Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

Tack för spännande och upplysande läsning!

- Experimenterade ni med smågalna setups likt forumkompisen Bänkts. Dvs exempelvis brutalt asymetriskt motormontage?

- Var väggarna på Tollarp bärande eller inte?

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar @David först.

Gjorde alla möjliga olika motormonteringar under åren, även  motorn off center men funkar inte då man tävlar på en rundbana och många andra saker att ta hänsyn till. Varvtider är oftast viktigare än toppfart.

Dock bad jag Franco Clerici att bygga min vita 1975 års båt med några egna förändringar.

Detta gäller för att vinna en utvald racing klass:..Rätt båt, rätt motor, rätt riggning, rätt balans, rätt propeller och en förare som har hyfsad koll på läget.

Nä, inga innerväggar vi rev på Tollare var bärande.

Hela stora tegel-betongkåken var ju ett fd pappersbruk med enorma betong fundament för diverse stora maskiner. Fick "småspränga" vissa grejor men hjälp av en sprängare vi kallade för ”dubbelfuling”

För att få tyst på Blomberg satt jag upp en kraftig balk i taket mest för syns skull.

Kan tillägga att jag nyligen hjälpte Bengt och Heidi Blomberg med reservdelar till deras MB  450 SL 1975 års Amerika modell med delar härifrån som inte finns att få tag på i Europa.

Dom bor ju sen många år på Kanarieöarna och Bengt fyllde just 94 år.

 

Idag firar min underbara fru och jag  Bröllopsdag med en enklare lunch på Rusty Rooster

 

BA2082F6-EF2C-4486-8149-079106207120.jpeg

  • Like 2
  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2016-11-28 at 10:57, Lars Ström sade:

Själv tycker jag Facebook är fantastiskt. Här är en av många anledningar.

Började min resa som ung grabb i marinbranchen som anställd hos Heidi Blomberg Marin på Tollare. Då var Heidi ett riktigt hett namn i branchen mest på grund av hennes båtracing.

Heidí var från Österrike och växte upp där som granne till Dieter Schulze. Det var han som uppfann racing med en lätt byggd catamaran för utombordare.

Heidi gifte sig med Bengt Blomberg och han var väl lite knepigare om man säger så..:D

Det var fullt av racing båtar i deras stora lokal på Tollare och drömmen om båtracing samt egen båtfirma startade där.

Bengt och Heidi flyttade till Kanarieöarna för mycket länge sedan och av en tillfällighet hittade jag Heidi på FB.

Heidi som börjar närma sig 80 har samma charm fortfarande, och som alltid har Heidi varit en stor supporter av mig och min racing.

Hon klickar Like på allt jag lägger in på min Svera.se FB båtracinsida samt skickar mig PM från Kanarieöarna där dom fortfarande bor.

Gör mig så glad att Heidi fortfarande har ett driv i sig som få andra.

Fantastisk kvinna..

Tack Heidi.

 

PS..Ja, det är Heidi som kör Toröcattan, gula OI 19 samt cattan i Rosis 1979.

 

Heidi 3.jpg

Heidi 2.jpg

Heidi 4.jpg

Heidi 5.jpg

Heidi.jpg

 

Här är en gammalt inlägg om Bengt och Hedi på denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berättelserna fortsätter och som jag nämde tidigare var det dags för Roslagsloppet 1975. För mig är det alltid lätt att se på Piraya 17 bilderna vilket år det var.
Hade alltid årets modell av Evinrude på alla mina båtar.
 
Detta blir ett litet annorlunda inlägg då jag bl.a inte kom ihåg vem som navigerade i Rosis 1975. Förbrukade enormt med navigatörer för dom flesta ville bara vara med en gång. Hasse Holmen och Håkan Söderholm är undantag.
La in denna bild från starten i Rosis 1975 på Facebook för en tid sedan.. (kolla alla åskådare på andra sidan viken)..
339210055_Rosis1975.jpg.8a661ecbd3bd4f7537981ad21a192b38.jpg
 
...och Christer Helin svarar..Lasse det var jag som navigerade åt Dig..!!..och är ombord på bilden.
Kändes lite kymigt att jag inte kommer ihåg det men har nog inte pratat med Christer Helin sen Rosis 1975..!!
Själv kommer jag ihåg två saker från Rosis 1975..
1. Kraftig grundkörning utanför Norrtäljeviken vid testkörningar dan innan Rosis. Rigg och växelhus skrunk.
2. Vi vann..men som sagt..kom inte ihåg vilka Vi var..
 
Klipper in några inlägg av mig och Christer Helin från FB.
Dagen innan Rosis -75 var första gången jag satt i den båten. Vi körde en testrunda ut ur Norrtäljeviken. Jag lurade Lasse lite för nära en uppgrundning som inte såg farlig ut på sjökortet. Vi gick på en sten, men kunde sakta ta oss tillbaka med vattensmort växelhus. Nästa morgon var ekipaget tack vare Lasse åter i racingskick.
 
HeeHee..jäklar vilken smäll det blev. Man hade ju inte mobil telefoner på den tiden. Vi tog oss haltande tillbaka och jag fick tag på en telefon. Inga kortriggade 75 hästare på lager i Vällingby. Ringde hem till Billy Huzell i Karstad och bad honom om hjälp. Huzells hade korta 75 hästare på lager i Karlstad och han ordnade en löpare med en ny motor. Fanns inte tid att byta riggen som också gått sönder om jag kommer ihåg rätt. Vi monterade hela motorn men flyttade över topplocket som var bättre på min motor. Hann precis klart till starten och det gick undan till Öregrund. Goa minnen. Att nu Christer Helin dyker upp 44 år senare och rättar till mitt minne. Fick för mig att det var Håkan som navigerade men han hade fått nog med blåmärken som navigatör i Piraya 17 båten. Härlig seger var det.
Tack igen Christer.
 
Det mest bestående minnet är att vi inte bara var första E-båt i Öregrund, vi var första båt, före totalsegraren, vilket orsakade lite förvirring vid målbryggan.:D
 
Inte säker men det ser ut som det är en Roslagsloppsdekal på Pirayan 1975. Då är det Christer som fungerar utsökt som powertrim då jag inte ville ha det för att spara vikt. Trimtank under däck som fylldes på och tömdes under gång. (bilden under)
1647119132_piraya17rosis75.jpg.6050ebea32a318fa45533c18d322f05a.jpg
 
Stämmer, man kan se en "burk" på sidan av min hjälm. Specialgjord för intercom, som dock fungerade sådär, och inte användes vid detta race.
 
Ingen sån teknik fungerade när båten var riggad att ha navigatören krypande runt för att hjälpa till att få perfekta trimläget av båten beroende på våg och vind. Betalade ett högt pris för det då få ville vara navigatör i Pirayan.
Nu hoppas jag att Christer Helin har några gamla bilder från Rosis 1975 i byrålådan.
 
Det har jag säkert, och kanske även film! Ska gräva lite i arkiven
Här är en bild från Rosis 1975. (nedan)
1858364685_Rosis75Helin.jpg.5b377ce51063b5a99b11bbaf6be01179.jpg
 
Wow..kul. Ser ut att vara lite jobbigt för navigatören..:D
 
Det var kanske därför jag bara åkte ett race med dig 😅

 

Lars Strom

Jo, så var det nog..Tack igen

 

Christer Helin

Men det var roligt ändå:D

 

Detta var för mig mycket kul och se så liten världen blivit med Cybermarine, Svera.se och FaceBook.

 

Fortsättningen som kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.

 
 
 
 
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Roslagsloppet var det dags för kanske mitt svåraste racing beslut någonsin..(tills nu får man ju tillägga)

Den största viktigaste tävlingen för mig 1975 var att försvara mitt Europa mästerskap för tredje gången.

"The big one" Europamästerskapstävlingen i SE klassen skulle gå av stapeln i Sabaudia, Italien.

Kontaktade några Italienska vänner för att finna ut mer om denna tävlingsplats söder om Rom.

Alla sa samma sak..en grund lagun och normalt plattvatten - vindstilla.

Mitt kontrakt med OMC nedan om Sabaudia var ju i min uppfattning helt fel.

 

2132039335_omcdates.JPG.b276965c7618e2be0a27007922fc59f8.JPG

 

Jag skulle ju vara i händerna på Paul Kalb till 100%, ingen info om båttyp och ingen testkörning på fabriken innan.

Dessutom litade jag inte alls längre på Paul.

Nix..passade inte  alls den petiga Svensken uppfattning om hur man vinner som förare. Jag ville ju ha koll på allt.

Kontaktade OMC och Paul Kalb och bröt kontraktet.

I min uppfattning hade jag mycket störra chans att vinna racet på egen hand med uppbackning av Huzells och Nacka Asfalt.

Fick svaret att det var första gången någonsin en racerförare hade tackat nej till  OMC racing.

 

Nu tillbringade jag lång tid på att hitta rätt setup för en plattvattentävling.

Hissade mer och fick högre fart, men kylningen tog slut efter 800 till 900 meter.  Lärde mig hur jag snabbt kunde trixa med powertrimmet, få till lite kylvatten innan svängen.

Propellern  tappade också lätt greppet efter en stund och båten högg men med rätt känsla kunde man undvika det.

Knepigt att i skrift förklara men det gick åt några varmkörda powerhead innan allt var som jag ville.

Huzells var ju så hjälpsamma och bara att hämta ut allt jag ville ha.

Billy Huzell var så involverad och han var också med på tävlingarna ibland och hjälpte till.

Här är han i röd racing t-shirt med på en tävling nedan.

 

4.jpg.46c77a14bd59dcc78ea616783aa8cafc.jpg

 

Det gick ju också felaktiga rykten att min Evinrude motor var något speciellt med massa mer hästkrafter från OMC..men så var inte fallet.

Tävlingen som Sportbåtsklubben arrangerade på Riddarfjärden i Stockholm gick helgen innan Sabaudia.

Tänkte delta där för att testa och lära mig mer..

Katastrof..i ledningen högg båten när propellern tappade greppet i den rätt gropiga sjön..

Rullade med Clerici båten och fick ganska stora skador på ena pontoon. Åkytan var också borta och massa annat knepigt.

Som tur var gjorde jag inte illa mig så mycket.

Fanns en båtbyggare med där på Lördagen som erbjöd sig att omedelbart sätta igång att laga båten.

Det var Uffe Andersson..även kallad Råttan..han som några år tidigare hjälpe Uffe Backman.

Han behövde några dagar att laga båten om han jobbade dygnet runt. Vi måste sticka på Tisdag morgon för att hinna till Sabaudia i Italien i tid.

 

Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.

 

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa resan till Sabaudia i södra Italien startade. Bosse Nilsson med sin #6 Clerici som var nästan exakt likadan som min och Janne" Bajsen" med min fjolårs gula Clerici skulle samåka ner.
Hittade en bild nedan på min röda Opel och Bosses beiga under något stopp. Jag måste stanna ett antal gånger och klarlackade  plywooden på insidan av min båt som var lagad. Utsidan hann Uffe lacka men inte insidan.
Ville inte att plywood och stringers skulle suga åt sig vatten. Hade inte hunnit provköra efter reparationen i Sverige.
 
Italy.JPG.769d758d93e2276f2b23900787e0291b.JPG
 
 
På den tiden fick man köra bil och trailer på ett tåg som gick genom Saint Gotthardbergen i Schweiz. Man kunde köra över bergen men det var kanska dåliga vägar. Snabbare med tåget om man inte behövde vänta så länge.
Stannade vid ett rödlyse någonstans efter bergen och hörde en smäll bakom.
En herre hade kört på Janne Bajsen bakifrån och skeddan hade bl. a gått av på hans Evinrude växelhus.
Bajsen var en juniormästare i boxning och en hetlevrad herre..
Italienaren hävdade att bromslyset inte funkade på Bajsens trailer så Åke "Tråk" satt sig i bilen och tryckte på bromspedalen och bromsljuset fungerade..
Bajsen fick ett utbrott och slog näven i däcket bak på gula Clerici båten så det blev ett hål.
Sen fick han tag i lilla Italienaren och Vi fick gå imellan annars hade det nog slutat riktigt illa.
Som tur var hade snubben tillräckligt med pengar med sig som han gav till Bajsen så han kunde köpa ett nytt växelhus av OMC racing bussen i Sabaudia.
 

Blev fel tryckte av misstag på klart när inlägget inte var klart..forsätter väl på ett nytt inlägg istället för att rätta till.

 
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tävlingsplatsen var ju bland det bästa jag någonsin sett och lilla staden Sabaudia bara underbar.
Blåa krysset var depån och båtrampen mot banan jag ritat in.
 
Sabaudia.png.aa14bbbb7841c562ce7b51b5af631cb1.png
 
Normalt brukade jag vara lite hemlig på tävlingarna och inte visa så mycket av min båt. Nu ställe jag mig mitt i depån så alla kunde studera mitt ekipage. Bad även besiktningsgubbarna som gjorde besiktningen före tävlingen att kolla motorn så man fick slut på sk*tsnacket om min fusktrimmade motor.
Fick svaret att det gör Vi efter tävlingen.
Det var runt 35 SE klass ekipage på plats. Kanske tio med Merc 650 XS. Folksamling runt min båt för att se hur jag riggat motorn. Många hängde på och gjorde liknande vilket inte gjorde mig något. Visste ju hur svårt det var att lära sig hantera detta.
Som alltid fyra heat och man räknar dom tre bästa.
Kände också kylan mellan mig och Paul Kalb på OMC. Han hade någon annan nu som skulle köra ekipaget som var tänkt för mig.
Kommer inte ihåg alla detaljer mer än att jag var så redo och flygande klockstarten gick perfekt..tog ledningen och Evinrude motorn ylade på som aldrig förr. När man har så högt hissat blir avgasljudet mycket högre. Bosse var den enda som kunde hänga med bra..The Flying Farmer (Nick) från England hade hissat mer nu när han sett mitt ekipage men högg och rullade. Nick hade enligt honom redan vunnit racet före start. Han hade just bytt från Merc 650XS till Evinrude på hans Clerici som var av senaste modell.
Varvade Paul Kalbs SE båt.
Stressen blev för stor för många efter jag vunnit heat 1. Flera hissade mer och rullade senare.
Efter 3 heatsegrar var det klart. Jag hade vunnit tävlingen och behövde inte ens ställa upp i sista heatet.
Tog båten till efterbesiktningen och man plockade ner min motor totalt. Även växelhuset för att kolla dreven där och att jag hade backdrevet monterat. Även impellern hade alla gummiblad. Orörda kolvar och avgasportarna helt original. Rätt kompressionvolym och fanns bara en sak att göra..tala om för mina konkurrenter att montorn passerade besiktningen utan anmärkning.
Detta var nog den skönaste segern efter Laappenranta 1973. Att vinna tre EM på raken hade aldrig hänt tidigare i den mycket populära UIM SE klassen.
Låter kanske skrytigt men så var det och den smala, långhåriga svenskfan gjorde det.:D
 
Har dessvärre inga bilder på vinnarbåten i Sabaudia men här är några från någon annan stans.
 
674551899_se19753.jpg.56775773264cb627b48c9a1ba2fe0e19.jpg
1448224136_19754sa.jpg.9b733800e1c5bca2d6f45d863318e620.jpg
 
Under prisutdelningen på kvällen träffade Bosse (som kom två i racet) och jag två riktigt charmiga Italienska tjejor. Vi stack iväg på någon bar i Sabaudia och hade trevligt.
Vi skulle vidare med tjejorna men en bil förföljde oss..
Visade sig att det var bröderna till tjejorna Vi hade i bilen. Dom sa att deras bröder var tokiga och skulle ställa till bråk om Vi stannade. Höll på att sluta riktigt illa och det var tjejorna som sa att det ända rätta är att köra vår bil till polisstation och stanna utanför.
Lång story kort..vi var i Sabaudia några dar till och lärde oss dan efter hur man lurar knepiga brorsor i Italien.
 

 

Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.

 
 
 
  • Tumme upp 4
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände en sak till sista natten på hotellet i Sabaudia..värsta oväder jag någonsin varit med om. Blixt, åska och det regnade satan i flera timmar. Blixten slog ner flera gånger i krokarna runt vårt hotell så allting skakade. Elavbrott och becksvart överallt.. Delade rum med Bosse och han sa..Ström detta är riktigt otäckt..

Hotellet var inte det mest robusta byggt hus men Vi överlevde detta också.

Sen blev det fullgas på Opeln hem till Tollare. Ville se hur långt trogna Monstret hade kommit med min lokal under arga Blomberg.

Själv hade jag fått mersmak på utlandet och internationell båtracing och kollade i tävlingskalendern.

Världsmästerskapen i stora ON klassen skulle gå den 13-14 September i Cardiff, Wales. Man bjöd också in till SE klass racing där och veckan efter den kända tävlingen Amsterdam 3 timmars.

Ringde Bosse i Vaxholm med förslaget att jag bygger om min trailer så Vi kan ha Din båt högst upp sen drar Vi till England och Amsterdam.

Strålande ide tyckte charmören i Vaxholm och några timmar senare började en svetsverkstad bygga om min trailer kraftigt.

Ringde Thor Line i Göteborg och fick till någon form av sponsordeal för färja och hytt. 24 timmars resa var det.

Tord behövde ha Asfaltsvälten och Bosses Opel var lite sliten så det blev min röda Opel.

Trailern vart jättebra och Vi lastade båtarna med motorerna på. Extra växelhus och massa annant. Som alltid var Vi ute i sista stund och fullastade bilen orkade knappt dra tunga trailern.

Vägarbeten på väg till Göteborg och när Vi kom in i hamnen la Thor Line färjan ut..Vi missade båten..

Dock gav Vi inte upp..for runt på flera andra färjebolag och lyckades få plats ombord något rent fraktfartyg till England. Skulle gå senare och Vi körde ombord.

Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.

  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade två bilder från vår Sabaudia resa.

Den första är när Vi kört på tåget med bilar och trailers  som tog oss genom Saint Gotthardbergen-passet.

 

100_7365.thumb.JPG.0b2de85aa54af1bd9a669d25cec4f8ac.JPG

 

Från väster är Bosse, jag, bror Lennart och bredvid Janne Bajsens gula Clerici står Åke tråk.

Detta är ett par timmar före Italienaren kör på gula båten bakifrån och skeddan går av på motorn.

 

Bilden nedan är från hotellrummet i Sabaudia.

 

100_7351.JPG.987985eee1ecda1b3b894df1c4cf94b6.JPG

 

Janne "Bajsen" Lindahl i röda tröjan..en kraftig stark herre med kort stubin. Han brukade säga..Ström..Du är en av få som kommer undan med att kalla mig Bajsen..:D

I gula tröjan hans kompis och mekaniker Åke "tråk".

Brorsan Lennart i vita tröjan.

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lärde känna kapten ombord fraktfartyget och han ordnade så vi fick köra först av båten tidigt på morgonen när Vi lagt till på stora ön som jag kallar England.
Det var ju långt till Cardiff och racet startade samma dag. Jag körde ut ur hamnområdet och sa till Bosse..
Fan..bilen där borta kör på fel sida, men det var ju vi som gjorde det.
Väl framme på tävlingsplatsen vid lunchtid och tävlingsledningen gav oss klarteckan att vi skulle få vara med trots sen ankomst.
Regn och blåst samt platsen var en hamndocka. Som att tävla i en jättestor pool och min båt hade helt fel set up.
Fanns ju ingen tid att fixa det.
Kändes som att försöka ta sig över Nämdöfjärden en blåsig dag så efter några varv körde jag in i depån och la tillbaka båten på trailern,
Hittade en bild där man ser Bosse göra tappra försök i tävlingen (gula pilen) men han var snart tillbaka på trailern också.
 
1168831642_BoCardiff75.png.2c511629c7cbcc720f67bc30d75d3158.png
 
Vi kollade på ON racet istället som kördes i fyra heat.
OMC hade just släppt sin första nya 2 liters V6 looper racingmotor, även ny rigg och växelhus design.
Cees van der Velden var den ända som hade nya Johnson motorn på hans första båt byggd av han själv.
Alla andra OMC åkare hade den tidigare V6 motorn som var cross-flow modell.
Cees hade lämnat Mercury och Molinari båtarna inför 1975 års säsong och fick inte köpa Molinari båtar som Johnson förare.
Team Mercury hade massor av läckra ekipage inklusive Renato själv i en nydesignad båt.
Lång story kort..Cees Van Der Velden var på Söndagseftermiddagen den nya Världsmästaren i sin #1 Velden/Marlboro/Johnson Stinger GP V6 efter två spännade dagar av racing.
Härligt för en OMC vän.
544870546_Cardiff751.png.7590eab51c9e33cd761e43881ea6690d.png
 
Förutom detta var det en stor ära att få sitta vid samma bord som Lotus F1 ägaren Colin Chapman under middagen i fina huset på Lördagskvällen. Väldigt speciell herre.
Efter en natt i Londons kvarter tog Vi färjan till fastlandet igen och körde till Amsterdam. Vi var ju väldigt nyfikna på allt möjligt där och några lediga dar innan 3 timmars tävlingen.
 
Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse och jag hade köpt höga plattådojor i någon trendig affär i London. Vi gick runt med dom på i glädjekvarteren i Amsterdam och oavsett vad man tycker om dom kvarteren så hade Vi enormt kul där.
Fanns ju typ gamla hästvagnar som man sålde tulpaner från parkerade efter kullerstensgatorna.
Well..Bosse kunde aldrig hålla fingarna i styr så han knuffade en vagn utför en backe som senare välte och det blev ett herrans liv. Dock fann dom aldrig ut vem som låg bakom detta.
Amsterdam 3 timmars var nog efter Paris 6 timmars den mest populära tävlingen på den tiden.
Massor av deltagare från hela världen. Alla körde samtidigt i en stor röra.
OMC racing chefen Paul Kalb var fortfarande kylig mot mig och hade en av fabrikens SE båtar med i racet.
Starten nedan.
 
amsterdam-75.jpg.01eb8e1c5712ae2ab28751bb3067b690.jpg
 
 
En riktigt tuff tävling, gropigt satan och man måste se upp för dom snabbare ON - OZ båtarna. Där slogs OMC och Mercury förarna om ledningen i hela racet.
Själv hade jag fullt upp att hålla undan för Bosse som jagade mig outtröttligt i 3 timmar. Kommer inte ihåg om man körde 2 X 1.5 timme eller alla 3 på raken.
Enormt mycket crashade båtar så man fick styra mellan träflisor och annat.
Första bilden nedan visar mig i båt 71 tätt följd av Bosse i båt 69.
 
Holland2.jpg.e33a3c47d21c3d01c3738c942fa1dcbd.jpg
 
Amsterdam4-Copy.jpg.26c92bb92bd991963c438af2a00313a8.jpg
 
Bilden ovan är när en av konkurrenterna i SE klassen "bites the dust"..och blev rundningsmärke ett tag. (Bosse blå pil och jag röd).
 
Kändes enornt härligt att få vinna SE klassen. Ibland kändes det nästan kymigt att hela tiden vinna över Bosse som alltid kämpade och gjorde allt för att spöa mig. Trots det var Vi goa kompisar.
Paul Kalbs SE båt bröt och han kom inte ens och gratulerade mig till segern.
Dock fick jag ett fint telegram från  höjdarna på OMC  nedan (Paul Kalbs chef)
 
100_7621.JPG.bd0b514d645bbdfbd016f0874df0b611.JPG
 
 
Oavsett så började jag sakta förstå att det var viktigare att ha bra relation med ledningen-marknadsföringen av OMC än den i min uppfattning luriga racing chefen.
Avslutar med top 10 resultatet i SE klassen. Lite intressant att studera..Vi var 4 varv före trean.  Tio varv före the Flying Farmer, Nick Cripps som alltid skulle vinna innan tävlingen.
 
323277695_Amsterdam1975Result.JPG.fb24ba45a8d524c2c3fafafab8af2811.JPG
 
 
 
Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
 
 
 
  • Tumme upp 1
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Amsterdam tävlingen upptäckte jag att åkytan hade lossnat på ena pontonen som Uffe Andersson hade monterad dagarna innan Sabaudia.
Måste fixas omgående då Paris 6 timmars tävling var i den 5:e Oktober. En båtbyggare runt Nora trakterna skulle hjälpa mig.
Vi stannade där och lastade av min båt på väg hem från Amsterdam.
Lorentz och jag  skulle ju köra min vita SE klass Clerici  i Paris, dock i OE klassen vilket var en nackdel.
Dock vet man aldrig..under en 6 timmars tävling kan allt hända.
Fick startbekräftelse från Paris och Vi fick  #69. Samma som Bosse hade i Amsterdam.
Monstret jobbade på riktigt bra med Tollare lokalen som började ta form.
Efter Paris tävlingen skulle Lorentz och jag flyga direkt till Kanarieörarna för ett Huzells/Evinrude återförsäljarmöte.
För mig mycket viktigt då starten av min utombordarfirma började närma sig. Dock borde nog ägaren vara på Tollare och slutföra arbetet med lokalen och inte fara Europa runt på båttävlinger.
I Paris var det samma upplägg som tidigare..Jag skulle starta och köra två timmar..sen skulle Vi tanka och Lorentz köra två timmar.. Ny tankning och sen skulla jag köra dom avslutande två timmarna..
Hmmm..nu gick ju ingenting enligt planen..
Jag fick en fin start igen.. hade mycket bra tempo när det bara small till efter en knapp timme och växelhuset var skrunk..
Förmodligen körde jag på något i den mycket skräpiga floden Seine.
Dessutom hände det på den bortre delen av banan.. det tog evigheter innan man bogserat mig tillbaka till depån..
Bara att kasta in handuken..Vi hade förlorat flera timmar..
Nu började man också sakta förstå hur svårt det var att vinna Paris 6 Timmars..
Lorentz och jag flög till Kanarieöarna på Måndag morgonen och  Per Benson skulle köra hem Lorentz van med båten på släp.
Sa till Per hur viktigt det var att han fick Carne ATA dokumenten stämplade av Franska tullen på väg ur landet..
Well..Per glömde det av någon anledning och då kom bifogade brev från OMC senare..
Oavsett, var det mycket trevligt på Kanarieöarna…men drömmarna om segern i
den tuffaste båttävlingen någonsin..Paris 6 Timmars gick vidare..
Har med Peter Näslunds hjälp fått fram ett par  bilder på vårt ekipage i Paris.
Även brevet från OMC bifogas..!!
 
1947242039_paris751.jpg.1627526b1b3ca49f024c520ca11d5f08.jpg
Paris-1975.jpg.7b3393210cc495bf7cc7aa5b5b4ecd21.jpg
828124740_OMCbrev.jpg.ac33d2964575d9900b6b2b510bb7538b.jpg
 
 
På Kanarieöarna hände också det viktigaste av allt. Ett möte med Billy Huzell och Bengt Nilsson som var ansvarig för Huzells Evinrude avdelning kunde inte ha varit bättre för mig.
Starten av Utbordarspecialisten Lasse Ström Marin som exklusive Evinrude försäljning och service var tänkt som en riktig rivstart.
Nu var det bara hem och slutföra jobbet men lokalen för Billy Huzell ville att jag skulle vara igång vid årsskiftet 1975-76.
Det blir fortsättningen  så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var lokalen på Tollare klar för att putsa väggarna med murbruk och nytt betonggolv gjöts där så behövdes.
Vägen och backen ner asfalterad och även ny asfalt utanför firman av Nacka Asfalt
Fanns ju kungligt på Tollare på den tiden..Tosse Magnusson med sin omtalade firma Texcote erbjöd sig att sputa tak och väggar med deras produkter. Blev kanonbra.
Stort hål i golvet för en provkörningstank gjordes och Huzells ordnade fram stora tanken.
Kompisen Lollo drog all el och fixade armaturer. Allt blev kanonbra och rätt i pris.
Dessutom superlåg hyra för lokalen, perfekt för ett nystartat bolag.
Några lite trista saker var att kompisen Larsa Melin flyttade i samma veva från Artillerigatan 33 till Tobaksspinnargatan 4 på söder.
Han hade hittat en 350 kvadrat meter lokal där i gatuplanet. Melins Motor var ju känd som Evinrude försäljning och service. Fanns kanske utrymme för en Evinrude firma till. Dock var Melins Motor stor på Nacka-Värmdö området. Mitt tänkta område till att börja med.
Larsa sa aldrig något och hjälpte mig ändå med vissa råd.
Fanns ju en till Evinrude firma på söder. Roffe Magnusson med sin firma Södermalms Marinservice. (fanns ett rätt roligt smeknamn på Roffe)
Bengt Nilsson ville komma ut och titta innan Vi officiellt öppnade. Satt en Evinrude skylt sen gammalt utanför Bengt Blombergs lokal då han sålde Evinrude innan hans konkurs. Bengt Nilsson bara rev ner den för han hade rätt att göra så sa han..
Sen satt Huzells upp nya Evinrude skyltar hos mig. Även hänvisningsskyltar från Skurubron ner till Tollare gjordes.
Sökte upp gamla jobbarkompisen Arne Frödig som fortfarande jobbade på Skanstull Marin. Vi åkte ut till Tollare och kollade. Arne var en klippa och när han tackade Ja att börja jobba hos mig kändes det så rätt.
Visste ju att man kunde lita på Arne 100% med slantar, kunder och inte minst jätteduktig mekaniker.
Planen var ju att fortsätta tävla och måste ha rätt hjälp.
Fina verkstadsbänkar och alla OMC specialverktyg på plats. Även en travers i taket.
Nya Evinrude utställningsmotorer fanns nu och Huzells hjälpte mig enormt mycket att komma igång.
Lyckades få ett bra telefon nummer också. 715 49 00 var lätt att komma ihåg. På den tiden var en fast telefon enormt viktig för business.
Vi satt ett öppningsdatum och jag bjöd in lokala tidningen som outtröttligt hade skrivit om min racing dom senaste åren.
Även Rune Månzon på DN kom.
Kommer inte ihåg vilken datum men om jag minns rätt var det några veckor innan  Båtmässan Allt för sjön startade i Älvsjö.
Kändes så kul och fick fin press när portarna öppnades. Körde med "Nu öppnar jag eget !" under våren 1976.
Vad ingen visste då var att 1976 blev det bästa år någonsin för den totala utombordarförsäljning i Sverige.
Nästan exakt 50.000 nya utombordare såldes 1976.
Har med hjälp lyckats hitta lite material från den tiden.
Se..drömmar som liten kan bli verklighet bara man är envis och vill..!!
Goa minnen.
 
Det blir fortsättningen  så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
1925048697_eget2.jpg.07e57bb494c44df6776da1b11dd2c085.jpg
 
eget.jpg.859c64b0a517da84d4b1898c588e8794.jpg
 
 
 
  • Like 2
  • Tumme upp 4
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en flygande start på firman våren 1976. Sålde massor av nya större motorer på båtmässan och under hela sommaren.. Vissa skulle monteras på båtar, andra i kartong.
Skanstull Marin drog ner på verkstadsrörelsen när Arne Fröding slutade där och Vi hade nu en deal men SM om att hjälpa dom med servicejobb. Om jag minns rätt  byggde Arne Boden en ny båthall.
När jag träffade Billly Huzell på båtmässan i Stockholm efter Vi just öppnat på Tollare märkte jag en viss förändring hos Billy.
Hade ju varit hemma hos honom i Karlstad i Oktober efter Kanarieöarna 1975 på hans 50 års dag. Hade gjort en speciell uppförstorad bild på min vita Clerici. Tagit bort Nacka Asfalt och texten "Grattis Billy på 50 års dagen" stog det nu på båten.
Han blev så glad över den. Bilden nedan är från Billys 50 års dag
 
1318195232_Billy50r.jpg.87c527054c9a567840e98f27c8a55c76.jpg
Frågade Bengt Nilsson om Billy men han var tystlåten.
Såg något av en tillfällighet jag inte skulle se när jag var ute på Krossgatan i Vällingby hos Huzells.
Fortfarande inget rakt svar av någon men så här låg det till nu med facit i hand.
OMC hade sagt upp Huzells som Evinrude agent i Sverige i början på året. Man hade också sagt upp AGB som Johnson agent i Sverige. OMC skulle starta egna dotterbolag runt nästan hela Europa.
Nu förstog jag bättre varför Billy Huzell var låt oss säga låg.
Bengt Nilsson som Ni vet var chef för Evinrude i Sverige, anställd av Huzells. På AGB sidan var det Pelle Welin som var chef för Johnson, anställd av AGB.
Stor armbrytning mellan dessa två herrar pågick om vem OMC skulle anlita för VD jobbet i det nystartade OMC Sverige med start första Januari 1977.
På den tiden var Evinrude Johnson extremt starka på Sverige marknaden. Mercury gick sådär. Sen fanns det Penta och lite Yamaha började synas som småmotorer.
På min racingsida hade jag via Huzells beställt en ny SE klass Clerici och skickat Franco en enkel ritning hur jag ville båten skulle byggas. (Stora förändringar i aktern)
Birger en "allt i allo" herre på Huzells lånade min dubbeltrailer och hämtade två båtar från Italien. Min och en SD båt. Jag hade inte tid att göra det själv.
Beställde båten olackad för jag ville lacka den i Sverige. Exakt som 1976 års Evinrude 75hk.
Hade ju också blivit lovad av OMC att få den nya SE klass racing motorn som skulle göra totalt mos av Merc 650 XS. Fanns inget besked om datum för nya motorn men under sommaren 1976.
Väl i Sverige hade Franco Clerici byggt min båt exakt som jag ville. Nu kördes den på lack och sedan riggning med massa fina "hardware" jag beställt från USA.
Hoppar lite mellan allt möjligt men Ni som följer detta hänger säkert med.
 
Det blir fortsättningen  så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
  • Like 1
  • Tumme upp 3
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Racing säsongen 1976 startade som alltid på den tiden med ett pressmöte-lunch på Gåshaga Värdshus på  Lidingö som Svenska Racerbåtsförbundet ordnade.
Ett mycket bra jippo och hade lärt mig att man måste sticka ut från dom andra för att få press.
Många svenskar hade nu bytt från andra klasser till SE klassen. Dessutom skulle stora racet..EM i klassen köras i Sverige. 
Norasjön var platsen i slutet av Juli.
Fanns rykten om att Mercury skulle ersätta den misslyckade 650 XS för SE klassen..men inte när tidsmässigt.
Ville ju promota min Evinrude firma och tog mitt läckra ekipage till Gåshaga tidigt på morgonen. Ställde båten på bästa ställe och la på mitt skräddarsydda täcke så ingen kunde se båten.
Min nya Clerici var helt unik i aktern för den tiden. Hade ju tjuvtittat på hur Renato Molinari byggt sin nya båt i Cardiff.
Mitt tunneltak var nu också förlängt ut som röda ringarna visar på bilden nedan . Även den lilla vingen som stack upp ur däcket var också nytt.
Tanken med detta var bl.a att få mer lyft i aktern där tunga motorn satt. Hade också bett Franco Clerici att flytta förarplatsen knappt 15 centimeter bakåt. Omöjligt att se med blotta ögat men så var min båt byggd.
 
291554065_76Clerici.jpg.be923b05020f43c324929d3e48ffe587.jpg
 
Så jag höll mig till sanningen när jag sa till pressen att jag inte tänkte ta av täcket så konkurrenterna kunde se min nya båt då den var tänkt för att vinna mitt fjärde EM.
Pressfolket blir ju extra nyfikna när dom inte får som dom vill men jag lovade att dom skulle få se aktern på båten senare på dan.
I mina ögon vart detta mycket kul...har dessvärre inga pressklipp kvar på vad som blev i tidningarna dan efter..men typ att jag skulle vinna EM för fjärde gången  i en hemlig båt och så visades en bild på min Evinrude motor..:D
Perfekt..sålde ju Evinrude..inte Clerici..vad pressen också glömde bort var att det var tre SM deltävlinar  innan Nora. Då kunde ju alla se min båt.
Well..mest aktern för jag vann alla tre SM deltävlingarna och var nu redo för EM i Nora.
Fortfarande ingen ny motor från OMC..men den dök upp på Tollare några dagar före Nora.
I Nora hände det grejor, både före och under samt efter racet.
Kompisen Kurt här i USA som driver en större mycket framgångsrikt  företag och alltid är stressad sa en gång när jag frågade hur han orkar..
"Lars..det är som att springa på rälsen framför tåget..sackar Du av blir Du överkörd..!!"
Kändes nog lite så för mig i SE klass racingen.
Det blir  fortsättningen..
Så här skrev Rune Månzon på DN några dagar innan Nora.
 
DN-Nora-76.jpg.e167f9edbb0e739d084c5246b3ebb660.jpg
439948358_torsby1976.jpg.5bcaa2e9c13b867d4cbd5d97ba644e29.jpg
 
 
 
 
 
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gör ett kort break  i mina berättelser för eventuella frågor eller funderingar..men snälla citera inte. Har järnkoll på allt jag skrivit så jag fattar utan långa citeringar..:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt underbart, varje rast på jobbet går jag in och ser om du postat något nytt! (Ibland även mellan rasterna) :D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna och ja @Gasglad marinbranchen var annorlunda då.

Bättre eller sämre är nog beroende på vad man tycker men som exempel hade jag haft Champion Spark Plugs i Belgien som sponsor. Man fick prispengar beroende på placering. Rätt bra slantar för första plats och på den tiden hade Champion 80% av tändstiftsmarknaden.

OMC hade en bra bit över 50 % av utombordarmarknaden om man slog ihop Evinrude och Johnson.

Johnson var världens mest sålda utombordare under många år.

Alla utombordsmotorer såldes via utombordaråterförsäljare. Båthandlare köpte båtar utan motorer och monterade vad kunden ville ha..eller vilken form av återförsäljare man var.

Lösmotorförsäljningen var enorm. 50.000 nya utombordare såldes i  Sverige 1976 som jag skrev tidigare..Min lilla firma sålde runt 200 Evinrude första året..!!

Det var först 10 år senare motortillverkarna började köpa båttillverkare.

När Volvo Penta i Göteborg köpte Cresentfabriken i Uppsala i runt 1973  gjorde man försök med förmonterade Volvo Penta på Rydsbåtar men det slutade Ryds med ganska omgående.

Arne Boden - Skanstull Marin ihop med en firma i Oxelösund startade något som hette Marinkedjan och skulle ha försäljningsställen över hela Sverige men det gick också i graven.

Relationen mellan återförsäljare och importör-tillverkare var mer som en stor familj, kanske fel uttryck men mycket enklare och i min uppfattning bättre.

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter nu med EM i Nora.
När nya Evinrude SE klass motorn lastades av på firman var man mycket ivrig att packa upp den.
(En likadan Johnson motor kom till Bosse Nilsson i Vaxholm).
Arne Fröding och jag provkörde motorn i testtanken med testhjul och det verkade bra.
Fanns ju en stor risk med att använda nya motorn som aldrig används i tävling tidigare. Gick något sönder så sa regeln att man inte fick byta motor.
Vid provkörning på Tollare var toppfarten högre men lite trög efter kurvorna.
Fanns ju vissa som var upprörda som inte fick sin beställda FT-19S (som nya motorn kallades) inför Nora racet. Det enda sättet att se att det var den nya motorn var en dekal på framkant av motor kåpan som sa FT-19S som på bilden nedan som är från Nora.
 
1900035051_Lasse-Strm-EM-SE-Nora-1976-172-r.jpg.0441e6740bc59e83056676c705a53c55.jpg
 
 
Själv var jag rätt säker på att jag kunde vinna i Nora med min motor jag använt hittills men både OMC och Huzells ansåg att jag skulle använda FT-19S motorn som var helt regelrätt och homologiserad - UIM godkänd för SE klassen. 
Det viktigaste för både OMC och Huzells-AGB var att Mercury inte skulle vinna i Nora.
Nora är ju en mysig liten håla och som alltid bodde Vi på  stadshotellet.
Hade med mig både Arne Fröding och Monstret som mekaniker.
Italienarna var som alltid upprörda över mig och stor risk fanns för sabotage så Monstret gick vakt både Fredagsnatten och Lördagsnatten. Han hade kraftiga startkablar i handen hela tiden och så fort någon  konkurrent kom för nära båten motade han bort dom.. Monstret var stor, kraftig och som jag berättat tidigare en riktig gaphals. Italienarna var livrädda för honom.
En go och trogen vän.
Lägger in program med deltagare nedan.
 
477304548_post-4764-053654900201286290502.jpg.aea5a4f8ea1ece83b6b91dc1d59f2d85.jpg
242974943_post-4764-070827700201286290719.jpg.1d608e0e1938210a10388561a6d79b11.jpg
 
 
Tävlingen gick extremt bra för mig. Hade lärt mig hur man gjorde med ett stoppur för att ha full toppfart när startklockan var på noll över starlinjen. Kommer inte ihåg alla detaljer men gillade alltid en två punkts bana. Tog starten vann dom första tre heaten och segern var ett faktum.
Här går båt #1 i mål som #1
 
mal.jpg.17f9f0cc82dbfb9ef5001dbb56523b0a.jpg
Lars-Strom-Nora-1976.jpg.102108383b8ac18025a43b26948c4da1.jpg
 
En glad svensk i Nora ovan.
Nu skulle Gert Lowisin göra efterbesiktingen på motorn och den passerade utan anmärking.
Billy Huzell var på plats och gratulerade. 
Stor fin middag med prisutdelning  på hotellet. Dans och champangen flödade. Hasse Holmen fick nog i sig lite väl mycket och helt plötsligt stog han i kalsongerna på middagsbordet.
Vi fick gå och bädda ner honom.
Bengt Nilsson var också på plats och var jätteglad över Evinrude segern. Han var mindre glad över servicechefen Holmen men det gick över.
Tävlingsledaren Pettersson var lite sur när jag tog hela stora Brie osten från middagsbordet och gav till Larsa Melin.
Han älskade den osttypen.
Goa minnen som satt spår i mig för resten av livet.
Fin press blev det också efter racet. Både Svensk och utlänsk.
Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
Press.jpg.2fe49496a20f36f96b57ccead9c33afe.jpg
DN-Nora-76-2.jpg.b0b9f86eabdad9cb40da2efddefc444b.jpg
 
Power.jpg.ac56ef68bfa02cc8a5d0ca0682d85e9d.jpg
 
 
 
  • Like 1
  • Tumme upp 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätteroligt att läsa den här historien.Slog mig att ni verkar ha en gemensam nämnare du o Chapman.Låg ofjädrad vikt som han var känd för.Låg vikt blir det väl med båtar då.//Thomas 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Vi var tillbaka på firman och backade in båten i lokalen så tog Vi också  en närmare titt på motorn.

Hörde någon konstigt ljud när jag jag snurrade på svänghjulet.. Hmmm..detta svänghjul var ett speciellt hjul..inte som på en standard 3 cylindrig utan ett "ihopskruvar" hjul med limmade magneter. Tog den hjulet och nästan alla delar av magneterna hade släppt i limningen..M.a.o hade detta hänt i början av racet så hade förmodligen detta slitit loss stator, senor på blocket och motorn skrunkat.

En bild på ett FT-19S powerhead nedan.

FT.jpg.6d6731590c727366cfb0f9861c9c98e9.jpg

 

Paul Kalb på OMC racing hade också kontaktat Huzells och sagt att min motor skulle omgående skickas tillbaka till OMC. Han hade andra planer för min motor.

Well..Ringde Billy Huzell och sa att jag skulle villa behålla motorn för Roslagsloppet. Rykten var att Pentii och Harry Fabritius hade byggt en superlätt liten ARGO med en Merc 650 XS preppad av Mercury Racing i USA. Mercury ville slutligen spöa mig och min Piraya i Rosis. Bröderna var med i startlistan E-klassen.

Behåll motorn och kör Roslagsloppet med den sa Billy. Jag tar det på mitt ansvar.

OK..bra tänkte jag och monterade ett vanligt svänghjul. Märkte ingen skillnad alls. Ett lättare svänghjul höjer inte effekten men är snällare för vevaxel och annat vid högre varvtal.

Kommer ett långt inlägg snart om Rosis 1976..för där hände det grejor.

 

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1976 var ju inte bara starten för min firma utan också året när OMC kom ut med första V6 motorn. Evinrude -Johnson motorn var på 2,4 liter och 200 hästar.

Bild  nedan.

 

1745367810_v620076.png.76cf9d889a3a814b5007c66e3908cb7d.png

 

Mercury kom också med första V6:an 1976, men den var bara 175 hästar och futtiga 2 liter..:D

Hade lånat formarna av en bekant till en Observer 17 med hardtop däck.

Monstret hade hjälp mig att bygga båten men det tog mycket tid. Hade köpt den första V6:an som kom till Sverige via Huzells och ville ha båten klar inför Roslagsloppet.

Skrovet var blått och däcket rött för att matcha nya Evinrude V6 motorn.

Dessvärre inga bilder på farkosten men den gick "hårt" som Finnarna säger..

 

Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack

 

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roslagsloppet 1976.
Evinrude FT-19S motorn var nu monterad på Piraya 17 båten och testade en hel del saker. Båten gick satan så fort när jag körde ensam på Tollare och lite bränsle.
Nya motorn var känsligare för vikt men fortfarande snabbare än min andra Evinrude. Fick till en nästan perfekt balance med två personer ombord och bränsle.
Dock hittade jag ingen lämplig - lätt person  som ville ställa upp som navigatör. Ringde alla som varit med tidigare inklusive Hasse Holmen, men alla sa nej tack..!!
Nu ringer telefon på firman och det var Bertil Wik från Uppsala..
Han kallade mig också bara... "Ström"..hört att Du behöver en frivillig till Rosis..jag mönstrar på, sa Berra..!!
Otroligt..den absolut bästa tänkbara men varnade honom att det blir ingen nöjestripp till Öregrund..
Inga problem sa Berra..Vi kommer att vinna..
(för er som kanske inte vet..men Bertil Wik är en enormt duktig racerbåtsåkare och konkurrent normalt)
Vi gjorde någon test innan Rosis och Berra hade järnkoll. Han fattade ju själv var, när och hur han skulle vara i båten för bästa balance beroende på vågor och vind.
Vi var lite osäkra på att hitta rätt på banan till Väddö kanal men efter Väddö hittade Berra utan problem.
Berra pluggade sjökortet ordenligt på Fredags eftermiddagen och Vi var superredo.
Ja..rykterna var rätt.. Harry och Pentii Fabritius hade en superlätt ny liten ARGO med en Merc 650 XS preppad av Mercury Racing i USA.
Tror det är båten på bilden nedan..eller en liknande. Deras race nummer.
Dom hade både trimtank och powertrim.
1103897399_HarryPentii76.jpg.e25420a1975c03258b3fc7346851a77c.jpg
 
Perfekt väder på Lördagsmorgonen och starten gick i Norrtälje. Vet inte vad Berra gjorde men i slutet av Norrtäljeviken när Vi ylade på som bäst skrek han högt..STRÖM..sjökortet blåste överbord..!!
Jaha..sh*t..det går ju inte att på något sätt prata med varandra i fullfart så jag beslutade att hålla mig i närheten av Fabritius bröderna. Deras båt gick otroligt fort. Tömde trimtanken och Berra balancerade båten och då var Vi klart snabbare än bröderna men var inte säker på banan. 
När Berra kände sig säker på vägen till Väddö kanal gav Vi allt.. Rätt gropigt men lite vind och FT-19S motorn varvade ur ordentigt.
Vi var först vid avflaggningen i Väddö kanal. Nu var det transportsträcka med omtankning. 
Över halva loppet var avklarat och Berra var helt säker på banan från Väddö Kanal till Öregrund.
Såg att Fabritius bröderna böt propeller vid omtankningen.
Med mindre bensin och bättre vind för Pirayan flög Vi mot Öregrund. Såg inte ens lilla ARGO båten bakom oss och nu var Piraya båten första båt till Öregrund igen..
Well..men det var ju en stor lång rundbana man skulle köra ett antal varv innan målgång och då kom Hasse Strandman som körde en större och starkare klass ikapp oss så Vi gick imål ungefär samtidigt.
Härligt var det och tredje raka E-klass segern i Rosis.
Fabritius bröderna var bedrövade.
Vill nog tillägga att utan Bertil Wik och FT-19S motorn hade jag kommit tvåa.
Brukar skämta med Berra och säga..hans första seger i Rosis var som navigatör i Pirayan..!!.:D
Vår snittfart var nästan 52 knop och Strandman med sin 200 hästars Johnson V4 var bara 5 knop högre.
 
EDIT: PS..WOW..Ser nu i Engelska tidningsurklippet att Berra och jag kom trea totalt. Snabbare än Burger King Jokern med en 200 hästars Johnson V6..
 
Jag och Berra på fullgas på väg mot Öregrund nedan.
 
432710399_PirayaFT19sBertilWik.jpg.c92cd6f59ae0032af248990f23652344.jpg
 
Utlänsk press nedan.
533768775_Rosis76.jpg.cdad708e2189479d0b3130f5977cd0a1.jpg
 
En note till. Detta var mitt sista E-klass race i rosis.
Året efter 1977 vann Fabritius bröderna E-klassen i Rosis med en Johnson FT-19S.
Dock var deras snittfart då endast 45 knop. 
708244548_rosis1977.jpg.717c149c99af15374c70d5d808fe3947.jpg
 
 
  • Tumme upp 1
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Roslagsloppet var jag på Huzells i Vällingby och lämnade in FT-19S motorn.
Fick också bekräftat det som jag redan hade listat ut.
Huzells hade förlorat striden med OMC om Evinrude agenturen för Sverige och stora omställningar var på G.
Första Januari 1977 var det OMC Sverige som gällde för oss Evinrude och Johnson handlare.
OMC skulle ha ett stort informationsmöte på Hotell Malmen i Stockholm under hösten för alla Evinrude Johnson återförsäljare.
Kändes väldigt bittert då Huzells hade varit en stor del av min framgång både inom racing och att starta mitt utombordarföretag.
Dock var jag ju mer Evinrude i själen än Huzells. Jag måste se framåt för jag hade ju alla mina ägg i Evinrude korgen som exklusive återförsäljare. Viktigt för mig var vem som skulle bli VD för OMC..min vän Bengt Nilsson från Huzells eller Pelle Welin från AGB.
Som tur var blev det Bengt Nilsson visade det sig senare och det kändes tryggt från min sida.
Att Billy Huzell bara skulle ge upp utombordarbranchen efter att blivit dumpad av OMC verkade inte troligt för mig. Kände honom bättre än så.  Snart kom Huzells med en bomb i branchen och meddelade att Billy Huzell hade köpt ett företag som hette Motorservice (tror jag det hette). Motorservice var generalagent för Suzuki utombordare samt motorcyklar i Sverige. 
Inte nog med det..Pelle Welin och AGB kom med nästa bomb. AGB var nu Generalagent för Mariner i Sverige, ett då nytt utombordarmäke med start Januari 1977.
Mariner var ägt av Mercury Marine och skulle bli en blanding av Yamaha och Mercury motorer.
Detta var starten på det stora utombordarkriget, inte bara i Sverige utan nästan hela Europa. Dom flesta importörer av  Evinrude Johnson blev nu Suzuki eller Mariner agenter i respektive land.
Med facit i hand borde OMC ha tänkt på att det kunde bli så..men det gjorde dom inte när man sa upp sina trogna generalagenter runt Europa.
Tror bara att det var Italien och Spanien som OMC själva inte tog över.
Nu hade OMC Sverige som inte ens öppnat dörrarna  fått två riktigt arga konkurrenter som var ute efter hämd
AGB med Mariner och en arg Pelle Welin som inte fick VD jobbet på OMC.
Billy Huzell med Suzuki utombordare och motorcyklar.
Mer kommer om detta senare för nu skulle Vi till Norge och köra Nordiska Mästerskapen i SE klassen.
Både Bosse och jag hade gått tillbaka till dom tidigare motorerna och utan massa ursäkter så vann Bosse tävlingen och jag blev tvåa. Om jag nu skulle förlora ett race så kändes det helt OK att det var Bosse som vann. Han var fasen värd det efter att kämpat i 5 år för att spöa Strömmingen. Grattis igen Bosse, bild nedan.
273768851_BONMSE1976.jpg.8699c51e5841327e03d1475bfe5b3bab.jpg
Hörde också från ett märkligt håll att det inte bara var jag som var upprörd över OMC racingchefen i Belgium Paul Kalb. Mina bekanta på Volvo Penta i Göteborg ringde och sa..Lasse..din kompis Roger Jenkins kommer att köra en ny OE klass Burgess med en Archimedes racing motor byggd av König i Westberlin på OE världsmästerskapen i Auronzo Italien sista helgen i Augusti.
WOW tänkte jag..Köpte flygbiljett till Linate flygplatsen i Italien omgående.   Bosse, Hasse Holmen, brorsan Lennart, Janne "Bajsen" Lindahl och Lollo skulle också hänga med dit när dom hörde nyheten.
Fortsättning kommer snart..
 
 
 
 
 
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies