Jump to content

Båtlivet i USA & Sverige.

Recommended Posts

Posted

Bilder jag tog i Torsdags när vi kollade på skutan ute på ön.

Lite märkligt var att dom två båtarna av samma märke och storlek jag ville titta på från olika försäljningsställen låg bredvid varandra.

Som alltid var den nyare och dyrare också finare.

Gillar att 2023:an inte är bottenmålad..sista bilden.

(Den behöver bara tvättas i botten och sen göra primer och bottenfärg)

IMG_3151.jpeg

IMG_3153.jpeg

IMG_3158.jpeg

• Like 2
  • Thumbs up 3
Posted
On 2024-11-30 at 22:31, Lasse Ström sade:

Fantastic Christmas Concert at the Stockholms Stadshus. (City Hall) Beautiful setup with touching performance. Classic Christmas songs with dance. I teared up a few times.
Thanks to Länsförsäkringar Bank, Stockholm and Jan Carlquist

IMG_3234.jpeg

IMG_3210.jpeg

IMG_3211.jpeg

IMG_3212.jpeg

IMG_3214.jpeg

IMG_3218.jpeg

IMG_3222.jpeg

IMG_3224.jpeg

IMG_3225.jpeg

IMG_3226.jpeg

IMG_3227.jpeg

IMG_3229.jpeg

IMG_3230.jpeg

IMG_3231.jpeg

IMG_3232.jpeg

Härligt med lite Julsång! Själv var jag med frun på Romeo & Juliakören på dramaten i lördags och såg deras fina julkonsert, med vackra kostymer, dans och sång! Rekommenderas starkt!

• Love 1
Posted

@JanJ

Ja, och för oss mycket rörande och skrev ju tidigare att Vi skrattade men upptäckte snart att tårarna rann mest hela tiden av olika anledningar.❤️😃

• Thumbs up 2
Posted

Roland Rosenholtz som jag minns honom.

Roland var en nära vän, och den bästa Ordförande båtsporten någonsin haft i Sverige. 

Han var tävlingsledare för jättesuccen Stockholm F1-V8 GP 1983 och dom följande två åren samt mycket annat.

Lärde känna Roland 1971/72 när vi träffades på tävlingarna. Han utstrålade stor pondus och respekt. 

Efter att Svenska Racerbåtsförbundet (Svera) lyckades schabbla bort min anmälan till Paris 6 Timmars tävlingen 1973 valdes Roland Rosenholtz in till ny Ordförande i Svera. (Roland omvaldes många, många år framåt)

När min gamla Volvo Duett gick sönder före resan till NM Finland 1974 ringde jag Roland på hans Datsun bilfirma på Kungsholmen och jag fick låna en bil med dragkula.

På tävlingarna var han ofta med och följde våra racingäventyr. När finnarna diskade Bosse Nilsson och mig på NM i SE klassen i Forsaa, Finland 1975 så rättade självklart Roland till misstaget omedelbart när Vi var tillbaka i Sverige.

Nackakille som han var i fina huset efter Värmdövägen besökte man efter en inbjudan till Syd-Afrika att köra BP 200.

Roland ville försäkra sig om att tävlingen jag skulle delta i var UIM sanktionerad.

Var man ute med fritidsbåten stannade man till ibland på Södra Lagnö och man fick kaffe och bulle.

Roland hade stort intresse för Svensk båtsport och när OMC ville köra F1-V8 racing på Riddarfjärden 1983 fixade SVERA och Roland till den bästa F1-V8 tävlingen någonsin. Vi körde på Lördags och Söndagskvällen på härliga Riddarfjärden.

Trots att jag flyttade till USA hade vi lite kontakt då och då.

Roland hann fylla 90 år innan han lämnade oss.

Tack för allt och Vila i Frid.

Roland Rosenholtz.jpg

Posted

At our age, time FLY’s! Sooo…
Always Remember… Keep Your Beer Cold, Your Wine Fine & Life Will Be Good! 🍻🍷👍🏻 

• Thumbs up 2
Posted

Vintern börjar nu få grepp om oss.

Isen har lagt sig på vissa ställen i Hammarby Sjöstad.

Dock håller Lotten det större vattnet mjukt fortfarande..😃

IMG_3276.jpeg

IMG_3275.jpeg

IMG_3277.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Än så länge kommer dom ihåg en i Florida.

IMG_3288.jpeg

• Thumbs up 2
Posted

The Boating Site

Chanticleer 1947 DeFoe, first of the pre-war Cruisemaster yachts to be sold postwar, belonged to Ralph Evinrude and Frances Langford from 1955-1965. She was originally sold to John Pace of Pensacola, FL.

evinrude 1.jpg

• Thumbs up 2
Posted

Var till Botkyrka idag och kollade Roland som kör Endo racing..

Titta närmare på dom första fyra bilderna jag tog på sonen (531)..tänkte då på bakgrunden..😀

R1.JPG

R2.JPG

R3.JPG

r4.JPG

R5.JPG

R6.JPG

R7.JPEG

R8.JPEG

• Thumbs up 2
  • Haha 1
Posted

Kul på Klubbarna Klubb idag och träffade många båtvänner.

”Kungl. Motorbåt Klubbens traditionsenliga Glöggmingel på Klubbarnas Klubb lockade i år närmare 80 medlemmar”

IMG_3334.jpeg

IMG_3336.jpeg

IMG_3337.jpeg

IMG_3338.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Ute och gick idag runt Sjöstaden en timme.

Fortfarande lite svårt att bli van vid kylan och allt man måste ta på sig men det går skapligt bra.

Spanien finns i drömmarna..😃

Tog Lotten hem..🇸🇪👍

IMG_3345.jpeg

IMG_3344.jpeg

IMG_3346.jpeg

IMG_3347.jpeg

IMG_3348.jpeg

IMG_3350.jpeg

IMG_3352.jpeg

Posted

Jag har bott i Sverige hela livet men jag gillar inte heller kylan. Jag får ta på mig rejält när jag går ut. Ändå är det ganska milt just nu. Runt nollan. Vänta tills kylan sätter in. Eller förhoppningsvis inte.

• Haha 1
Posted

Gick via Texas Longhorn på väg hem för att kolla menyn men dom var stängda idag.

Så här ser baksidan ut av vårt hus. Vi är i svarta delen mot Allén

IMG_3354.jpeg

Posted

Kylan nu är helt vidrig. Kompisarna i södra Spanien tar siesta nu i shorts på en solstol... 

• Love 1
Posted

Så fort jag blir frisk drar jag till Spanien eller Portugal.

• Thumbs up 1
Posted
Jonas Andersson is from the small town Frövi, Sweden and are now a three time UIM F1 World Champion. He is very unique because Jonas is the only "self employed" winning driver with a minimum racing budget.
In his little shop in Sweden he preparers his own Merc 2.5 liter V6 and design his own boats with help from the Danish boat builder Molgaard.
To beat the multi million dollar Middle Eastern teams with hired drivers makes his success even greater.
Congratulations Jonas to your third World Title.

IMG_3363.JPG

• Like 1
  • Thumbs up 8
Posted

Kan rekommendera batteri-jacka, jag har en Makita samt en Milwaukee som jag har haft i 15 år.

Makitan har värme fram å bak samt i fickorna!

• Thumbs up 2
Posted
Standing on the bridge between the fresh and salt water.
The first picture is facing the large fresh water Lake Mälaren and the lock in to salt water of Stockholm. Mälaren is around three to four feet above the salty Baltic Sea.
Trying hard to continue with my daily walk here in Stockholm, but its pretty tough to get the motivation winter time. You cant wait to long because the sunset is14:45 today..!!
On the positive side the sun is out today..
I took my "pixie hat" off for the selfie but put it back on pretty fast..
This is the first post of a few from my daily walk today.🇸🇪👍🇺🇸

2.JPG

3.JPG

1.JPG

• Thumbs up 6
  • Haha 1
Posted

Köpet av 2023 Nimbus 365 båten har grusat sig.

Vi var helt överens om det mesta men jag ville inte betala båten i sin helhet innan leverans.

Äganderätt i Sverige idag är låt oss säga märkligt. Dessutom är hela båtbranchen i gungning och att betala en båt i sin helhet nu, för leverans i vår till ett företag som har det tungt i branchen kändes fel från min sida.

Har sett att mina Norska vänner i marinbranchen har några fina 2024 Marex på lager. Finns några modeller som passar mig bra.

Dessutom är ju Norska kronan också svag så man får väl prova där.

• Thumbs up 5
  • Sad 1
Posted

Rätt beslut, skulle aldrig betala hela summan flera månader innan lev. Max en handpenning. Som du skriver dom kan ju konka och då blir man blåst.

• Thanks 1
Posted

Helt rätt! Låt aldrig aldrig något stå kvar hos säljande firma. 

• Thanks 1
Posted

Kollar vädret och temperaturen.

Ser att det är samma temp på LOTO som här i Stockholm.

Dock har Dr. Bob det lite kyligare i Omaha.

Men solen är uppe ett par timmar längre där just nu..😃🥶

IMG_3409.jpeg

IMG_3410.jpeg

• Thumbs up 1
  • Haha 1
Posted
2 timmar sedan, Gelis sade:

Rätt beslut, skulle aldrig betala hela summan flera månader innan lev. Max en handpenning. Som du skriver dom kan ju konka och då blir man blåst.

Precis och har nu lärt mig att man får INTE kalla det handpenning utan delbetalning.