Jump to content

Båtlivet i USA & Sverige.

Recommended Posts

Posted

Lisen ville Svante gå ombord på så blev del av turen runt Sjöstadens gator 

IMG_3636.jpeg

IMG_3640.jpeg

IMG_3639.jpeg

IMG_3641.jpeg

• Like 1
Posted

Finally we booked a table at Texas Longhorn tonight and got a special table so we could bring Svante..the lab.

It was a great evening with service by the owner.

Thanks a lot..we are coming back.

IMG_3650.JPG

• Thumbs up 6
Posted

· Stockholm  ·

For my American friends, Please consider visiting Stockholm and us.
Next to our place is a very nice hotel, prices reasonable and walking distance to everything. (Best Western Plus Park City, Hammarby Sjöstad)
Carina promise free guiding to all the shopping places and a visit to Old Town.😀
I can promise a visit to our favorite restaurants..and that's a full time job..!!..🥰

IMG_3670.jpeg

IMG_3668.jpeg

IMG_3662.jpeg

IMG_3661.jpeg

• Thumbs up 4
Posted

Med lite humor så säger ju Göteborgarna att det är framsidan av Sverige…Well..å andra sidan är ju Stockholm alltid öppet året runt…😂❤️👍🏻😁😁

IMG_3663.jpeg

IMG_3664.jpeg

• Thumbs up 1
  • Haha 2
Posted
On 2023-11-10 at 22:35, Lasse Ström sade:

Märkligt..förhandlade om ett tomtköp för några veckor sen med ägaren tog inte mitt bud..dock ringde mäklaren i morse och säljaren hade ändrat sig så idag blev det köp av en tomt som ligger precis utanför the City of Osage Beach. Mindre regler och det skall bli spännande..

El Terra Road heter vägen on min tomt är den enda obebyggda på gatan. 3 acre men bara en liten bit är användbar. Lot 42 är det.

Screenshot (245).png

Screenshot (246).png

Screenshot (247).png

Screenshot (248).png

IMG_8846.jpeg

IMG_8847.jpeg

IMG_8848.jpeg

IMG_8849.jpeg

Våra Lake of the Ozarks rötter försvinner..

Vi skrev på ett kontrakt häromdagen om försäljning av El Terra tomten.

En dröm att bygga ett nytt hus, typ det vi hade på Gwen Ln går i graven.

Känns lite sådär..

• Sad 4
Posted

Hammarby Sjöstad, Stockholm.
This Evinrude V6 G1 powers a boat used for rescue marine situations.
I guess its in use up to we get solid ice in the Hammarby river.1f44d.png1f976.png2764.png

472231136_10231815415301239_8572698636981442871_n.jpg

Posted

Vår flytt tillbaka hem till Sverige känns fortfarande rätt. (enda stora irritationen är dessvärre dagens Svenska banker. Att man är tvungen att finna sig i deras upplägg är mer än upprörande)

Dock har jag..(inte Carina) svårt för vinterhalvåret..för det är ju fasen vinter mer en 6 månader.

Sneglar mer och mer på något i Spanien för att komma undan dessa i min värld trista månader.

Har följt vädret i Spanien vintertid nu och ser att det inte ens är nära Södra Florida när det kommer till värmen.

Då finns ju bara Kanarieörarna kvar men känns fel att vara på en ö..även Mallorca ön känns fel i min uppfattning.

Då blir det Spanska fastlandet och runt 15 grader på dagarna vintertid.

Nästa fråga som känns knepigt är var i Spanien..Vill ju ha ett så nytt ställe som möjligt. Lägenhet eller någon form av radhus i ett område helst med gate och egen parkeringsplats.

Har gamla Engelska båtracing vänner som håller till i Mojacar och där får man betydligt mer för slantarna än exempelvis Marbella.

Många funderingar finns och behöver ta mig dit och känna själv. Dock måste det först bli Florida och avsluta fler saker där.

Vet någon som läser här om nyare ställen i Spanien som är rimligt, (behöver inte vara i Marbella krokarna) söker inte ett ställe som kostar 10 miljoner men kanske runt hälften.

IMG_3704.jpeg

IMG_3703.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Håller med om  vinter men den glömmer man när vår o sommar kommer. Och nu går det åt rätt håll igen, så det är bara att hålla ut

• Thumbs up 4
Posted

När vi var yngre och barnen bodde hemma så var det kul med vinter. Utförsåkning, både här och i Alperna gjorde att vintrarna kändes OK. Men nu, jag känner som du Lasse, mörkt och kallt. Men precis som Gelis skriver, nu har det vänt, vi går mot vår. Två kalla månader att stå ut med, sen känns det bättre.

• Thumbs up 1
  • Thanks 1
Posted

Vinter är bara en enda lång pina och det är banne mig kallt och mörkt nio månader om året...
Vi har lägenhet i Estepona, väster om Marbella. Halva priset mot Marbella och det finns både nya hus och äldre, riktig stad som lever året runt, man går över allt och har sällan behopv av bil och finns fina utflyktsmål.  Staden kallas Costa del Sol's trädgård på grund av alla blommor. Gamla Stan är fantastisk och det finns enbra marina.
Kanske börjar bli lite väl många svenskar här, men till skillnad från andra patser är det primärt spanska man hör på stan och inte svenska eller engelska. Har bra mäklarkontakt om du vill kolla på något i området.

https://turismo.estepona.es/ 

• Thanks 1
Posted

Drömmer också om Spanien, blir bara tråkigare för varje år med vinter. TV4 kör dubbla avsnitt med engelsmän som köper bostad i Spanien. Där får man lite inblick i marknaden 

• Thanks 1
Posted

Klarblå himmel och 17 grader idag. Förra året samma dag var det över 24 grader... Men visst, på kvällen är det kallt.

FInns en del att tänka på när man köper, så gäller ha bra mäklare med bra kontakter.

Posted

Gäller kolla noga. Det där är utanför stan också, dvs bil behvövs. Köper man nyproduktion tillkommer moms plus andra kostnader. Köper man "begagnat" så är det ingen moms men andra avgifter, så räkna i så fall med 12-14% påslag på priset innan du kan flytta in. Advokater och annat kostar, men är nödvändiga.

Här ser du en del. Jag brukar kolla via kartan för att se läget på lägenheten.  Dock kan lägenheter ligga kvar som är sålda, då alla mäklare kan sälja allt och lägger ut varandras annonser... Därför man ska ha en bra mäklare som kan kolla allt.

https://www.idealista.com/en/venta-viviendas/estepona-malaga/con-precio-hasta_500000,precio-desde_240000,metros-cuadrados-mas-de_60,pisos,de-dos-dormitorios,de-tres-dormitorios,de-cuatro-cinco-habitaciones-o-mas,dos-banos,tres-banos-o-mas,piscina,obra-nueva,buen-estado/mapa-google

• Thumbs up 1
Posted

Har sett den här farkosten på mina promenader runt Hammarby hamnen och sprang på ägaren häromdagen. Han har bott ombord en längre tid men vill sälja nu och flytta in i en lägenhet.

Rätt mycket båt för pengarna men förmodligen ett evighetsjobb..!!

Inte för mig men fann det rätt intressant.

Kostar 2,600 kronor i månaden att ligga där plus el.

https://www.navark.se/sv/produkt/Holländsk-redar-Yacht-Calibur

IMG_3716.jpeg

IMG_3717.jpeg

IMG_3723.jpeg

• Thumbs up 2
Posted

Gran Canaria är väl ett hack varmare och har direkt flyg, men tyvärr en ö. 
För min egen nyfikenhet skull, vad gör amerikanska banker annorlunda?

Posted

Korrekt..Öar känns fel i min värld.

Har inget att göra med Amerikanska banker utan hur Svenska banker beter sig. Tror jag lämnar det så.

Posted

Hajar, vad jag personligen har svårt för är när myndigheter ställer generella krav på våra banker tex. amorteringskraven, varför får jag inte bestämma själv om jag vill amortera eller inte om jag belånar ett hus till 60% - borde vara min relation och historik som avgör. Detta får en massa negativa följd problem, tex att äldre flyttar inte osv. 

Posted

Så blir det dessvärre ofta när någon som byggt upp ett båtmärke från grunden och säljer till i detta fall MarineMax..

Svårt att vara den som byggt upp något för att nu bli tillsagd vad som skall göras.

Känner Ken och låt oss säga..det går ingen nöd på honom..Han fick storkovan när han sålde till MarineMax

https://www.intrepidpowerboats.com/

https://www.businesswire.com/news/home/20211103005465/en/MarineMax-Completes-the-Acquisition-of-Intrepid-Powerboats

It is with a heavy heart that I would like to announce that MarineMax has chosen a different direction for Intrepid and I am no longer with Intrepid Powerboats. I've spent 34 years building the company and I have done it with the most amazing team around me. I have also done it with an amazing group of customers that I call the Intrepid nation. It is those two groups that I call my family and I thank profusely for the career that it has given me… But please understand one thing… I'm far from done and I'm looking for a new home. I look forward to a new opportunity.

intrepid.jpg

Posted

Gammal, men charmig. Dock är jag nog tveksam på sanningshalten..!!..🤣

242909020_4558264644260023_2855158234020125871_n.jpg

• Haha 3
Posted

Spanien idag..🤣

spain.jpg

• Thumbs up 1
Posted

Att Finland och Norge ligger före oss var en överraskning..men Vi är bättre än Spagetti gubbarna..😃

Top countries who owns the boats:

USA - 15.759. 165.

Canada - 8.600. 000.

Finland - 1.157. 000.

Australia - 996.645.

Norway - 800.00.

Sweden - 754.300.

New Zealand - 734.177.

Italy - 577.513.

EDIT..verkar som man kan finna alla möjliga Google svar..!!

Idag finns det ungefär 1 000 000 fritidsbåtar i Sverige, vilket är en av de högsta siffrorna i världen sett till befolkningsmängden.

I den senaste Båtlivsundersökningen från 2020 finns det mer exakt 948 900 fritidsbåtar varav 864 200 är i sjödugligt skick.

Posted
3 timmar sedan, Lasse Ström sade:

Spanien idag..🤣

Strålande sol från klar himmel idag i Costa del Sol och man ser över till Marocko. Spelade ett par timmar padel utomhus igår i strålande sol, klädd i shorts
och t-shirt. Härligt. Hoppas ni har det bra i Sverige... :) 

• Thumbs up 1
  • Haha 1
Posted

@Svinninge

Det är körigt ibland även på vintern i Hammarby kanalen..🤣

IMG_3721.jpeg

• Thumbs up 2
Posted

Ägaren är en gammal båtklubbskompis till mig! Tevlig kille! Har tyvärr inte varit ombord på båten. Sist vi möttes hade dom covid ombord, så det blev bara prat på avstånd.

Posted
On 2025-01-03 at 08:46, Lasse Ström sade:

Att Finland och Norge ligger före oss var en överraskning..men Vi är bättre än Spagetti gubbarna..😃

Top countries who owns the boats:

USA - 15.759. 165.

Canada - 8.600. 000.

Finland - 1.157. 000.

Australia - 996.645.

Norway - 800.00.

Sweden - 754.300.

New Zealand - 734.177.

Italy - 577.513.

EDIT..verkar som man kan finna alla möjliga Google svar..!!

Idag finns det ungefär 1 000 000 fritidsbåtar i Sverige, vilket är en av de högsta siffrorna i världen sett till befolkningsmängden.

I den senaste Båtlivsundersökningen från 2020 finns det mer exakt 948 900 fritidsbåtar varav 864 200 är i sjödugligt skick.

Man ska tänka på att tex Finland har båtregister, men det har inte Sverige. Skulle tro att antalet båtar i Sverige bygger på statistik från försäkringsbolagen, dvs de båtar som är försäkrade...

Posted

Du har nog rätt. När vi hade ett lantställe med båthus hade vi både en gammal träbåt och en liten plasteka i det. Inte hade vi dessa försäkrade inte.