Jump to content
Lars Ström

Båtlivet i USA

Recommended Posts

Bengtsson

Hur stor skillnad i fart är de båtarna som är med på bilderna mot fullt moderna motsvarande?

Lars Ström

Fullt moderna hänger inte alls med i toppfart men svänger bättre.

Lars Ström

141 MPH/227Km per timme  i SNITT på ett varv kommer moderna båtar inte ens nära..

Förr var det långa stora banor. Numera mycket kortare banor med höger och vänstersvängar.

A46BFE3D-C576-4699-9B4A-067A081BBF6A.jpeg

Lars Ström

Det var denna typ av Evinrude racing V8 vi använde. Enormt powerful.. den här var visserligen lite speciellt fixad för rekordet men i stort exakt samma powerhead som min F1-V8.

Att Bob Wartinger vågade hålla fullt på den långa rakan är fasen otroligt..man mäter farten över en kilometer..sen måste man vända och göra samma sak åt andra hållet.

Snittfarten blev dryga 176 MPH..men mycket snabbare åt ena hållet...

Lars Ström

Whisky för Mercury gänget 1979..dom fick trösta sig med det när OMC släppte V8 racing motorn 1981..🤣

2D9A8039-6D78-465B-B1B9-6B918C46B261.jpeg

Lars Ström

EVINRUDE STILL HOLDS THE RECORD - The record for the fastest speed for an outboard powered boat is 176.556 mph  (284.14 km/h) set by Bob Wartinger (USA) in a Karelsen hull powered by a 3.5 litre Evinrude V-8 on the Colorado River neat Parker, Arizona on November 30, 1989. Running at close to 10,000rpm with a overdrive gearcase, this incredible motor powered a 20 foot, 3-point hydroplane to a 2-way average of 176.556mph. During testing it easily exceeded 190mph but was damaged after hitting an object in the water. It was expected to exceed 200mph until than unfortunate incident.

1D075BA0-C980-48DB-B8F6-878374F58F34.jpeg

Speedy

Inte menat som trådstöld på något sätt - jag la denna i "filmtajm"-tråden oxå, men tycker i ärlighetens namn att den hör bra hemma här hos dig med Lars.

Lars Ström

Reggie är en härlig man med en fantastisk historia..numera är det ju ägaren till Big Thunder Marine, där bl.a tillverkningen av Fountain båtarna ingår sen några år tillbaka.

Lars Strom

So much fun to meet Reggie Fountain yesterday. We where standing far out at the docks at Miami Marine Stadium. Reggie asked me if I remember when he was involved in the triple F1 boat crash back then..
O yes we all remember that I answered back..(see second picture, Reggie in boat # 76)

reggie1.jpg.6cc7ced9bac0519ec28b7ee1588dbe5c.jpg
reggie2.jpg.322a9afe65610605db2af8707254204d.jpg

Lars Ström
On 2019-09-29 at 15:10, Lars Ström sade:

Vintern 1972/73 kändes lång och har aldrig varit så förtjust i vinterhalvåret. 

Jobbade rätt mycket extra på Skanstull Marin för att spara slantar. Ford Fairline bilen behövde vård och jag började sakta förstå att jag får nog bestämma mig för en sak..Jänkarbil eller båtracing..valet blev lättare när jag av misstag backade in i sidan på Forden när jag skulle parkera fars stora kaffe lastbil hemma på Sjöängsvägen..Fasen..kunde knappt hantera min ilska över mig själv när jag stog där och kollade på bilen med sidan och dörren ordentligt skadad. Tog sura beslutet att sälja jänkaren med rätt stor förlust.

Arne Boden erbjöd sig att sälja hans Volvo Duett firmabil till mig och så blev det.

(Bilden)

LassesDu1.jpg.8e9cc6a54cf6c8edea241f3d1fe5a385.jpg

Kommer också ihåg vad Roffe Magnusson (som senare även ägde Marinshopen) sa..

Lasse,  Du är en idiot..först kör Du som en galning med Skanstull Marins firmabil sen går Du och köper den..!!

Jo, Roffe hade nog rätt men en Volvo Duett gick fasen inte att ta ihjäl trots hårda försök av mig och andra på Skanstull Marin.

Tillbringade också stora delar av vintern i ett skyddsrum i Gröndal och byggde en ny speciell Piraya 17 med hjälp av Kenty Sjöholm.  Hade lite egna ideer om hur den skulle vara. Hände massa märkligt i detta skyddsrum som det alltid gjorde med Kenty. Tror jag lämnar det åt sidan..

Sen kom samtalet..Racing chefen i Sverige Hans Holmen ringde och sa att Evinrude-Huzells skulle sponsra mig och man hade en ny bättre Evinrude SS på gång för SE klassen inför 1973 års säsong. Ett krav var att jag måste köpa en ny katamaran från Italien. Det fanns två att välja mellan..Abbate eller Clerici. Jag beställde utan att riktigt veta varför en Clerici.. för en jäkla massa Lire.

Som alltid var jag ute i sista stund och båten kunde först levereras i slutet Juni 1973!! 

Blir mer om en stund..!!..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack..

Blir ju full i skratt när kollar denna gamla reklamvideo för Volvo Duett..min var visserlingen en senare modell med B-18 och lite finare invändigt..Dock en jäkligt bra bil som jag gillade mycket..

Lars Ström

En väldigt knepig inlet i norra Miami..här händer det grejor dagligen när det är lite grövre sjö..

Lars Ström

Den lyften har inte Wilco monterat..!!

lift.jpg

Lars Ström

Lars Ström

Där skall väl inte drevet vara..😃

0D252580-1843-46F7-9F83-05F5BC45BBAE.jpeg

Lars Ström

För oss är detta det bästa Indy 500 någonsin.

Glavamannen högst upp på pallen

Speedy
2 timmar sedan, Lars Ström sade:

Där skall väl inte drevet vara..😃

0D252580-1843-46F7-9F83-05F5BC45BBAE.jpeg

lite väl högt hissat...