Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

@Razzmatazz

 

Well..I love the way Busch Light does the promotions..Farmers/John Deere, Nascar/Kevin Harvick etc..
Can never replace Stella or Coors Banquet as my favorite beer.
As you know..I drink Busch Light with really nice company..🤣

busch.jpg

farmer.jpg

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske lika bra det, den tjänade inte på ombyggnaden och att få den i skick igen hade nog kostat en rejäl slant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev detta på BL 2008..
 

Nu när Svera fyller 60 år och jag tänker tillbaka stannar tankarna vid Roslagsloppet 1976, då jag och Bertil Wik gick runt i depån i Öregrund och tittade på alla mäktiga Offshore 1 båtar, som låg där och 
väntade på bl.a bränsleleveransen. 

Getingloppet var ju på Söndagen, och en båt som jag direkt fastnade för var Tom Gentrys, Cigarette 35' 
"American Eagle" med texten "Spirit of America" på sidorna. 

Amerika fyllde 200 år 1976 och Tom Gentry hade fått uppbackning av myndigheterna här 
i USA för att delta i Offshore 1 serien. 

Han blev Världsmästare 1976, och jag följde hans enorma Offshore karriär under åren. 

Han vann också Getingloppet.

Tom Gentry var en mycket omtyckt och förmögen man, och lade enorma slantar på att bl.a slå rekordet över Atlanten, 
och han lyckades vid ett tillfälle.

Träffade honom ett par gånger, då han körde bl.a Skater båtar och jag har ju haft några sådana. 

Inför Offshore tävlingen i Key West 1994, tog jag och några kompisar min 25 fots styrpulpetare 
ner till tävlingen,
och letade efter ett bra ställe att ankra upp. 
I svängen efter The Pier House var det en liten hamn, och där verkade det bra och ankaret åkte i. 

Starten gick, men nu kom Kustbevakningen samt Marinen och skrek att jag hade 2 sekunder på 
mig att flytta
för Vi var inne på Militärt förbjudet område! 

Mycket elaka var dom och puffade ut båten, där låg nu säkerhetsbåtarna och sa att jag inte fick 
åka ur hamnen. 
Vi vart inklämda där och nu kom alla tävlingsbåtarna i full fart,
och Tom Gentry ledde med sin Skater Cat, men i kurvan 
hände något mitt framför oss, 
båten rullade runt och låg upp och ner, och det såg inte bra ut. 

Man försökte få ur Tom Gentry, men något hade hänt med CPn och efter kanske 5 minuter 
fick man loss honom, men då var det för sent. 

Kändes för jävligt att stå i båten så nära och se på, men jag har ju sett liknande saker många gånger förr 
och det var ju därför jag gav upp min F1 V8 racing. 

Tom överlevde men låg i coma, och jag skickade ett brev till sjukhuset där han låg, och jag bl.a 
skrev om mitt minne av honom från Öregrund. 

Fick ett tack svar några veckor senare från hans Fru. 

Tom hämtade sig tyvärr aldrig och dog efter några år i coma men hans Gentry Turbo motorer lever kvar och alla hans stora 
fastighetsanläggningar runt USA. 

Så här 15 år senare känns denna berättelse ändå, som ett fint minne jag har av en av mina största idoler

  • Tack! 4
  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1988...the first Trans-Atlantic attempt ended badly..!!
 

gentry.jpg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu äntligen fått hjälp att installera en riktig kamera precis under taket på RV carport.

Nu kan jag ha full koll på grannen som hyr ut till tveksamt folk ibland.

Dom backade ner en av mina lampor jag monterade för ett tag sen..!!

Man kan även se nummerskylten om man zoomar in..!!

cam 5-15-2022.jpg

Camera 5-15-2022.png

AEF09D0F-19D7-4539-A275-480142AA0BE9.jpeg

  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckan som gick hade kanonfint väder. Sol och runt 35 grader varmt. Även i Lördags.

Märkligt nog var "båtlivet" litet.

Väldigt få båtar ute i Lördags..

Endast lite brummande från Performance Boat Centers "Fun Run" som hade många speedboatsdeltagare från alla möjliga stater som kommit på trailer.

Dock låg dom lokala fritidsbåtarna i hamn och inte en kotte på MarineMax marina. Inte ens Dr. Bob var här..😀

Kändes lite märkligt..vet inte om det var en ren tillfällighet, men vi får se om några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interesting. If you look closely the red truck is there as well..😀

red.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju massor av såna här..vissa mer roliga än andra..!!

july.jpg

  • Like 1
  • Haha 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Se bara till att du har bytt ut credentials på installationen ifrån det som den levererades med, så du inte låter vem som helst kunna hålla koll åt dig - eller på dig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oslofjorden Runt Offshore race in Norway 1967.
A Selco boat with twin Evinrude X-115 - V4.
This is from the Auto-Supply catalog..the Evinrude distributor for Norway at that time.
Picture by Carl Petter Swensson.

Selco.jpg

  • Like 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randys bryggor är dyra..dock är alla båtarna som kommer att ligga där ännu dyrare..!!

283140565_7558723160869510_7203104608083374479_n.jpg

283226959_7558721707536322_6364004244783653028_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra vänner Tanya och Jerry är i Florida där Jerry skall fria till Tanya vilket han gjorde idag.

Tanya svarade ja och fick fina dyra förlovningsringen hon har på bilden..

 

Well..Varnade Jerry tidigare och sa..det blir  tre ringar..!!

 

1. Engagement ring.

2. Wedding ring

3. Suffering

 

HaaHaa..!!

 

 

 

 

jertan1.jpg

jertan2.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när man är i Mopar familjen kan man ju skratta gått åt diverse Hemi TV reklam.

Carina gillade alltid denna förr..

 

 

  • Tumme upp 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Restless Soul uppdatering..

 

Looking over the bow

They say the most dangerous thing on a boat is a schedule. During the past nineteen months we have put 900 hours on the engines and traveled roughly 11,000 miles. This has included a round trip from Key West Florida to Bar Harbor Maine and back. After returning from two months in the Bahamas on May 1st, we began our trip back north. Our plan is to be in Bar Harbor on July 15th.

Restless Soul is always in search of the next adventure and new water. There is a common journey for avid boaters called the Great Loop. Our good friends, Mike and Sharon Lochirco did this trip in 2015 and 2016.  I was lucky enough to join them for a couple of the legs. If you were to leave from St. Louis, you would go down the Mississippi, up the Ohio River, through Kentucky Lake, down the Tombigbee Waterway, exiting at Mobile, Alabama down around Florida, up the east coast to New York, up the Hudson River, through the Erie Canal, through the Great Lakes to Chicago, down the Illinois River back to the Mississippi River and St. Louis. This is around a 10,000 mile run and most people take a year or longer to complete it.

While the Loop has always been an idea, it has not been a passion. It is a good framework to find new experiences and explore North America. While it may be crazy to say, we have been doubling back over previous paths since August of 2021. Our goal is to find new water, so the plan this summer is to get into the Great Lakes.

This presents some unique challenges for Restless Soul. She is too tall to fit into the Erie Canal, which is the traditional Great Loop route. Our path requires us to take a 2,000 mile detour. When we return to Bar Harbor, Maine in mid-July, we will be continuing north into Canada. We will cross from Bar Harbor to Yarmouth and clear immigration. We will continue onto to Halifax, up to Charlottetown, Summerside and down the St. Lawrence. We should make it to Quebec City around August 3rd. Then on to Montreal and Toronto around August 15th. Erie, Pennsylvania is scheduled for the 21st and on to Detroit around the 27th. We will enter Canada again to make our way to Mackinac Island around September 9th.

In Great Loop vocabulary, we will cross our wake in Racine, Wisconsin. Crossing your wake is a term that signifies you have finished the loop from where you started. For us, we took our previous boat, Couldn’t Wait, up the rivers from St Louis for a Great Lakes Adventure. As you may remember, we brought Couldn’t Wait down to Florida on the river system in 2017. In 2020, we transferred to Restless Soul. Based on our current plan, Restless Soul will be in the same harbor as Couldn’t Wait this fall.

Our final destination is Waukegan, Illinois on September 25th, where we will put her on the hard. (This is a term for storing the boat out of the water). Restless Soul will be kept in a heated warehouse for the winter. Our plan is to return in May of 2023 and spend the summer in the Great Lakes with the goal of bringing her back down the east coast in late summer and fall of 2024.

A schedule is a dangerous thing, but this is our plan. I am sure there will be numerous Plan B’s.

 

 

53E7D61E-7925-42F5-B2E9-BB6BE8041D49.jpeg

rest.jpg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

And the average cost of gasoline was 31 cents a gallon..!!..😀

1330961202_retailprice.jpg.7505a390fdcd6fa4ed440ac801e79df2.jpg

 

 

$0.31 in 1965 had the same purchasing power as $2.77 in 2022.
 
 
  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What we are playing with today ! First boat to break 100 mph on water…in 1931.

100.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“In 1992, the owners transformed the Gentry Eagle into an elegant luxury yacht which could accommodate 6 guests and 4 crew members.
The Gentry Eagle couldn’t replicate the nautical experience of high-end mega boats. Gentry Eagle’s rooms were too small, and the boat couldn’t accommodate too many guests, while the interior finishes were not up to the standards of the new elite class.
Despite its remarkable past (record run in 1989 from New York to England, in 62 hours and 7 minutes), the 117-foot Gentry Eagle didn’t find a new owner. In fact, even a sale that was considered by the Gentry Estate didn’t go through, leaving the Gentry with no other option than to dismantle the boat.”

eagle.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies