had sabotage!!! It happened last year in Cervia and Brindisi. This is a very nice evolution for the sport In Brindisi the D-20 from Barlesi was sabotaged. In Cervia both D-20 and D-96 from Barlesi and Pinelli were sabotaged" Disgusting! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gelis Posted July 13 Report Share Posted July 13 Medhåll. Kan ju säga att det gäller inte bara tävling och annan sport utan även i affärslivet. I mitt tidigare yrkesliv (nu pensionär) så arbetade jag väldigt mycket ihop med Italienare, bara ruffel o båg. Gick inte att lita på för fem öre. Tungjobbat så in i helvete. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 13 Author Report Share Posted July 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 14 Author Report Share Posted July 14 Var till Bullandö Marina och tittade till Rolands båt igår. Rätt märkligt att så många båtar ligger oanvända under semmestertider. Ser samma tendens på marinorna i USA. Har folk i stort tröttnat på sina flytetyg..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted July 14 Report Share Posted July 14 Tror att en resa till länderna runt Medelhavet lockar ganska många istället för en osäker svensk sommar i skärgården. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 14 Author Report Share Posted July 14 @Magnus Z Jo..ligger mycket i det.. men att ha en båt som kostar en - två miljon och uppåt på land i minst 8 månader och sen i sjön med lite användande känns galet. (Vinterförvaring, service, reparationer, underhåll, försäkring sammarplats etc..) Lite intresserad av att veta hur alla dessa båtägare tänker..själv kan jag inte motivera mig längre för en större båt. Uttrycket i USA..the best boat is your friends boat..känns klokare och klokare.😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 14 Author Report Share Posted July 14 On 2024-07-13 at 09:33, Lars Ström sade: Själv tycker jag att Italien är bland det härligaste länder i Europa att tävla i och gjorde så massor av gånger på 70 och 80-talet. Brukar även tillägga att dessa Italienska båtracing vänner är charmiga MEN..fuskar alltid på något sätt..!! Självklart inte alla Italienare men finns i min erfarenhet inget annat land än Italien där sånt här händer mest hela tiden..😀 Powerboat Racing World D54 and D55 Sabotaged in Rodi Garganico, 3D World Championship The opening Round 1 has already turned into a disaster and a major embarrassment for the Italian organizer, as the Norwegian entry, Team Energima with D54 and D55, has been sabotaged in parc fermé. Erik Sundblad Johansen had video surveillance in his tent, which clearly shows that individuals had tampered with both boats, sabotaging them. The cooling systems on both boats were blocked, and when they checked the video, it provided clear evidence that people had been inside the boats. The organizer is now helping the Norwegian team review the tape. Francis Ciccio Notschaele "This is now the 3 rd race in 3D where we have had sabotage!!! It happened last year in Cervia and Brindisi. This is a very nice evolution for the sport In Brindisi the D-20 from Barlesi was sabotaged. In Cervia both D-20 and D-96 from Barlesi and Pinelli were sabotaged" Disgusting! Powerboat Racing World Will UIM block 3D Worldchampionship race in Italy in the future? We asked the offshore president in UIM. "Enough is enough. This is now the third time we have had sabotage episodes in CLASS 3D in Italy. I want to study the situation and see what kind of action can and will be taken. I will not hesitate to stop the Italian rounds; «we cannot have a situation where competitors have to sleep next to their boats to protect them. It is totally unacceptable," says Jean-Marie Van Lancker, President of the UIM Offshore Commission, speaking to PRW this morning. He continues, "When the French team left the parc fermé in Italy this morning, they called me and informed me that there were no guards, and the Norwegian team was protecting their boats themselves. We cannot have situations like this. Like I said, three events in three Italian races. Trust me, I am very angry and will take action." Race-report: D-55, Erik Sundblad and Arild Magnussen dominated the event until they had to turn around and pick up marker that was passed on the wrong side. Finishing the race in 2nd place. In 3rd place was D-54 Maybe not so strange that the competition fears the Norwegian players? But to win by cheating? Mark Bridges I loved racing in Italy but, Locking fuel caps and bike chains on engine covers has been the same since the ‘90’s Maybe they’d be happier racing by themselves as they would be guaranteed a win Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 15 Author Report Share Posted July 15 En 59 fots Cigarette med stora skador..Vet inte vad som hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts