Jump to content

Mercruiser V6 sötv kylning hel / halv?


marcusli

Recommended Posts

Skulle någon vänlig expert vilja hjälpa mig med att berätta om motorn nedan har sjö- eller sötvattenkylda limpor / knän? Det tycks ju gå slangar från vvx i framkanten på motorn till limpor / knän vilket borde betyda sötv kylning? 

 

Stort tack för hjälpen ! 

IMG_5487.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, marcusli sade:

Skulle någon vänlig expert vilja hjälpa mig med att berätta om motorn nedan har sjö- eller sötvattenkylda limpor / knän? Det tycks ju gå slangar från vvx i framkanten på motorn till limpor / knän vilket borde betyda sötv kylning? 

 

Stort tack för hjälpen ! 

IMG_5487.jpeg

Jag ser ingen värmeväxlare i bilden, så den bör vara sjövattenkyld.

Link to comment
Share on other sites

Utöver att man inte ser någon vvx och det onekligen ser ut som sjövattenkylt.

 

Motfråga, varför frågar du? Något du eventuellt ska köpa?

 

Generellt sett ser ju det mesta på den bilden ganska gammalt, slitet och färdigt ut. 🙂

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Vvx sitter i dold i bild i framkant på motorn, och ja motorrummet har inte fått mkt kärlek… Jag funderar på att köpa båten men skulle behöva förstå om det är akut att byta knän / limpor. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, marcusli sade:

Vvx sitter i dold i bild i framkant på motorn, och ja motorrummet har inte fått mkt kärlek… Jag funderar på att köpa båten men skulle behöva förstå om det är akut att byta knän / limpor. 

Fel termostathus för att det ska vara sötvattenkyld motor 

knän är aldrig sötvattenkylda

Om jag skulle köpa….kompprov och pris justerat för byte limpor/knän 

händer mycket skoj m ventilsäten  om man kört m dåliga knän

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Själva blocket är sötv kylt. Limpor / knän är jag tveksam till. Priset tillåter ett nytt shortblock om så skulle krävas, har dock ingen större lust att byta motor. 

Link to comment
Share on other sites

på denna bilden är det näst intill omöjligt att avgöra. Bäst är om du följer slangarna för sjövatten in och ut ur värma växlaren samt gör samma sak för färskvattensidan. Sitter det ett halvsystem så går ju det färskvattenslangar till cirkulationspump och termostathus. Går det färskvatten även till limporna har ju ju två anslutningar till på varje sida, till och från resp limpa. I så fall dumpas sjövatten bara i kröken. En del Mercruiser skickar sjövatten till både limpor och krökar, vet ej varför.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, marcusli sade:

Själva blocket är sötv kylt. Limpor / knän är jag tveksam till. Priset tillåter ett nytt shortblock om så skulle krävas, har dock ingen större lust att byta motor. 

 

Jag personligen hade värderat både knän, limpor och hela järnklumpen som nästan ingenting som kräver arbete.

 

Åker du på ett nytt shortblock kommer du inte vilja återanvända mycket av det där. Utifrån vad man ser på enbart denna bild då. 

 

Vill absolut inte vara pessimistisk,  bara realistisk 😁

Link to comment
Share on other sites

Enig i det men ambitionsnivån här är inte  mint cond, det skall funka och vara driftsäkert. Kosmetik förhållandevis ointressant. 
 

En motor med läckande knän möter ju dock ej kravbilden driftsäker… 

 

Om jag kollar komp och stiften ser ok ut, dvs ej rost eller dylikt kan man då anta med rimlig sannolikhet att det inte läcker kylvatten bakvägen ner i topparna i någon större mängd? 
 

Jag tror, skall kolla upp, att den här motorn har ’dry joints’ mellan knän / limpor dvs inget kylvatten flödar mellan limpa / knä vilket ger mkt större packningsytor och följaktligen mindre risk för vatteninträngning.
 

Det verkar vara positivt i sammanhanget(?) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ställer lite tokiga frågor, står båten på land, går motorn att starta, startar den bra? Jämn tomgång, svarar på gaspådrag, ser tändstiften schyssta ut, oljestickan, om motorn är sötvattenkyld-hur ser locket för vatten/glykol ut, hur ser kylvattnet ut, har du en pump med smal sugslang så du kan se om det finns vatten i botten på oljetråget, har du en glykolmätare, kompressionsmätare, soppafilter/glasfilter????

 

en välskött/servad motor brukar allt runtomkring se schysst ut, den bilden på motorn ser ingenting schysst ut!!! För att tala klarspråk!

 

hoppas att båten är märkbart billig, jag själv skulle ha svårt å ge mig ut på sjön när någonting ser ut som skrot, med egen erfarenhet så kostar det ALLTID MER ÄN DET SMAKAR.

 

Jag har gått på den niten många gånger och lurat mig själv att det är lugnt, det fixar jag… jag har alltid fixat det men då har jag många gånger blödit stålar!

  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

Glömde… finns det oljetrycksmätare, batterier- hur många-märke/ålder, elsystemet i övrigt-fabriksbyggt eller ormbo, hur känns hydraulstyrningen i nödstyrning- händer det nått, drevet har för mig att mercruiserdrev e enkelt å lätta på locket å kolla om det finns nå drevsallad, oljan i drevet?

 

en grej som många förtränger inkl mig sjäv, kapellet hur är skicket, sömmar å dragkedjor? Ett nytt kapell kan kosta som en motor..

 

vill inte vara dum på nåt sätt men det är alltid billigare å köpa en båt där allt finns och är i bra skick!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies