marcusli Posted February 9 Report Share Posted February 9 Skulle någon vänlig expert vilja hjälpa mig med att berätta om motorn nedan har sjö- eller sötvattenkylda limpor / knän? Det tycks ju gå slangar från vvx i framkanten på motorn till limpor / knän vilket borde betyda sötv kylning? Stort tack för hjälpen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NON Posted February 9 Report Share Posted February 9 12 minuter sedan, marcusli sade: Skulle någon vänlig expert vilja hjälpa mig med att berätta om motorn nedan har sjö- eller sötvattenkylda limpor / knän? Det tycks ju gå slangar från vvx i framkanten på motorn till limpor / knän vilket borde betyda sötv kylning? Stort tack för hjälpen ! Jag ser ingen värmeväxlare i bilden, så den bör vara sjövattenkyld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl195 Posted February 9 Report Share Posted February 9 Utöver att man inte ser någon vvx och det onekligen ser ut som sjövattenkylt. Motfråga, varför frågar du? Något du eventuellt ska köpa? Generellt sett ser ju det mesta på den bilden ganska gammalt, slitet och färdigt ut. 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcusli Posted February 9 Author Report Share Posted February 9 Vvx sitter i dold i bild i framkant på motorn, och ja motorrummet har inte fått mkt kärlek… Jag funderar på att köpa båten men skulle behöva förstå om det är akut att byta knän / limpor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
farbrorhans Posted February 10 Report Share Posted February 10 7 timmar sedan, marcusli sade: Vvx sitter i dold i bild i framkant på motorn, och ja motorrummet har inte fått mkt kärlek… Jag funderar på att köpa båten men skulle behöva förstå om det är akut att byta knän / limpor. Fel termostathus för att det ska vara sötvattenkyld motor knän är aldrig sötvattenkylda Om jag skulle köpa….kompprov och pris justerat för byte limpor/knän händer mycket skoj m ventilsäten om man kört m dåliga knän 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcusli Posted February 10 Author Report Share Posted February 10 Själva blocket är sötv kylt. Limpor / knän är jag tveksam till. Priset tillåter ett nytt shortblock om så skulle krävas, har dock ingen större lust att byta motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuling Posted February 10 Report Share Posted February 10 på denna bilden är det näst intill omöjligt att avgöra. Bäst är om du följer slangarna för sjövatten in och ut ur värma växlaren samt gör samma sak för färskvattensidan. Sitter det ett halvsystem så går ju det färskvattenslangar till cirkulationspump och termostathus. Går det färskvatten även till limporna har ju ju två anslutningar till på varje sida, till och från resp limpa. I så fall dumpas sjövatten bara i kröken. En del Mercruiser skickar sjövatten till både limpor och krökar, vet ej varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl195 Posted February 10 Report Share Posted February 10 3 timmar sedan, marcusli sade: Själva blocket är sötv kylt. Limpor / knän är jag tveksam till. Priset tillåter ett nytt shortblock om så skulle krävas, har dock ingen större lust att byta motor. Jag personligen hade värderat både knän, limpor och hela järnklumpen som nästan ingenting som kräver arbete. Åker du på ett nytt shortblock kommer du inte vilja återanvända mycket av det där. Utifrån vad man ser på enbart denna bild då. Vill absolut inte vara pessimistisk, bara realistisk 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcusli Posted February 16 Author Report Share Posted February 16 Enig i det men ambitionsnivån här är inte mint cond, det skall funka och vara driftsäkert. Kosmetik förhållandevis ointressant. En motor med läckande knän möter ju dock ej kravbilden driftsäker… Om jag kollar komp och stiften ser ok ut, dvs ej rost eller dylikt kan man då anta med rimlig sannolikhet att det inte läcker kylvatten bakvägen ner i topparna i någon större mängd? Jag tror, skall kolla upp, att den här motorn har ’dry joints’ mellan knän / limpor dvs inget kylvatten flödar mellan limpa / knä vilket ger mkt större packningsytor och följaktligen mindre risk för vatteninträngning. Det verkar vara positivt i sammanhanget(?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corall27 Posted February 16 Report Share Posted February 16 Ställer lite tokiga frågor, står båten på land, går motorn att starta, startar den bra? Jämn tomgång, svarar på gaspådrag, ser tändstiften schyssta ut, oljestickan, om motorn är sötvattenkyld-hur ser locket för vatten/glykol ut, hur ser kylvattnet ut, har du en pump med smal sugslang så du kan se om det finns vatten i botten på oljetråget, har du en glykolmätare, kompressionsmätare, soppafilter/glasfilter???? en välskött/servad motor brukar allt runtomkring se schysst ut, den bilden på motorn ser ingenting schysst ut!!! För att tala klarspråk! hoppas att båten är märkbart billig, jag själv skulle ha svårt å ge mig ut på sjön när någonting ser ut som skrot, med egen erfarenhet så kostar det ALLTID MER ÄN DET SMAKAR. Jag har gått på den niten många gånger och lurat mig själv att det är lugnt, det fixar jag… jag har alltid fixat det men då har jag många gånger blödit stålar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corall27 Posted February 17 Report Share Posted February 17 Glömde… finns det oljetrycksmätare, batterier- hur många-märke/ålder, elsystemet i övrigt-fabriksbyggt eller ormbo, hur känns hydraulstyrningen i nödstyrning- händer det nått, drevet har för mig att mercruiserdrev e enkelt å lätta på locket å kolla om det finns nå drevsallad, oljan i drevet? en grej som många förtränger inkl mig sjäv, kapellet hur är skicket, sömmar å dragkedjor? Ett nytt kapell kan kosta som en motor.. vill inte vara dum på nåt sätt men det är alltid billigare å köpa en båt där allt finns och är i bra skick! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.