Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

Hur stor skillnad i fart är de båtarna som är med på bilderna mot fullt moderna motsvarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullt moderna hänger inte alls med i toppfart men svänger bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

141 MPH/227Km per timme  i SNITT på ett varv kommer moderna båtar inte ens nära..

Förr var det långa stora banor. Numera mycket kortare banor med höger och vänstersvängar.

A46BFE3D-C576-4699-9B4A-067A081BBF6A.jpeg

  • Like 1
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var denna typ av Evinrude racing V8 vi använde. Enormt powerful.. den här var visserligen lite speciellt fixad för rekordet men i stort exakt samma powerhead som min F1-V8.

Att Bob Wartinger vågade hålla fullt på den långa rakan är fasen otroligt..man mäter farten över en kilometer..sen måste man vända och göra samma sak åt andra hållet.

Snittfarten blev dryga 176 MPH..men mycket snabbare åt ena hållet...

 

 

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whisky för Mercury gänget 1979..dom fick trösta sig med det när OMC släppte V8 racing motorn 1981..🤣

 

2D9A8039-6D78-465B-B1B9-6B918C46B261.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 EVINRUDE STILL HOLDS THE RECORD - The record for the fastest speed for an outboard powered boat is 176.556 mph  (284.14 km/h) set by Bob Wartinger (USA) in a Karelsen hull powered by a 3.5 litre Evinrude V-8 on the Colorado River neat Parker, Arizona on November 30, 1989. Running at close to 10,000rpm with a overdrive gearcase, this incredible motor powered a 20 foot, 3-point hydroplane to a 2-way average of 176.556mph. During testing it easily exceeded 190mph but was damaged after hitting an object in the water. It was expected to exceed 200mph until than unfortunate incident.

1D075BA0-C980-48DB-B8F6-878374F58F34.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte menat som trådstöld på något sätt - jag la denna i "filmtajm"-tråden oxå, men tycker i ärlighetens namn att den hör bra hemma här hos dig med Lars.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reggie är en härlig man med en fantastisk historia..numera är det ju ägaren till Big Thunder Marine, där bl.a tillverkningen av Fountain båtarna ingår sen några år tillbaka.

 

Lars Strom

So much fun to meet Reggie Fountain yesterday. We where standing far out at the docks at Miami Marine Stadium. Reggie asked me if I remember when he was involved in the triple F1 boat crash back then..
O yes we all remember that I answered back..(see second picture, Reggie in boat # 76)
 
reggie1.jpg.6cc7ced9bac0519ec28b7ee1588dbe5c.jpg
reggie2.jpg.322a9afe65610605db2af8707254204d.jpg
 
 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2019-09-29 at 15:10, Lars Ström sade:

Vintern 1972/73 kändes lång och har aldrig varit så förtjust i vinterhalvåret. 

Jobbade rätt mycket extra på Skanstull Marin för att spara slantar. Ford Fairline bilen behövde vård och jag började sakta förstå att jag får nog bestämma mig för en sak..Jänkarbil eller båtracing..valet blev lättare när jag av misstag backade in i sidan på Forden när jag skulle parkera fars stora kaffe lastbil hemma på Sjöängsvägen..Fasen..kunde knappt hantera min ilska över mig själv när jag stog där och kollade på bilen med sidan och dörren ordentligt skadad. Tog sura beslutet att sälja jänkaren med rätt stor förlust.

Arne Boden erbjöd sig att sälja hans Volvo Duett firmabil till mig och så blev det.

(Bilden)

 

LassesDu1.jpg.8e9cc6a54cf6c8edea241f3d1fe5a385.jpg

 

Kommer också ihåg vad Roffe Magnusson (som senare även ägde Marinshopen) sa..

Lasse,  Du är en idiot..först kör Du som en galning med Skanstull Marins firmabil sen går Du och köper den..!!

Jo, Roffe hade nog rätt men en Volvo Duett gick fasen inte att ta ihjäl trots hårda försök av mig och andra på Skanstull Marin.

Tillbringade också stora delar av vintern i ett skyddsrum i Gröndal och byggde en ny speciell Piraya 17 med hjälp av Kenty Sjöholm.  Hade lite egna ideer om hur den skulle vara. Hände massa märkligt i detta skyddsrum som det alltid gjorde med Kenty. Tror jag lämnar det åt sidan..

Sen kom samtalet..Racing chefen i Sverige Hans Holmen ringde och sa att Evinrude-Huzells skulle sponsra mig och man hade en ny bättre Evinrude SS på gång för SE klassen inför 1973 års säsong. Ett krav var att jag måste köpa en ny katamaran från Italien. Det fanns två att välja mellan..Abbate eller Clerici. Jag beställde utan att riktigt veta varför en Clerici.. för en jäkla massa Lire.

Som alltid var jag ute i sista stund och båten kunde först levereras i slutet Juni 1973!! 

 

Blir mer om en stund..!!..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack..

 

Blir ju full i skratt när kollar denna gamla reklamvideo för Volvo Duett..min var visserlingen en senare modell med B-18 och lite finare invändigt..Dock en jäkligt bra bil som jag gillade mycket..

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt knepig inlet i norra Miami..här händer det grejor dagligen när det är lite grövre sjö..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss är detta det bästa Indy 500 någonsin.

Glavamannen högst upp på pallen

 

 

 

  • Like 1
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lars Ström sade:

Där skall väl inte drevet vara..😃

 

 

0D252580-1843-46F7-9F83-05F5BC45BBAE.jpeg

lite väl högt hissat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att kalla dessa ”små grodorna”

Jävlar vad bamsiga dom är i år.

Gissar på två kilo groda..usch usch 

D9EDCE85-ED7B-4D9C-AAB1-D7320496FB96.jpeg

  • Haha 1
  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

May 27 2020 is going to be a date we Evinrude lovers are going to remember for a long time.
I have always felt so good about the outboard brand that made me in to what I am today.
What happened today was far from a surprise for me..please give me a few days to think this over and I am going to write my take of all this..!!
Thanks
Lars Strom

  • Tumme upp 2
  • Bedrövad 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju blivit kontaktad av folk och vänner från alla möjliga håll i världen som undrar hur jag tog nyheten om att BRP tog ner Evinrude skylten igår.

Vilket jag uppskattar och tackar för.

(även  diverse figurer som gottar sig i det..)

 

Som dom flesta vet har jag varit mycket skeptisk till BRPs sätt att driva sin Evinrude division efter att jag på egen begäran avsa mig Ambassadör rollen för drygt 5 år sedan.

Faktum är att jag känner ingenting..har väntat på detta beslut länge.

Att den ytterst ansvariga Jose Boisjoli på BRP under alla år totalt nochalerat mig och inte ens svarat på mina email jag började skicka till honom som

Ambassadör och fram till senast två månader sedan..(säkert 25 stycken) gör det ju lätt att inte känna något.

Mina upplevelser med Evinrude  som för mig är viktiga hände långt före BRPs tid, så mina gamla känslor för utombordarmärket Evinrude kommer alltid att vara orubbat.

Så allt är väl med mig..däremot känns det jäkligt surt att så många goa vänner som jobbade hos BRP och återförsäljare som nu måste ta massa ekonomiska smällar får det tufft.

Enjoy life.

 

Lars-Strom-Nora-1976.jpg

  • Tumme upp 2
  • Bedrövad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var till “bryggtomten” nu på morgonen med en byggherre och kollade lite.

Såg att ena grannen köpt en finsk båt.

B9917C9F-C895-489B-898F-B4BA211FA7B0.jpeg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well..I am going to stick my head out and say this..
Yes..BRP is not building anymore Evinrude outboards for the moment..
..but whats going to happen in the future..nobody knows yet..🤣

Evinrude Ghost..JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BRP.. the owner of the Evinrude brand decided yesterday not to build any more outboards. (for now)
In my opinion BRP should have stopped building Evinrude outboards a few years ago..!!
Here is why..the top man in charge Jose Boisjoli is still there after 19 years.I guess Mr. Boisjoli don't understand the marine power business and that's no problem if you hire the right people to run the Evinrude division.
Well..did he do so...the answer is pretty easy...NO.
2014 BRP asked me to be an Ambassador for the Evinrude brand. I was honored and was extremely excited..The G2 was introduced and BRP was promising too let the world know how great the cleanest piston outboard was by lots of advertising / promoting of the new clean 2 stroke.(did never happen)
Pretty soon I run in to plenty of issues as an Ambassador.
People and dealers from all over America and the world was contacting me about for them important stuff. In a very nice way I informed the BRP top management what was going on out there.
Well..they did not really want my input.
You could tell by miles BRP did not know how to marketing the new G2 outboard. Both Mercury and the Yamaha leaders was much smarter and cut Evinrude out from all the large boat factories.
Not sure how many times I told BRP we need bigger and more powerful Evinrude Outboards..and a much better Marketing Director.
I guess the man in charge at Evinrude Engineering was only interested in developing smaller outboards when the market where all the money are was asking for bigger more powerful outboards.
Long story short..BRP could not do what the market asked for and took the Evinrude sign down yesterday. To blame it on the Coronavirus is ridiculous.
The only way for Evinrude to come alive again is with a new powerful owner.
Forget Penske..he is 80 years old..I was hoping for a deal with Volvo Penta 3 years ago when Volvo Penta purchased 7 Marine.
Not sure about Volvo Penta today..Its very hard to find a new owner for the Evinrude brand..One ting is for sure..marine dealers and Evinrude supporters have lost all the trust in BRP..
BRP..don't even try to come back in a year or so.
Just sell the Evinrude brand to someone else and get out of the boat building business also..
I know..the BRP/See-Doo is still popular but a completely different animal from outboards.
To build and sell tons of outboards you need to know the marine power business.
Sorry if I made any one upset but this is my take on all this.
PS..Not sure why I even care about this anymore..

Jose B..png

  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies