Lars Ström Posted December 21, 2024 Author Report Posted December 21, 2024 Julklapp för män.....!!!!...🤣 Christmas 1936 – “Consolidated Competition” is Born at OMC On September 30, 1936 Johnson was formally consolidated with OMC. A new corporate policy was established that would create a unique competitive environment throughout the organization for nearly two decades. “Consolidated Competition” as it was known, allowed Evinrude-Elto and Johnson to continue to build their own outboards and compete virtually undisturbed, as they had before consolidation. They would continue to compete head-to-head as if the parent OMC company did not exist. Generally Friendly Competition - Often, this policy of internal rivalry spilled over into areas of engineering and production. As Fortune Magazine pointed out in its August 1938 issue, “Chief Engineer Irgens of Evinrude and Chief Engineer Rayniak of Johnson get together once a week. If one of them has made some significant advancement he will tell the other....but mostly Irgens is trying to outsmart Rayniak, and vice versa.” The Rivalry Doesn't End - While the two brands began sharing the common outboards in 1951 - and eventually all motors became the same design - the spirit of head-to-head competition continued well into the 1980's. 2 Quote
Lars Ström Posted December 21, 2024 Author Report Posted December 21, 2024 God Jul önskar Lasse och Carina 1 3 3 Quote
Jens Posted December 21, 2024 Report Posted December 21, 2024 Har ju inte så fina bilder från mitt boende dock.. 2 Quote
Andrew Posted December 21, 2024 Report Posted December 21, 2024 Även jag önskar alla en God Jul efter ännu ett otroligt hektiskt år med alltför lite medverkan på forumet. Snart fyller CM 11 år! Även det värt att fira! 1 Quote
salming Posted December 21, 2024 Report Posted December 21, 2024 God Jul! Tack för att ni delar med er. 1 Quote
Lars Ström Posted December 23, 2024 Author Report Posted December 23, 2024 US$1,352,029 = Nästan 15 miljoner Skr..!! 2 Quote
Lars Ström Posted December 24, 2024 Author Report Posted December 24, 2024 https://www.boatinternational.com/yachts/news/superyacht-tender-crash--six-injured Quote
Lars Ström Posted December 24, 2024 Author Report Posted December 24, 2024 Så här såg det ut i köket på Gwen Ln, Lake of the Ozarks den 24:de December 2021..❤️🇸🇪🇺🇸 Vi var där hela vintern. 1 4 Quote
Lars Ström Posted December 24, 2024 Author Report Posted December 24, 2024 Konstgjorda sjöar i Arizona öknen för båt racing är låt oss säga knepigt.. Have had a few people ask me to get some shots of the current condition of Firebird Lake. Pretty safe to say that boat racing isn’t coming back here. Was shocking to see the water levels so low. Will likely be bone dry by summer... 2 1 Quote
Lars Ström Posted December 25, 2024 Author Report Posted December 25, 2024 Här har man varit många gånger och på 80-talet träffades alla Svenskar i Fort Laudedale på 15th Street Fisheries på Fredags Happy Hour Bodde själv på den gatan för länge sedan Plötsligt lyfter halva båten av en explosion https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/plotsligt-lyfter-halva-baten-av-en-explosion/ 1 Quote
Svinninge Posted December 25, 2024 Report Posted December 25, 2024 Kör den där pråmen ibland och kan säga att jag är imponerad av mina kolleger som jobbat där i många år (en del av dom har snurrat där i 15år) för man jobbar 9tim och kör tre rundor per timme och det är tre tilläggningar per varv så det blir 81 tillägg på ett arbetspass och sedan jobbar man sju dagar i sträck dvs 567 tillägg på en vecka 😵💫 För att inte tala om fritidsbåtar som inte förstår att det är högerregeln på sjön, så efter slussningar och broöppningar så är det ibland anarki i kanalen 1 Quote
Lars Ström Posted December 26, 2024 Author Report Posted December 26, 2024 Undrar varför det står SweBoat på Texas Longhorn huset. Deras kontor ligger i porten bredvid oss..?? 1 Quote
Lars Ström Posted December 26, 2024 Author Report Posted December 26, 2024 Took Carina Strom on a round trip to Thailand today..👍😃❤️ Stopped at Kajsas på Kajen for a ”tunnbrödsrulle” on the way home..❤️🇸🇪🇺🇸 2 Quote
Jens Posted December 26, 2024 Report Posted December 26, 2024 3 timmar sedan, Lasse Ström sade: Undrar varför det står SweBoat på Texas Longhorn huset. Deras kontor ligger i porten bredvid oss..?? Sweboat hade sitt kontor i det huset innan dom flyttade upp där dom håller hus nu. Väldigt fint kontor med sjöutsikt. 1 Quote
Lars Ström Posted December 26, 2024 Author Report Posted December 26, 2024 Som så ofta jobbar Chad idag på MarineMax Pompano Beach "A quiet day on the Intracoastal" 2 Quote
Lars Ström Posted December 28, 2024 Author Report Posted December 28, 2024 Ett test inlägg från en ny iPad som jag skaffat. Gillar ju ”musen” på min laptop bättre men dessa paddor har sina fördelar. Var till Jocke idag och såg att hans granne har en tidig Ficht..trots många problem finns det Ficht motorer som aldrig haft problem. Vi är hundvakt också och Svante är en underbar lab..❤️ 2 Quote
Lars Ström Posted December 28, 2024 Author Report Posted December 28, 2024 2025 Catamaran YOT36 Big Thunder på LOTO är dealer. 1 Quote
Idle Swede Posted December 28, 2024 Report Posted December 28, 2024 Wow, den gillade jag skarpt. 👍👍 1 Quote
Lars Ström Posted December 28, 2024 Author Report Posted December 28, 2024 @Idle Swede OK men är Du villig att köpa en..526 330 € (6 037 972 SKr) skatt ej betald https://yot-power-catamarans.com/models/yot36 1 Quote
Lars Ström Posted December 28, 2024 Author Report Posted December 28, 2024 Kanske var det detta som OMC gjorde som startade mitt intresse för husbussar.. Tradewinds Campers – A Strange Addition To OMC’s Portfolio By the early 1960’s, OMC was highly diversified. Its varied divisions were building: diving compressors, snow blowers, all-terrain vehicles, snowmobiles, golf & commercial carts, turf equipment, chain saws and boats. In 1967, they added tent campers to this diverse list. (I can’t imagine why.) OMC announced the acquisition of Trade Winds Campers Manawa, Wisconsin on July 12, 1967. The purchase price was made for $230,000 worth of OMC common stock, or (approx) $2,144,425 in day’s dollars. The announcement came on the very same day ground was broken for a plant expansion providing another 16,080 square feet. At the time of the sale, Trade Winds, Inc. employed 45 people. OMC's expectations were never realized for Trade Winds Campers and the decision was made to discontinue manufacturing them in 1971. 1 Quote
Lars Ström Posted December 28, 2024 Author Report Posted December 28, 2024 Holiday Run!! 106 Boats!!! 1 Quote
Lars Ström Posted December 29, 2024 Author Report Posted December 29, 2024 Svante gillar verkligen långa gång turer. Besökte gamla hemtrakter i branschen förr. Quote
Lars Ström Posted December 29, 2024 Author Report Posted December 29, 2024 Hittade en röd Ockelbo T-14 som låg bredvid Skanstull Marin på gångturen. Berättade ivrigt för en helt ointresserad fru.. När grundskolan var slut våren 1969 köpte jag en begagnad Ockelbo T-13 (som var föregångaren till T-14). Beställde en sprillans ny 1969 års modell 33 hästars Evinrude på Heidi Blomberg Marin. Jag hade jobbat extra hos Cykel-Kalle i Björknäs en längre tid. Sparat slantar där och bytt ett antal moppar, båtar etc. Lyckan var fullständig sommaren 1969 men blev ännu bättre våren 1970..köpte då en T-14 och monterade 33 hästars Evinruden. Slutade hos Cykel-Kalle och fick jobb hos Heidi Blomberg Marin. Mitt avgångsbetyg var ju urkass från 9:an och hade ju lovat far att man skulle klara livet utmärkt utan bra betyg..😀 Jaja..tur att inte smart telefonen fanns då, annars hade man väl som alla andra i den åldern nu, stirrat sig blind i den.. och missat både båten & tåget..!! 4 Quote
Lars Ström Posted December 29, 2024 Author Report Posted December 29, 2024 Tidigt 1972 fick jag jobb hos Arne Bodén som då var enormt framgångsrik med Skanstull Marin. Efter att ha jobbat hos Kenty’s Mercury service på Brännkyrkagatan ett och ett halvt år i en salig men kul röra kändes det tryggt och bra hos Bodén. Lärde mig en hel del där och båtracingen tog fart, delvis med Arnes hjälp. Inga av dessa lokaler som jag tittade på idag fanns då men platsen var exakt samma. Arne Bodén var nog det bästa som hänt mig i skolan att bli vuxen och klara sig själv. Tack AB 3 Quote
Recommended Posts