Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

Kul att läsa att din relation till Sverige, efter alla år därborta håller i sig. Har gjort några  roadtrips med hela familjen i 
USA och förstår att du stannat där. Jag kom dit lite försent i livet.Var50år första gången.Det här är jätterolig o fantastisk läsning som man tackar för//Thomas (född-54)

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpekontraktet på huset i Florida var nu godkänt och undertecknat av säljare och köpare.  Tillträde eller Closing som det heter skulle vara runt 45 dagar senare.

Istvan skulle ordna några saker och jag skulle komma tillbaka till Florida till Closing.

Väl hemma i Sverige nygift och fin kändes det konstigt att bo i min 2 rums lägenhet i  Skuru..hade ju lämnat "Kungliga Björknäs" och flyttat till andra sidan Skurubron.

Letade tomter i Gustavsviksområdet där bl.a Larsa Melin bodde för Vi gillade detta område som då var mest sommarstuger.

Det svartbyggdes lite här och där för man fick endast bygglov för 45 kvadrat meter om jag minns rätt.

Fanns en lämplig sommarstuga med stor tomt till salu men vi kom inte överens om priset.

 

Larsa Melin ville följa med till Florida inför Closingen då han just sålt sin Evinrude firma på Tobaksspinnargatan 4 på söder till Leif Androw som aldrig jobbat i utombordarbranchen förut.

Nu var Larsa och jag på väg till Florida och vi hyrde en bil och körde till Istvan där Vi bodde några dar.

Allt gick bra på Closing och vilken känsla det var att stå i sitt för mig nya hus i Florida.

Gick en båttävling nere i Miami på Miami Marine Stadion och självklart ville jag dit. Hade ju missat stora racet där ett par år innan..

Mer om det här..

The Race of Champions at the Miami Marine Stadium 1975 by Bill Muncey

http://svera.se/blogg/the-race-of-champions-at-the-miami-marine-stadium-1975-by-bill-muncey/

 

Träffade OMC - Evinrude racing chefen Jack Leek där som bjöd in oss till Evinrude Test Center i Stuart.

Mer kommer snart...

 

  • Like 2
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick av en båtbekant på LOTO idag som undrar var Vi är..

Ja, det är vårt hus på Gwen från sjön.

 

2D0887F8-8FF6-4F8C-9FFB-D50C4A987F89.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort uppdatering..

Fortsättningen på mina berättelser kommer så fort jag hittar motivationen.

Vi tillbringar vår tid i the Tiki eller ombord vårt hus på hjul.

Dessvärre spöar Carina mig oavbrutet i Skip Bo och det är fasen så jobbigt att komma över..!!

 

 

 

5EC7DA67-BE9F-48DD-96B9-3FD6BB46550D.jpeg

A1DC0D53-8890-4F5E-97AF-8ADA16C60A7D.jpeg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får hitta ett annat spel där du vinner. Eller så får du vara glad över att du har en hustru som är bättre än du på nåt. Hur duktig var hon på att köra racerbåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillfällig under tiden man letar efter rätt person att ta Tracy Crockers plats.

Han fick tydligen gå omgående/på dagen men vet inte alla turer ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The man in charge and have been so for a long time at BRP is:
José Boisjoli, President and Chief Executive Officer

E98EB128-18CF-4DC2-A6B5-03D6A77A2D30.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fasen undra hur det står till hos vissa..

 

 

bro 1.jpg

bro 2.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag varför så många låter bli att lastsäkra båtarna på trailer. Då blir det ju mindre skador på båt/bro när de gör på detta viset. VIsste att det fanns en bra anledning. 😀

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-03-31 at 08:40, Lars Ström sade:

The man in charge and have been so for a long time at BRP is:
José Boisjoli, President and Chief Executive Officer

E98EB128-18CF-4DC2-A6B5-03D6A77A2D30.jpeg

 

Har aldrig haft någon uppfattning om denna herre  José men han är ju botten ansvarig för allt.

Han lyckas ju aldrig hitta rätt man-person att leda Evinrude tillbaka på en nivå där märket borde vara. Nu har han sparkat Tracy Crocker..vilket jag kan leva med men tydligen är denna herre Karim Donnez inte tillfällig utan den nya ledaren för Evinrude.

Varför Tracy fick gå på dagen vet gick inte men det här är ju ännu sämre..

Sorry Mr. José Boisjoli, men det är nog dags för Dig att bytas ut mot en som kan leda Evinrude-BRP på rätt spår.

 

Karim Donnez experience:

BRP Total Duration5 yrs TitleSenior Vice President Dates Employed2020 – Present Employment Durationless than a year Global Head of Marine: Manitou boats, Alumacraft boats, Telwater boats (Quintrex, Stacer), Evinrude motors, Rotax Jet Propulsion System Global Head of Information System & Technology and Global Transformation TitleSenior Vice President Dates Employed2015 – 2020 Employment Duration5 yrs Global Head of Corporate Strategy & Planning, Corporate Development, M&A, Information Systems & Technology, Business Transformation. Rio Tinto Company NameRio Tinto Total Duration7 yrs TitleGeneral Manager, Refinery & Energy at Rio Tinto Kennecott Dates Employed2013 – 2015 Employment Duration2 yrs Location Salt Lake City Area, USA Operational and financial management of copper, gold and silver refineries, as well as a 180+MW power plant TitleGeneral Manager, Strategy & Investment at Rio Tinto Kennecott Dates Employed2011 – 2013 Employment Duration2 yrs LocationGreater Salt Lake City Area, USA Head of Business Evaluation and chief negotiator for critical supplies Accenture Analyst through Senior Manager Company NameAccenture Dates Employed2000 – 2008 Employment Duration8 yrs LocationMontreal, Canada | Paris, France Management Consulting mandates in Post-Merger Integration, Corporate Strategy & Change Management, Organizational Transformation, and ERP implementation.

new.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A different way to take a quick shower if you are to lazy to clean the fancy shower onboard our Marathon Coach..😀❤️

/

I want to make this absolutely clear..this was Carina’s idea..not mine but I had no problems hosing her down..😃😃❤️❤️

 

556FDD2B-9A55-4E80-A574-F34214662839.jpeg

 

CB0E8F6E-2088-4F98-A846-82C92360D7DC.jpeg

A1689903-D80F-44F3-8371-EDE206DD3FD4.jpeg

F027870E-4F83-4E1C-9362-6C6F4491632B.jpeg

  • Tumme upp 1
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Lars Ström sade:

Man kan ju fasen undra hur det står till hos vissa..

 

 

bro 1.jpg

Är ju definitivt ingen mästare på marinliv vid sidan av havet... (offshore marine master)  🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt i vår Tiki idag. Vi får se..jag förlorade i diskussion med frun om att vi skulle dra till Gwen för någon vecka sen..

En vacker dag förstår hon nog att man kanske ska lyssna på mannen..!!

Dock är det ju inte så illa som Jeff brukar säga..

Vara inlåst i en mörk garderob med en penna i ögat..!!..😀

7C26A689-5D0C-4D66-B5B7-077FF9702D47.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-03-27 at 13:52, Lars Ström sade:

 

.....Gick en båttävling nere i Miami på Miami Marine Stadion och självklart ville jag dit. Hade ju missat stora racet där ett par år innan..

 

Mer om det här..

The Race of Champions at the Miami Marine Stadium 1975 by Bill Muncey

http://svera.se/blogg/the-race-of-champions-at-the-miami-marine-stadium-1975-by-bill-muncey/

 

Träffade OMC - Evinrude racing chefen Jack Leek där som bjöd in oss till Evinrude Test Center i Stuart.

Mer kommer snart...

 

 

 

Hade ju tillträde till för mig nya lilla fina huset men inga möbler så Vi bodde några dar till hemma hos Istvan.

Nu blev ju högsta prioritet att köra till Stuart och Evinrude Test Center när racing chefen Jack Leek bjudit in mig och Larsa.

Väl på plats och efter att till slut blivit godkända att bli insläppte på Test Center vart man ju mäkta imponerad. På den tiden gjordes alla långtester och tester av framtida motorer där. En rätt big deal som dom säger.. Fanns ett större antal nya motorer fastbultade i kajer och annat som kördes i 500 - 1000 och 1500 timmars tester.

Även inombordare. Vissa avdelningar fick Vi inte se.

Jack Leek var där med Evinrudes nummer ett tävlingsförare Jimbo McConnell. Dom skulle köra den nya 3 liters racing V6 motorn som hade fuel injection fast med förgasare..fattade inte varför först men Jack berättade att Mercury hade stämt OMC pga att Ron Anderson lämnat Mercury Racing för OMC racing och han hade inside info om hur Merc gjorde sina fuel injection för racing.

En domare hade beslutat att OMC inte fick tävla  med deras fuel injection under 6 månader och därför måste man göra en snabb förgasar modell av denna special byggda racing V6a.

Vi tog en OMC Chevy truck och Jimbos båt på trailer efter och körde in bit in i landet till en test plats OMC använde.

Allt var ju nytt för mig i Florida och skylten vid rampen sa.."Mata inte krokodilerna med att bada..!!"

Hade ju inga tankar på att bada men tänkte på stackars Jimbo..tänk om han rullar runt och hamnar i plurret..

Testerna gick bra och förgasar modellen var nästan lika snabb som med insprutning efter ett antal byten av förgasare-munstycken.

Sen skulle ju alla racing V6 motorer byggas om för andra förare med Evinrude-Johnson motorer.

Kan ha varit denna båt-motor Jimbo körde..Här har den insprutning.

 

7B8A8B92-B0E4-4026-A245-10FCBED37833.jpeg

  • Tumme upp 3
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna nya 3 liters racing V6 motor var totalt olika en vanlig V6 motor från OMC.

Vändspolad och en helt annan gjutning.

Här är den på bild.

Lite kul kanske..det är jag som går bakom motorn i ljusbruna tröjan med lång arm. (första bilden.)

Den bilden är från något år senare i Drammen, Norge. (Renato Molinari utan hatt..hans ekipage)

Som synes är det en rejäl grunka och nu med facit i hand var OMC’s racing V8 som kom några år senare samma typ av motor/gjut teknik som denna V6:a.

Tittar man noga ser man att den fanns med olika insprutningssystem. Andra bilden.

 

7B737A4E-F8A8-44DB-8E58-904F5E2841B9.jpeg

C689317A-B4FF-48FF-B1D3-15B6941AAD3D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...fortsättning..

Nu ville man ju sova i nya huset innan resan tillbaka till Sverige. Åkte till ett möbelvaruhus och köpte två uppsättningar "sovrumspaket". Gästrummet fick inte lika fint men jag tyckte båda uppsättningarna var jätte läckra. Matchande byråer, speglar, natthusbord säng etc..

Med lite humor kan man ju säga att det var väl mitt första misstag som gift..Margit gillade dom självklart inte när hon kom dit i December..

Dock har man ju lärt sig numera att vilka möbler ett hus skall ha bestäms av frun..och ingen annan..!!

Oavsett..första natten i huset kändes underbart.. min dröm som 10 åring var nu verklighet.

Hade ju också bestämt att köpa en begagnad Chevy Suburban och skicka till Sverige som firmabil..så nu letade jag och Larsa en fin sådan.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istvan skulle hjälpa mig ta hand om huset samt räkningar och lite annat för nu måste Vi tillbaka till Sverige.

Släppte av Larsa på flygplatsen i Miami och resan till New York med Suburban trucken startade.

Fanns inga direkt fraktbåtar Miami - Sverige på den tiden utan bilen måste omlastas i New York och det fördyrade kraftigt därför blev det så här.

Planen var att köra non stop till New York..man var ju van att fara runt i Europa med tävlingsbåtarna så det kändes som inga problem.

I delstaten Georgia blev jag stoppad av Highway Patrol..hade kört alldeles för fort..över någon max. gräns och då måste man följa med till en Polisstation.

Där fick man vänta på en domare som skulle avgöra om det blev halshuggning, straffarbete eller böter..Han gillade inte mitt Svenska körkort så det blev rätt höga böter.

Fördröjde ju resan rätt bra men nu var man på väg norr ut igen. Kommer ihåg lite svagt bara men inget lätt att hitta hamnen i New York men till slut var bilen i hamn så att säga. Yellow Cab till flygplatsen och hem till Sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma i Sverige var det full rulle på firman.. Massor och göra och Vi sålde enormt med nya utombordare..hade skaffat mera lokaler på Tollare för att kunna montera nya motorer snabbare.

På den tiden var lösmotorförsäljning stor..nya båtar kom utan motorer från dom flesta båttillverkare.

USA resan, köp av hus i Florida och massa förändringar i privatlivet gjorde att det fanns fasen ingen tid för ett båtracing upplägg säsongen 1979.

Dessutom skulle det bli tillökning i familjen.

Köpte den i min uppfattning för dyra sommarstugetomten i Gustavsvik med ruttna sommarstugan på dryga 45 kvadrat..Tomten var stor och fin. Kollade med diverse kunningt folk och alla sa samma sak..Du kommer inte att få bygglov där till något större..

Well..tänkte jag..fanns ju många svartbyggen i området som byggt till så man hade sådär 70-80 kvadrat hus och bodde permanent i.

Kändes perfekt..pratade med några byggare-snickare och dom sa att det kostar mer och bygga om Ditt hus än att bygga nytt..

Kommer inte ihåg ordningen riktigt med pratade med en av dom större hustillverkarna och fick ett pris på en 65 kvadrat vinterbonad sommarstuga..

Skulle ta ett par dar att ställa på plats om grunden var klar..

Nja..vågade inte göra under sommaren men på hösten kändes rätt..Beställde huset och vart lovad att dom kunde göra allt på ett par dagar när grunden var klar.

Kompisen Olle lovade att vara med när vi skulle elda upp den gamla ruttna sommarstugen.

Ordnade vatten och vattenpumpar. Ringde brandkåren och sa att Vi skulle elda ordenligt på tomten om någon ringde in. Få bodde i stugorna på vardagarna..

Jävlar vad det brann..huset brann ner på nolltid och våra vattenslangar var ju löjliga..allt gick bra. Städade upp och Sune byggde grunden.

Borrade en brunn, la in septik tank och trekammarbrunn..huset kom i stora delar med en jättelyftkran..Allt var klart på några dar och Vi flyttade in.

Lätt som en plätt och inga kommun problem med något..det blev aldrig några problem tills många år senare..!!

Numera är ju detta helt otänkbart..!!..skrattar när man tänker på detta..!!..våga är ju häften vunnet sägs det.

  • Like 1
  • Tumme upp 1
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes som Vi hade vuxit ur Tollare med firman och Leffe Andrew som köpt Larsas Melins Motor på söder hörde av sig hela tiden och behövde hjälp. Han kunde ju väldigt lite om Evinrude så Vi hjälpte honom en hel del.

Sa ofta till Leffe..om Du  tröttnar på branchen så köper jag ditt företag med lokaler och allt utan att blinka..kom ihåg det och ge mig första chansen.

Han lovade det i utbyte för vår hjälp.

På båt racingsidan hände det en hel del trots att jag inte hade något upplägg.. Cees Van Der Velden ringde och erbjöd mig att köra hans Formula 3 ekipage i VM i Evian, Frankrike.

OMC pröjsade resor och utgifter.  Geneve sjön är ju stor som Nämdöfjärden och inte lämplig för den typen av racing..Dock hade jag ju vunnit EM där 1974 så jag tackade ja.

Veldens Formula 3 båtar var inte dom bästa men allt kan hända.

Vi hjälpte också Sture Sjöberg med sin Burgess F3 båt med Evinrude motor..Janne gjorde ett jättebra jobb med Stures motor.

Racet i Evian gick inte som jag tänkt..Blåste kraftigt och för stora risker..det gör ont att slå ihjäl sig som Sture säger..

Båten nedan med #56 jag körde var sponsad av en känd Fransk båttillverkare.,

72CF14B9-3B0B-48AF-9037-A7E708C22527.jpeg

  • Like 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som hände på våren 1979 som gjorde att jag hickade till..var kärnkraftsolyckan på Three Mile Island i PA.
Kommer ihåg hur jag kollade på USA kartan för att se var det var. Som tur var gick ju allt bra.
Någon gång mitt på sommaren 1979 ringde Istvan och sa att något var konstigt med mina räkningar på el, vatten och andra kostnader på huset. Fattade inte vad han menade riktigt då hans svenska var låt oss säga speciell.
Ungerska kunde jag inte så jag köpte en flygbiljett med Pan Am och stack direkt till Florida.
Allt var ok det var bara att min post inte kommit till hans hus utan någon annan stans av misstag.
Stannade bara några dar då jag måste hem igen.
 
Sture hade ju en fin Formula 3 Burgess-Evinrude CC som Janne fixat till race motorn riktigt bra. Vi hade nu fått bra fart på hans Alfa Laval sponsade båt. Man ser mig stå på bryggan på en tävling Vi hjälpte till på i depån.
Sture ville helst bygga en egen båt och Vi gjorde en deal. Jag skulle köra Stures båt i Drammens GP senare på hösten för att få motorn helt rätt. Sture skulle bygga en helt ny båt som Vi tillsammans skulle köra i Paris 6 timmars första helgen i Oktober. samma år.
Sagt och gjort..Drammen tävlingen gick kanonbra och Alfa Laval båten vann.
Hur det gick  med alla turer inför Paris blir fortsättningen.
 
1701038699_stureme79.jpg.152371adc138b0154ef0feed3f35fbe3.jpg
 
På bilden ovan är det Sture som som skall ut och testa i båten. Jag står på kanten av bryggan och kollar.
 
122753290_sture1.jpg.c503705c255bb195541e19956471597d.jpg
 
Tror det är på tävlingarna i Nora 1979
 
1256663675_Drammen79.JPG.5a310be0e621d96c1edeb9fdcd2d2362.JPG
 
Min vinnar pokal från Drammen GP i  Norge 1979 som då var en rätt stor Internationell tävling.
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sture hade ju startat bygget av hans första egna F3/OE båt i ett hörn på en stor Alfa Laval lokal vid Tullinge sjön. Han var-är mycket duktig på sånt och byggde senare massor av bra tävlingsbåtar.

Nu i början var det mer på hobbynivå då Sture fortfarande jobbade som anställd på Alfa Laval.

Hans Burgess på bilderna ovan var ju den han använde som mall med sina egna förbättringar..Sture hade blick för detta och köpte alla rätta verktyg och annan utrustning för båtbygge i tunn speciell plywood som alla båtar av denna typ var byggda av. Själva kåporna på båten gjordes i glasfiber så formar till det måste göras också.

Vi var där var och varannan dag under lång tid för att se hur det gick..enda nackdelen med det var ju att Sture älskar att prata och då stannar ju bygget.

Jag jobbar hela nätterna som kompensation för det svarade han alltid. Bygget såg mycket bra ut..men tiden rann iväg..Nu var det en knapp månad kvar till stora racet i Paris.

Vi tog med oss nyrostat starkt kaffe i stora påsar till honom från familjens kafferosteri. Planen var att Sture och jag skulle köra den nya båten och min bror Lennart och Anders Fällman Burgess båten som var mätmall till nya båten.

Jag hade ju en dubbel trailer för sånt sedan tidigare så vi kunde ha båtarna på en trailer ner till Paris.

Bygget tog mycket längre tid än tänkt och ibland när man kom dit oanmäld låg Sture och sov på golvet med en av kaffepåsarna som huvudkudde.

Han hade inte tid att sova hemma.

Sista veckorna erbjöd sig Janne på firman att komma ner till Sture och hjälpa till med allt runt bygget.

Vi kunde börja flytta över Evinrude CC racing motorn som hade racing rigg och växelhus.

 

evcc.jpg.b9ef73ec6778c5ad07791437c3ea9369.jpg

 

 

Inte det absolut bästa powerheaded som det bara fanns några få av ännu. Velden båten jag tävlade med i Franska Evian tidigare på sommaren hade ett sånt powerhead men OMC hade inte tillverkat några fler ännu. Hade ju avböjt ett erbjudande att köra den båten i Paris också men tackat nej av flera anledningar.

För att inte detta skall bli långbänk så blev det stor kalabalik på slutet. Vi måste ju ha minst två dagar  för resan till Paris med dubbeltrailern.

Båten blev precis klar för lastning på trailern. Ingen provkörning i dagsljus utan provkörde i mörkret på Tollare för att se att allt funkerade innan den lastades och resan startade.

Fanns ju en viss test möjlighet i Paris före racet startade.

 

 

  • Tumme upp 1
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skrivit dagbok över dina eskapader? Du verkar ju minnas detaljer som är 40 år gamla. Eller har du bara ett ovanligt gott minne?

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HaaHaa..nej jag har inga som helst dagböcker men kommer ihåg ruskigt bra runt allt som hände med mig,  min racing och annat förr..!!

Däremot är jag urkass på att komma ihåg namn på folk och annat i nutid..

Well..Snygga brudar kommer man ju alltid ihåg namnet på..!!🤣

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är Vi i Paris depån 1979 med vår dubbel trailer. Båten högst upp är Stures "gamla" Burgess som Lennart och Fällman monterat en Evinrude med standard rigg - växelhus för att delta i racet.
 
1571961983_stureparis79.jpg.50344ff5af2862811803a6829ed8e140.jpg
 
Stures nya är underst och man ser att båten bara har klarlack. Fanns ingen tid för mer.
Man ser också min farfar Oskar i hatten bredvid min far.
Oskar var normalt en hårding och hade sagt tidigare att han ville se "grabbjävlarna" tävla i Paris..
Då menade han Lennart och mig..han pratade så. Dessväre hade han fått lung cancer och lämnade oss några månader senare.
 
Som alltid startade racet prick klockan 11.00 på Söndags-förmiddagen och pågick till klockan 17.00..Inget och jag menar inget stoppade tävlingen.
Mr. Bladinaire hette tävlingsledaren och han var en omöjlig tuffing..dom två bojarna i varje enda på banan var av stål med ett lastbilsdäck runt fullt med betong.
Man ser den här på bilden när jag rundar bojen 1974 i båt #48
 
Me-Angelo-1974.jpg.d103b8a301e6a94b775afeeb05b04e1c.jpg
 
Båtarna gick ju sönder om man körde på dom..inte bojarna. Mr. Bladinaire sa också..gillar Du inte mina regler och behöver Du inte vara med.
Hade ju surt fått erfara det när Vi inte fick deltaga 1973 då Svenska Förbundet skickat in min anmälan för sent trots att vi var i depån med båten.
 
Sture hade ju under byggets gång döpt hans nya farkost till Potemkin..som var namnet på något gammalt Ryskt krigsfartyg. Vid några korta provkörningar innan tävlingen gick båten över förväntan.
Dock är-var  Paris 6 timmars den hårdaste båttävlingen i världen..kajerna, låga broarna och alla båtklasser i en salig röra gjorde det extra knepigt..omtankningar och förarbyte ställde också till det.
Året innan hade en race båt fattat eld under omtankningen när något strulade.
Racet gick kanonbra och Vi hängde med dom snabbaste båtarna i klassen. Var några kortare tekniska problem Janne fixade vid omtankningarna. Vi slutade på en tredje plats och var mycket nöjda med det.
När båten låg i vattnet i depån efter racet fick Sture glädje fnatt..tog en av båtshakarna och slog ett hål i däcket på båten bak som var under vattnet...
Nu vart det bråttom att lyfta upp Potemkin ur skitiga river Seine innan krigsfartyget sjönk.
Sen vart det fest och fira Stures födelsedag som var i dessa dagar.
Goa minnen som blev ännu bättre i Paris 1980.
 
Bilden nedan visar banan gul och röd linje..5 Km lång runt. Det knepigaste delen var röda markeringen..där var det riktigt gropigt.
Endast 1982 kördes racet enligt gula markeringen..men bara då.
 
1059019193_parisracecourse.jpeg.d4fc406fb9d89dd5e0d5c78c01b72709.jpeg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • Tumme upp 3
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 
Hemma i Sverige hände det för oss stora saker..Sonen Roland föddes den 21 Oktober 1979.
Frågade doktorn när nyfödda kunde resa med flyg och han sa inga problem, Ni har en frisk son bara att åka när ni vill.
Bokade flyg med Pan Am till Miami i början på December.
Tror sonen satt rekord på att var ung på en så lång resa.
Väl på plats i huset måste ju massa saker ordnas. Ville måla om inomhus och lite nya heltäckningsmattor som gällde på den tiden.
Absolut först måste vi ha en bil och Istvan tog mig till stora Ford handlaren och sa till säljaren att jag vill ha den största bilen Ni har på lager.
Han tog mig direkt till ett avdelningen för begagnade HGV som jag kallar dom
Hittade en nästan ny Mercury Marquis Station Wagon with Colony Park Option. Enormt lång och bamsig med en Ford 460 motor. Vit med fakad träpanel på sidorna och mörkgrön läder klädsel. Kommer inte ihåg om det var en 1977 års modell eller 1978..dock var den som ny och lite miles. Intresset för Station Wagon i USA var på kraftig nergång så priset var bra.
En stund senare var man hemma med bjässen..Nästan 6 meter lång. Hade ju glömt att kolla hur stort garaget var..Bilen gick precis in om jag tog bort en bänk längst in..Puuu..!!
Så här såg den ut..har ingen bild på exakt den bilen..skulle vilja ha en ny sådan idag. Så härliga.
 
202616313_estetew.jpg.4f0d41e2eff731b8085ed789d1c254af.jpg
77782252_FordEstateWagon.jpg.61ad64597a1c67bf11df61ec0a39c1ed.jpg
 
Åkte till DMV och tog Florida körkort.
Vi fixade till massa annat..bl.a telefon abonemang med tryck knappar inkopplat..Fanns inte i Sverige på den tiden. Ringde till Janne och kollade hur läget var på firman. Allt var bra men Leffe Androws pappa hade sökt mig.
Ringde honom dagen efter och fick höra att Leffe var allvarligt sjuk..Pappan hade fått i uppgift att sälja Melins Motor inklusive lokaler och allt.
Pappan sa att Leffe hade lovat mig första möjligheten men det fanns en annan köpare också..
Hade på känn vilken den andra köparen var men Vi gjorde en deal omgående med tillträde så fort jag var tillbaka i Sverige i början på 1980.
Nu vart det ju mycket att tänka på igen..
Ville ju bygga en pool på baksidan av huset och kontaktade ett par pool-firmor..fick priser och man lovade att det skulle vara klart så man kunde ta sig ett dopp innan resan hem till Sverige igen..
Oj, oj, oj vilka nya upplevelser..man kom och grävde och rörde till ordenligt..upptäckte ju direkt att jag var för petig för deras typ av arbete men Istvan lungnade ner mig. Han hade också byggt en pool..
En sak till värt att notera...en US Dollar kostade drygt 4 Svenska kronor.
Hade ju fixat TV också och kommer så väl ihåg när Vi kollade på "Miracle on Ice"
USA vann över Sovjet Union i Hockey OS finalen..tårarna bara strömmade ner på kinderna..Vilken match..hände i samma veva vi måste tillbaka till Sverige.
 
 
  • Tumme upp 3
  • Tack! 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies