Jump to content

Båtlivet i USA & Sverige.

Recommended Posts

Posted
Over the years I dealt with a lot of different real estate people but no one even close to Nikki. She is a hard working girl, responds quickly to any issue. Friendly and also promoting the lifestyle I love..Boating..!!
Thanks Nikki for selling our Lake of the Ozarks property.— with Carina Strom and Nikki Sorenson.

Nikki Carina.jpg

Posted

Söker råd/hjälp..

Är med sonen Roland i hans 2007 Aquador 32c och vi kommer inte in i motorrummet för att byta impellern på Yanmar motorn.

Finns det någon här som vet någon som kan och vill göra detta..??

Ringt runt men få vet något om Yanmar.

Liten smal kunnig person behövs.😃

Tack på förhand 

IMG_4116.jpeg

Posted
1 timme sedan, Lasse Ström sade:

Söker råd/hjälp..

Är med sonen Roland i hans 2007 Aquador 32c och vi kommer inte in i motorrummet för att byta impellern på Yanmar motorn.

Finns det någon här som vet någon som kan och vill göra detta..??

Ringt runt men få vet något om Yanmar.

Liten smal kunnig person behövs.😃

Tack på förhand 

IMG_4116.jpeg

Har inte bytt på 6LY i en Aquador 32 men väl i en Viknes 1030 med likadan motor och liknande motorrum. Det enklaste är att ta loss hela pumpen 

• Thumbs up 1
Posted

Sista tiden snurrar mitt huvud mer än någonsin..😀

Varit i vårt kära Sverige i drygt ett halvår nu och verkligheten har nog hunnit i kapp.

Att få umgås med sina söner och deras familjer känns underbart...

..men sen kommer den trista vardagen..Kallt, grått vänner stänger in sig. Huden kliar satan..uppsökte vårdcentralen och doktorn sa med ett leende.

Du har bott i varmare klimat i över halva Ditt liv och här i Sverige torkar Vi ur och det kliar..krämer och annat är ett måste..

Säger med lite humor..Jag är en man och smörja in mig med massa krämer är inte riktigt min tekopp..!!

Tror inte jag klarar en 8 månders vinter och börjar snegla på allternativ.

Båt är ju härligt..men tre månader och när VD-n på Nimbus fullständigt skiter i om man är intresserad av deras 365 för sex miljoner eller inte gör den iskall.

Saga gänget är ju härliga och bryr sig verkligen..men fakta kvarstår..3 månader..sen trista vintern..

Spanien är ju nära, men kan ingenting om landet och språket..känns inte rätt.

Så nu är man tillbaka i vårt Florida..där kan jag läget..och ett fint nytt hus kostar mindre än en lägenhet med bra läge i Hammarby Sjöstad.

Kollade på ett hus många gånger i Vero Beach förra året..som var ett visningshus i ett mindre Gated område..

Just nu känns det som jag är mer Amerikan än Svensk och nygamla Presidenten är i min värld inte fel...(politik så glöm det)

Om jag får gissa byter nog trådens namn senare i år till original namnet.

Känns som att i "the land of the free" är där Vi mår bäst.

1bf007566605f0da9a47df2ed610bfc3-cc_ft_960.png

51e61694d604e3b7a436a0ab7322ea16-cc_ft_576.webp

713217ca3dc95d35fba53de0e58f2ece-uncropped_scaled_within_1536_1152.webp

• Like 1
  • Thumbs up 4
Posted

Jag tror jag förstår hur du/ni tänker. Hade jag haft möjlighet hade jag också lämnat Sverige ( i alla fall under vintern). Skärgårdslivet på sommaren vill jag nog ha kvar så Sverige från Maj till September och varmare breddgrader resten av året vore optimalt. Har nyligen gått i pension och väntar på att lilla hustrun kan göra detsamma, tills dess får jag sitta vackert i båten! 

• Thumbs up 1
Posted

Förstår precis. Vi har bott utomlands i varmare klimat förut och vintern är outhärdlig. VI flyr till Spanien när det går och om något år ska jag sluta jobba och då blir det mer tid utomlnads i varmare klimat, någonstans. Skärgården är fin, men åker bara båt när det är varmt och fint väder och dessa dagar är för få....

Medelhavet är grymt, Australien fantastiskt och det finns fler bra ställen med bra klimat och liv.

Så jag förstår dig, Lasse.

• Thumbs up 1
Posted

Ska man bo i Sverige måste man nog gilla snö och vinter annars blir det outhärdligt. Den här bilden är från Åre i fredags.71e02060-9aa8-4f57-966b-ad693d7d6dae.jpeg.6749fa0dad69360b5227c851af1bcc7b.jpeg

• Like 1
  • Love 2
Posted

Nikki är på G..😃

IMG_4072.jpeg

• Thumbs up 2
Posted
11 timmar sedan, Lasse Ström sade:

Florida planerna rullar på.

Stora framsteg idag.

Fått pruta lite, kontrakt kommer i morgon. Vi får se hur det ser ut.

Fått pris på försäkring och closing cost.

På Onsdag är planen att skriva under handlingarna.👍

IMG_4129.jpeg

IMG_4130.jpeg

IMG_4131.jpeg

IMG_4132.jpeg

Snabba beslut för dig Lasse.

Posted

Förstår er verkligen. Jag har visserligen bara bott i Florida vintertid (tidigare) men sammanlagt så är det några år. Så här års saknar jag det livet enormt. Socialt, trevligt och vänligt folk överallt. Man pratar med varandra vart man än är. Levande musik på var och varannan restaurang och bar. Hur mycket som helst att sysselsätta sig med och underbart klimat. Tryggt och säkert samt inte fullt av skitfolk (bortsett från Miami då 😝)

Nackdel är väl att det blivit väldigt dyrt

Spanien så här års är kyligt under ett antal månader. Kanarieholmarna är bäst i temperatur men långt i från det Florida du och jag är vana vid. Givetvis mycket bättre än Sverige men...

Posted
1 timme sedan, Capitan sade:

Spanien så här års är kyligt under ett antal månader. Kanarieholmarna är bäst i temperatur men långt i från det Florida du och jag är vana vid. Givetvis mycket bättre än Sverige men...

Håller med, kom just hem efter att jag varit och jobbat på ett svenskt fartyg en månad där vi avgick från Sant Carles de la Rápita söder om Barcelona och gick via Malaga och sedan ut ur Medelhavet för att sedan åka runt mellan Kanarieöarna.

När vi låg i Malaga som inte är långt ifrån en av dom sydligaste delarna av spanska fastlandet så gick även jag med långbyxor och långärmad tröja på dagarna för att det var kallt vilket sedermera ordnade upp sig när vi kom ut på Nord Atlanten och Kanarieöarna så kom värmen och man kunde gå i shorts och t-shirt igen.

@Lasse Ström

Södra spanien är nog för kallt för er och någon av Kanarieöarna är nog trångt för er, ni utforskar det rätt snabbt och sedan blir det tråkigt.

• Like 1
Posted

En mycket intressant video och den känns dessvärre rätt trovärdig som jag upplever det..!!

• Thanks 1
  • Confused 1
  • Oops 2
Posted
Rosis 1979 var det standardbåts racing med min Croupier Player 24.
En ny Mercruiser 330 TRS satt under dynorna bak. Hände mycket roligt med den farkosten.

rosis 1979 2.jpg

CP24 1.jpg

Player 78 2.jpg

LS Player 1978.jpg

• Thumbs up 2
Posted
On 2023-10-28 at 13:50, Idle Swede sade:

Hittade ett gammalt foto på oss. 😀

Om jag minns rätt så var det på Tugboat Annies?

20231028_125700.jpg

Fick just höra att en god vän och trogen läsare-skrivare här på tråden hastigt lämnat oss.

(15:onde Januari 2025)

Idle Swede lärde jag känna i Florida i mitten på 80-talet.

Här sitter han i mitten mellan Bosse och mig.

Tack för allt Leo Kamil och Vila i Frid..❤️❤️❤️❤️❤️

• Sad 5
Posted

Leo sålde enormt med begagnade båtar och bilar till svenskar på 80 och 90-talet när charter resor till Florida var populärt.

Han hade ett litet kontor i norra Fort Lauderdale som låg precis vid US 1. Där hängde han ut en jättestor svensk flagga som var svårt att inte se.

Svenskar ville ju ha billiga båtar och det ordnade Leo..dock är billigt och bra grejor något som inte går så bra ihop.

Senare öppnade Leo en Pizza butik i Boca där hans fru gjorde goda svenska köttbullar om man inte ville ha pizza.

Själv har jag inte träffat Leo på många många år och det tog lång tid innan jag listade ut vem Idle Swede var när han dök upp på Cybermarine. Han startade med ett annat screenname men bytte senare till Idle Swede.

Tänkte många gånger att jag skulle ringa Leo men blev dessvärre inte av..

Så har ni gamla vänner..ring nu..imorgon kan det vara för sent..!!

• Like 2
  • Thumbs up 6
Posted

Otroligt bra,

Härligt go lunch, supermodernt och enormt fin utsikt 

kan helt klart rekommendera 

Sjöstadens Skybar

IMG_4178.jpeg

IMG_4184.jpeg

Posted

Hälsade på Magnus och Peter på Outboard Service.

Fantastisk utombordarfirma.👍❤️

IMG_4160.jpeg

IMG_4159.jpeg

IMG_4158.jpeg

IMG_4157.jpeg

IMG_4156.jpeg

IMG_4155.jpeg

IMG_4154.jpeg

IMG_4153.jpeg

IMG_4152.jpeg

IMG_4151.jpeg

IMG_4150.jpeg

IMG_4149.jpeg

• Thumbs up 3
Posted

Varje gång jag ser Skarpö så blir jag både glad och ledsen..

Lite kort..i årskurs 8 i grundskolan vintern 1967-68 när jag var 14 år så skulle man välja två saker man skulle vilja praktisera som.

Jag valde bilbranchen samt att få jobba på Vaxholmsbolaget.

Kommer mycket väl ihåg när jag mönstrade på Skarpö utanför Grand Hotell mitt i svinkalla vintern.

Skulle bo ombord i 14 dagar om jag minns rätt.

Denna vinter var brutal kallt, tjock is överallt och vi gick mellan Stockholm och Möja.

Lärde känna kapten och diverse folk ombord.

Fick lära mig en hel del..mest spännande var ju i maskinrummet.

En jättekul tid, förutom en upplevelse som hände när Vi låg kvar över natten på Möja för att lämna Möja tidigt en Söndagsmorgon.

Om jag idag skulle få tag på en av killarna som jobbade ombord den helgen när Vi låg kvar på Möja skulle jag ta en tvåtum fyra och klappa til honom utav bara satan..

Många svin finns det..!!

Skarp.jpg.8c7c27dd62db923a3811cd9be7cb639c.jpg

Posted
1 timme sedan, Lasse Ström sade:

Om jag idag skulle få tag på en av killarna som jobbade ombord den helgen när Vi låg kvar på Möja skulle jag ta en tvåtum fyra och klappa til honom utav bara satan..

Många svin finns det..!!

Vilken cliffhanger, tro inte att vi blir nyfikna, näe inte alls😁

• Confused 1
Posted

@Gelis

Känsligt ämne för mig..men kan nog släppa det efter 57 år..

Pedofil.. kallas dom jävlarna..!!

Posted

Usch, förstår känsligheten. Sånt där kan sitta kvar även efter 57 år. Två tegelstenar för att krossa kulorna är inte straff nog för sådana individer.

• Thumbs up 2
  • Thanks 1
Posted

Saknar dina uppdateringar från Miami Boat Show! Vilket år var det du jobbade åt Evinrude?, så kul när du ordande provturer, har för mig att jag åkte med en Scout med G2. Har inte varit på plats på mässan på 5 år. 

• Like 1
Posted
1 timme sedan, ErikL sade:

Saknar dina uppdateringar från Miami Boat Show! Vilket år var det du jobbade åt Evinrude?, så kul när du ordande provturer, har för mig att jag åkte med en Scout med G2. Har inte varit på plats på mässan på 5 år. 

Tack..otroliga 10 år sen nu..!!

Posted

Det är helt galet vad tiden drar iväg….var det verkligen 10 år sen du var evinrudeambassadör?

Posted

Från Miami Boat Show 2015 när Carina och jag var där och jobbade..!!

IMG_4221.jpeg

IMG_4222.jpeg

IMG_4223.jpeg

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Off Topic..

Nu har det varit tre bombningar/skjutningar i Hammarby Sjöstad sen vi signade upp för vårt boende här.

Får väl börja som efter orkaner i Florida att tala om för vänner som undrar om Vi klarade oss. 

Vi bor på gröna pricken och röda är där det hänt saker..

Tro mig jag har massa åsikter om detta men säger man något om det är man ju snabbt uthängd..

Screenshot (281).png

• Sad 2
Posted

Områden vi vart till många gånger och känner folk där.🥲

Screenshot (283).png

• Oops 1
  • Sad 1
Posted
Watch photos from 6 consecutive 24 hour periods from Feb 12 to Feb 17 as the Lake Cumberland swallows the parking areas at Marina@Rowena.
All customer boats are fine an in no danger. We are proud of our crew who have selflessly worked around the clock for over a week now adjusting winches every couple of hours and at times more.
Our prayers go out to those around the state of Kentucky and beyond who are struggling with the devastating affects of flooding and especially for those who have perished in the wake of these storms and flooding. 🙏🏼

k1.jpg

k2.jpg

k3.jpg

k4.jpg

k5.jpg

• Oops 1
  • Sad 1