Anders smuggler Posted November 24, 2023 Report Posted November 24, 2023 Bör man lyfta ur dunkarna från bilens bagaget när man fyller dem med bensin ? 1 Quote
Pär Posted November 24, 2023 Report Posted November 24, 2023 Det beror väl lite på hur mkt du gillar doften av bensin? 🙂 Jag tankade i dunk i bil i somras eftersom jag var lat, det gör jag inte gärna om. Quote
Kuling Posted November 24, 2023 Report Posted November 24, 2023 Det gör jag alltid, på samma sätt som en lös utombordartank utan avluftning utombords skall upp på bryggan vid påfyllning. Jag vill inte ha bensinångorna i bilen (eller båten) 1 1 Quote
Anders smuggler Posted November 24, 2023 Author Report Posted November 24, 2023 Varför jag frågar är att sjöräddningen säger att man inte ska dunken i båten utan på bryggan när man fyller på från en sjömack. Quote
Kuling Posted November 24, 2023 Report Posted November 24, 2023 Precis som jag skrev så får du ju alla bensinångor i kölsvinet om du fyller en lös tank nere i båten. En fast tank har ju avluftning utombords och därmed hamnar ångorna på utsidan. Quote
Mälar Elvis Posted November 24, 2023 Report Posted November 24, 2023 Jag brukar tanka 5 dunkar åt gången, 10-liters och 20-liters, i bagaget på en "suv", halvöppet in i kupén. Aldrig haft några problem, men det är klart om man spiller så, men det får man ju undvika. Skulle nån droppe hamna utanför så finns det fönster att öppna och fläkt att starta, försvinner på nolltid Quote
Lasse Ström Posted November 25, 2023 Report Posted November 25, 2023 Vissa säger att orsaken till att man bör ställa dunkar på backen när man tankar dom på mack är statisk elektrisitet. (explosionsrisk) Avoid the hazardous practice of leaving the portable gasoline containers in pickup trucks or cars when refueling! Before filling, always remove the containers from the vehicle and place them on the ground at a safe distance from the vehicle (provides path to dissipate static charge to ground). 1 Quote
Mälar Elvis Posted November 25, 2023 Report Posted November 25, 2023 21 timmar sedan, Mälar Elvis sade: Jag brukar tanka 5 dunkar åt gången, 10-liters och 20-liters, i bagaget på en "suv", halvöppet in i kupén. Aldrig haft några problem, men det är klart om man spiller så, men det får man ju undvika. Skulle nån droppa hamna utanför så finns det fönster att öppna och fläkt att starta, försvinner på nolltid Jag gör givetvis fel, jag har gjort såhär i +40 år, självklart är det helt fel, att jag aldrig råkat ut för nån äggpslosjon måste ju bara bero på ren tur... Quote
Gasglad Posted November 25, 2023 Report Posted November 25, 2023 Precis som Lars skriver är risken att få en statisk urladdning pga potentialskillnad mot jord. Det tillsammans med instängda bensinångor är ingen bra kombination. Håller man på i en båt finns ju ofta ett ganska dåligt elsystem och en gnista från det tillsammans med bensinångor blir också sådär. I båten är ju problemet att ångorna inte kan ta sig ut utan lägger sig i kölen. Är man noggrann i övrigt och har koll på grejerna och inte spiller. Då är risken liten. Quote
Mälar Elvis Posted November 25, 2023 Report Posted November 25, 2023 On 2023-11-24 at 15:58, Anders smuggler sade: Bör man lyfta ur dunkarna från bilens bagaget när man fyller dem med bensin ? Frågan gäller inte båt/kölsvin, utan bilens bagageutrymme... Quote
Lasse Ström Posted November 25, 2023 Report Posted November 25, 2023 Tog bilden på macken idag 1 Quote
Kuling Posted November 25, 2023 Report Posted November 25, 2023 On 2023-11-24 at 16:41, Anders smuggler sade: Varför jag frågar är att sjöräddningen säger att man inte ska dunken i båten utan på bryggan när man fyller på från en sjömack. Quote
Dicke Posted November 26, 2023 Report Posted November 26, 2023 Bensin har en flampunkt på -40 grader celsius, dvs den börjar avge ångor då, ångorna kan enkelt sägas ökar med värmen, är det 0 grader ute är det inte så mycket ångor, är det 25 + då är ångorna mycket omfattande, om man då tankar en dunk så avges mer ångor än vad dunken rymmer och ångorna åker ut vid pipen och sjunker eftersom dom är tyngre än luft och lägger si således i den lägsta punkten, är det i en båt så läggs den i kölsvinet, är det i bakluckan på en kombi så läggs dem på golvet i bilen. Om man tar 6 cl bensin och lägger i ett tomfat i 25 grader, skakar fatet ordentligt för att tillse att det blir mycket ångor, anordna en stubin via lilla locket och tänd på, sprängkraften motsvarar något kilo Trotyl och sitter du på locket så får du en luftfärd på mer än du kan föreställa dig... 2 3 Quote
Lasse Ström Posted November 26, 2023 Report Posted November 26, 2023 On 2023-11-24 at 09:58, Anders smuggler sade: Bör man lyfta ur dunkarna från bilens bagaget när man fyller dem med bensin ? Så svaret på Din fråga..."Bör man"..är svaret JA..👍 2 Quote
Mälar Elvis Posted December 1, 2023 Report Posted December 1, 2023 Chansen att dö i en bilolycka på väg till bensinmacken, är större än chansen att bensinen ska antändas när man tankar dunkarna i bagageutrymmet. Skärp er! https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/ 3 Quote
Corall27 Posted December 5, 2023 Report Posted December 5, 2023 Man kan hälla på grillen åsså…. https://youtu.be/iUtk1B119-0?si=6AFl-lRP7oTdzoMs 1 Quote
nomad Posted December 5, 2023 Report Posted December 5, 2023 Fy fan, om man har varit med om detta är det jävligt jobbigt att se =( Quote
Recommended Posts