Jump to content

Båtlivet i USA & Sverige.

Recommended Posts

Posted

En fakta är att Vi har bott i över 35 år med lagliga vapen hemma. (Även rätt att bära vapen)

Dock har vi aldrig upplevt skottlossning i porten ett par hus ifrån där vi bor.

Inte tänkt som en debatt utan bara info..🥲..som känns rätt upprörande.

IMG_3962.jpeg

• Sad 2
Posted

Carina left , took the ferry halfway on our walk today.
She went to a Zumba class instead..😃❤️🤣🇸🇪

IMG_3970.jpeg

IMG_3964.jpeg

IMG_3967.jpeg

Posted

Vänner som bor i Tollare området i Saltsjö-Boo ringer i kväll och är mycket upprörda.

Någon har sprängt bort ytterdörren till en bostadsfastighet.

Mycket tråkigt och märkligt att folk inte agerar/reagerar starkare.

Våldet har ett kraftigt grepp om vårt kära fosterland 

• Sad 1
Posted

Hur tycker du att folk ska agera? Svensken knyter näven i fickan och skriver på Facebook.

Jag förstår precis hur du tänker, men vet inte hur det ska gå till.

• Thumbs up 1
Posted

Ser fram emot resan till Norge på Onsdag och besöka Saga fabriken.

Flyger på morgonen, blir hämtad på flygplatsen.

Reser tillbaka på kvällen om nu allt går som tänkt.

• Like 2
  • Thumbs up 1
Posted

Mycket dimma nu..och i morse var det tjocka..

Hoppas nu att flyget till Oslo kan starta i morgonbitti..

dimman.jpg

• Oops 1
Posted

Arlanda Express

IMG_3996.jpeg

IMG_3999.jpeg

• Thumbs up 3
Posted

Hur gick besöket hos oljeshejkerna?

Hade Moltas rätt eller fick du ett bättre intryck?

• Haha 1
Posted

Kom upp i 196 på väg hem ikväll 

Mer om Oslo senare 

IMG_4030.jpeg

Posted

Mina lustiga bekanta undrar om det var en sån här Saga jag flög till Norge för att titta på..😃🤣

IMG_2339.jpeg

• Haha 2
Posted

Hoppas du svarade japp, fast med en 9.9 Evinrude på akterspegeln

• Haha 3
Posted

Och förstärkta årklyckor för hurtig roe

• Haha 4
Posted

Kommer till nya Saga 385 jag tittade på.

Fint i Norge och Håkan som är agent för Saga båtar i Sverige hämtade mig på flygplatsen.

En dryg timmas bilkörning till Saga utställningen utanför Oslo.

Fabriken ligger drygt 60 mil norrut.

Blev klart överraskad när vi körde förbi många stora marinor.

Norrmännen låter båtarna ligga i över vintern. Täcker med färggranna presseningar.

Första bilden är Saga platsen vi besökte med dito Marina 

IMG_4016.jpeg

IMG_4018.jpeg

IMG_4017.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Bjöd Håkan på lunch och en dagens rätt kostade 285 kronor plus dricka. Levende verkar dyrt i grannlandet..😃

• Oops 1
Posted

HeeHee..helt underbart..Norge är världens rikaste land med 5,6 miljoner medborgare..men så kan man inte komma överens om hur man skall använda sina enorma rikedommar..

• Like 2
Posted

Håkan Calander som är agent för Sagabåtar med sitt företag Calanders Båtvarv ger ett mycket gott intryck.

(Stor skillnad mot dessa lite snobbiga, trendiga på gränsen till...!!.. försäljare  Nimbus och Marex numera använder sig av)

Håkan som körde bil från sin firma i Munkedal för att hämta mig på flygplatsen och sen köra till Sagas utställningshall i Leangbukta, Norge

kändes nästan för vänligt.

Han måste ju snabba på hem för att hinna med öppningen av hans monter  på Göteborgsmässan som startade igår.

Tittade länge på Saga 385 båten som dom hade i utställningshallen i Leangbukta, Norge

Sista bilden..(mer kommer senare om den)

Håkan fick pris igår.

håkan calander.jpg

trogen.jpg

IMG_4009.JPG

• Like 1
  • Thumbs up 6
Posted
On 2025-01-31 at 07:50, Scania sade:

Med bottenplugg😁

Det är från filmen ,Göta kanal.

Posted

Angående ingenting. Jag läser om ett kafferosteri i Nacka vars VD heter Roland Ström. Kan det vara nån släkting Lasse?

• Thanks 1
Posted

Äldsta sonen Roland..

Aquador 32c ägare också..!!

• Like 1
  • Thumbs up 1
Posted

Går trögt för Nimbus 

IMG_4069.jpeg

Posted

Har varit dålig på att uppdatera av flera orsaker.

Saga 385 båten är mycket fin och Håkan ringer och undrar om han får sälja skutan eller ej till mig.

Bifogar några bilder jag tog på farkosten.

Sa4.JPG.c41321a08ab32bca108981deecc985d2.JPGSa5.JPG.3ecd4d198747683ea922439854437484.JPGSa7.JPG.b08aeaaec7336428d39f0ed63ecf0c32.JPGSa8.JPG.75d32296212c5e8061e2dc6544d041dc.JPGSa9a.JPG.8dc8921ee58c5f60d40caee21d65aa7a.JPGSa9b.JPG.4c39138bcf7905ff0def44b4e6aeacc6.JPG

Vidare så är min längtan stor och nästan oemotståndlig när det kommer till vårt liv i USA..

På väg hem från Norge kom för första gången tanken att flytta tillbaka till USA..Vi älskar Sverige men USA rycker kraftigt i mitt hjärta av flera anledningar.

Så dom senaste dagarna har mina tankar vart i Florida och Lake of the Ozarks.

Tomten jag köpte i Osage Beach för ett år sedan är nog såld då jag skrev på kontraktet för snart tre veckor sedan men Overnight till USA är bedrövligt.

Skall visst leveras idag.

Vi får se..men köpet av en vansinngt överprissatt båt i Sverige känns inte riktigt rätt..

• Thumbs up 2
  • Sad 1
Posted

teb.jpg

• Haha 2
Posted
8 timmar sedan, Lasse Ström sade:

Har varit dålig på att uppdatera av flera orsaker.

Saga 385 båten är mycket fin och Håkan ringer och undrar om han får sälja skutan eller ej till mig.

Bifogar några bilder jag tog på farkosten.

Sa4.JPG.c41321a08ab32bca108981deecc985d2.JPGSa5.JPG.3ecd4d198747683ea922439854437484.JPGSa7.JPG.b08aeaaec7336428d39f0ed63ecf0c32.JPGSa8.JPG.75d32296212c5e8061e2dc6544d041dc.JPGSa9a.JPG.8dc8921ee58c5f60d40caee21d65aa7a.JPGSa9b.JPG.4c39138bcf7905ff0def44b4e6aeacc6.JPG

Vidare så är min längtan stor och nästan oemotståndlig när det kommer till vårt liv i USA..

På väg hem från Norge kom för första gången tanken att flytta tillbaka till USA..Vi älskar Sverige men USA rycker kraftigt i mitt hjärta av flera anledningar.

Så dom senaste dagarna har mina tankar vart i Florida och Lake of the Ozarks.

Tomten jag köpte i Osage Beach för ett år sedan är nog såld då jag skrev på kontraktet för snart tre veckor sedan men Overnight till USA är bedrövligt.

Skall visst leveras idag.

Vi får se..men köpet av en vansinngt överprissatt båt i Sverige känns inte riktigt rätt..

Var sak har sin charm oavsett om det är båtar, olika länder mm, det är väldigt lätt också att man förskönar saker efter en tid då det blir en saknad. Finns en anledning att Ni valde att flytta hem, sen har Ni möjligheten att göra flera val, tex. att vara i USA över vintern, välja ett annat land att vara i under den kalla årstiden i Sverige. Att köpa en ny Saga 385 känns säkert roligt men det är inte kul att betala dom pengarna för det man får. Ni få tex. ett hus i Spanien för dom pengarna och det värdet består och ökar, det gör inte en Saga!😀 Men, viktigt är att göra vad hjärtat vill och inte alltid låta hjärnan styra, köp en Saga om det är det Ni vill, eller prova på något annat! 

• Thumbs up 4
Posted

Kändes som en skön vårdag idag men kan ju helt klart bli vinter igen.

IMG_4082.jpeg

IMG_4080.jpeg

• Thumbs up 4
Posted

😀

• Like 1
  • Haha 3
Posted
On 2025-02-04 at 12:33, Torch Red sade:

Angående ingenting. Jag läser om ett kafferosteri i Nacka vars VD heter Roland Ström. Kan det vara nån släkting Lasse?

IMG_4086.jpeg

IMG_4087.jpeg

• Thumbs up 2
Posted

Precis den läste jag.

• Thumbs up 1
Posted
Over the years we have met lots of great Americans. All over the 48 states..I know its 50 states but the two we have never been to is Alaska and Hawaii. Dr. Bob of Omaha, Nebraska is probably the most crazy one. We love Bob and his humor not sure how his wife Rita puts up with him..!!
Maybe one day we meet up again.
I did talk to him tonight to confirm ..he is still the youngest 80 year old you can ever know..🥰👍❤
Love you Bob.

Bob.jpg

• Thumbs up 3
Posted

• Thumbs up 3