Gå till innehåll

Båtbytartankar


Flajjan

Recommended Posts

Vi har haft Flippern i 3 år, det är längsta tiden jag haft en båt, det säger faktiskt ganska mycket om båten. Den vinner inga skönhetspris, men det är i väldigt många avseenden en BRA båt, att den är fullkittad gör ju inte saken sämre.

Hur som så har jag under en tid funderat på något större, nu växer familjen och jag får hjälp på traven med mina båtbytar tankar.

 

Tankarna lyder:

 

Större DC: Man får nyare båt för mindre pengar (?)

 

Har kikat på Sea Ray 390, tycker att dom är skitballa, dock blev det bakläxa när jag visade den för min bättre hälft. Så vi får ta ett steg upp. Det finns en Princess 46 Riviera till salu, helt nyrenoverad i vad jag förstår ett otroligt bra skick (Cat 3208 som gått 60 timmar efter renov). Pris 1,1 går säkert att pruta på. Jag har rotat runt på nätet och skrovet skall tydligen vara ett av de mest lyckade som PRincess gjort. Motorerna skall vara pålitliga, om än lite törstiga.

 

Men för samma pengar får man en Princess V39/40 finns en med två D6:or, då är det moderna motorer, lite trängre men nyare.

 

Alternativt så kan man kika på en Flybridge båt, mer vettigt för vårt klimat kanske, men det blir knepigare med förvaring. En fly båt är ju högre så den drar än lite mer bränsle. P420/P440 finns för ungefär samma pengar.

 

Eller skall man köpa en Bavaria 35/37 så får man nyare båt och nyare motorer, men hur är kvalitén?

 

Jag är inte sugen på en Aquador 32C eller liknande, det är för likt det jag har. Det ska vara större, längre med dubbla rovor gärna axeldrift = enklast möjliga underhåll.

 

Jag har varit nere i några 40 fots båtar och även kört, det är en maffig och stabil känsla som man inte får i mindre båtar.

 

Vidare har jag fått för mig att man inte alltid har så bråttom i en större kärra, det går ju att åka sakta och njuta.

Kör jag sakta en min flipper eller andra små planande båtar slingrar det sig som faan å är allmänt jävligt, så fort det kommer en båt flyger man all världens väg..

 

Samtidigt som jag vill kunna dra på om något händer eller vi bara vill hem.

 

Jag har förlikat mig med 3-5 liter per distans i marschfart - tror inte att jag primärt kommer att köra fort.

 

Hit me med tankar och erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PRincess 46 Riviera är en av de snyggare båtarna och förmodligen ritad av Bernard Olesinski som ritade några av de bästa skroven för Princess. Båten är gammal och du kan säkert pruta en hel del! Du köper en 55:a för de pengarna idag. Med rätt motorer klarar du bränsleförbrukningen inom dina gränser även med en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tagit flybridge variant. Det beror som sagt vad man vill ha ut av båten, det är ju inga direkta racers de där flajjorna. Om man vill ha en nyare men inte tycker flybridge är något att ha, så är jag barnsligt förtjust i Sealine SC35. Denna båt är så otroligt välplanerad och rymlig för sin storlek. Sen har man skjuttak som passar vårt klimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goda tankar, kanske skulle tillägga att jag för dagen inte är ekonomiskt oberoende :) så jag har ett budgettak på typ 1 miljon +/- 150 om det skulle visa sig vara en helrätt affär. Betalar ju självklart så lite som möjligt, snål som jag är.. Samtidigt brukar man få vad man betalar för..
 

Goda tankar, ska fortsätta lägga energi på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du har båtplats och vinterförvaring men för mig är det den kostnaden som blir stor om båten ökar för mycket i storlek.

Många av mina kompisar som lite större båtar än mig får inte ligga kvar på båtklubbarna och blir hänvisade till marinor i stället.

Flera ligger på Ingarö varv och kostnaden brukar bli ca 40 000kr för sommar och vinterplats utomhus för en båt på 40 fot.

Min båtklubb har en maxvikt på 10 ton vilket gör att det funkar med min 37 fotare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tanke, men jag ligger inte på båtklubb idag, har aldrig gjort det. Ringde runt en massa och mailade en massa båtklubbar i nacka med omnejd, men när ALLA var spydiga och otrevliga sket jag i att fortsätta jaga båtklubb.. Vill inte förpesta mina helger och somrar med grinpittar som båtklubbs jonen faktiskt är!

 

Så jag har alltid legat på olika marinor, har ställt frågan om jag kan ha en större båt där jag ligger idag, det är inga problem. Min vinterplats är det enda tveksamma, men jag tror att det ligger 40 fotare där så det bör inte vara något problem det heller.

 

Jag har kalkylerat med ökade kostnader för förvaring av båt. Är en excelnörd :)

 

Nu måste jag inte ha 40-46 fot stor båt - det är STORT, kan gott ha en något mindre, men jag vill inte byta till en för liten större båt, då kommer den kännas liten efter något/några år å byta, byta, byta brukar bli dyrare..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Princess V40, har själv en sådan. Mkt bra med drev så det blir hygglig bränsleekonomi, dessutom är det fortfarande inte så stort att det blir svårt att lägga till.

Ytorna är optimalt disponerade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi går också i förändringstankar där vi vill uppgradera Fairline 31 an till en Targa 37a eller V40/42a.  Lyran, vilka maskiner har du i din ? Har du garage eller ej?

 

/KBK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på forum utanför Sverige att V40 med garage är det mindre efterfrågan på. Den utan garage är iaf i mina ögon trevligare.

De bästa motorerna ur service och livslängdssynpunkt bör vara de stora motorerna med rakaxel.. Men med lite högre förbrukning.

 

Inte för att du frågade mig, en endå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på forum utanför Sverige att V40 med garage är det mindre efterfrågan på. Den utan garage är iaf i mina ögon trevligare.

De bästa motorerna ur service och livslängdssynpunkt bör vara de stora motorerna med rakaxel.. Men med lite högre förbrukning.

 

Inte för att du frågade mig, en endå ;)

Flajan, det verkar helt klart modellen utan garage man ska jaga. Det blir en mycket trevligare och social sittbrunn utan den.

När det gäller drev eller axel så har jag blivit rekommenderad drev pga lägre förbrukning och bättre gång i vattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min uppfattning oxå att garage är betydligt mindre eftertraktat. En kille som var spekulant på min båt hade kollat noga och det var inte stort nog för varken vattenskoter eller gummibåt större än 225, vilket är väldigt litet...

Jag har Kad 44 och 290 drev, ger en mkt trevlig gång. Kan inte känna att det behövs mer kraft än så... Har haft en Sunseeker Tomahawk innan och det var ju så klart en mer sportig upplevelse. V40n är ju högre, tyngre men sköter sig riktigt bra tack vare skaplig vinkel i botten och rin relativa tyngd.

Har följt de internationella annonserna och det verkar finnas riktiga klipp men då är det alltid knepiga inredningsval och garage med axlar...

När jag köpte båten kikade jag egentligen på 366 riviera och Targa 37 men föll för V40 pga de väl disponerade ytorna. Måste upp i betydligt större båtar eller nyare för att få liknande. V39 var aldrig aktuell, byggdes bara några exemplar och dessutom mer eller mindre obefintlig badbrygga.

Tror det finns en riktigt gammal försäljningsråd på BL om du kikar lite.

//lyran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en budget runt 1  miljon och runt 40-45 fot så blir det lite äldre, då är 46 Riviera en mycket fin båt, lite små motorer dock, personligen skulle jag ha köpt en V42 med D6 i, kanske lägga till någon hundring till, men vettig i driftkostnad och enkel i underhåll, V42 är inte bra med Kad 44, de är för små maskiner... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var förbi hos marinhandlaren i stan på lunchen, då jag sett att dom fått hem den nya linen från Monterey... Och där har man effektivt fördärvat flertalet kommande nätters sömn antar jag. Jäklar vad dom var läckra!

 

post-218-0-82641700-1389357095_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

...och nu har dom kompletterat utställningen med en Monterey 214SS i svart, med svart botten och röd dekorlist... DEN VILL JAG HA!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en budget runt 1  miljon och runt 40-45 fot så blir det lite äldre, då är 46 Riviera en mycket fin båt, lite små motorer dock, personligen skulle jag ha köpt en V42 med D6 i, kanske lägga till någon hundring till, men vettig i driftkostnad och enkel i underhåll, V42 är inte bra med Kad 44, de är för små maskiner... 

 

2xd6 och 2xdph drev blir allt annat än billigt i underhåll om man inte gör allt själv då vill säga..

 

Jag hade satsat på raka axlar(eller rättare sagt, det har jag gjort ju), det blir lite högre förbrukning och lite sämre prestanda än med drev kanske, men underhållet är i det närmaste obefintligt. Räkna på vad det kostar att byta ca 5L syntet olja i ett dph drev varje år+zinkanoder+bälgar+drevfärg och lägg sen till ompackning och kanske knutar och varför inte lite korrosions/kaviterings-skador på propparna också så har du snabbt ätit upp den högre förbrukningen som axlar har..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Jim i att drev kostar något i underhåll, men nu är inte V42 så vanlig med axlar, å andra sidan så ska man räkna med 10% av inköp i årlig kostnad på bl.a. underhåll, där borde dreven rymmas... Sen går det några liter olja i ett backslag som skall bytas varje år också....

 

Finns några V42:or med axlar, sitter då oftast TAMD 63 maskiner i (370hk), räkna då med en förbrukning på runt 4-5 L/nm, toppfart c:a 30-32 knop mot D6 som ligger runt 2,5-3,0 L/nm toppfart runt 35-38 knop. 

 

Tamd 63 kom under början nittiotalet, går inte att jämföra med en modern D6 tyvärr, är en ganska bullrig maskin med mycket turboljud.

 

500 nm/år x 1,5 L = 750 liter x 16:- = 12,000:- att lägga på drev årligen....

 

Personligen tycker jag att drev är att föredra upp till 40-45 fot för att få bra prestanda, efter 45 fot gäller axlar eller IPS, för axlar så måste motorstyrkan vara betydande för att ge vettig prestanda.

 

Sen föredrar jag axlar vid tilläggningar, det är en helt annan sak....

 

(Om man inte har IPS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Jim i att drev kostar något i underhåll, men nu är inte V42 så vanlig med axlar, å andra sidan så ska man räkna med 10% av inköp i årlig kostnad på bl.a. underhåll, där borde dreven rymmas... Sen går det några liter olja i ett backslag som skall bytas varje år också....

 

Finns några V42:or med axlar, sitter då oftast TAMD 63 maskiner i (370hk), räkna då med en förbrukning på runt 4-5 L/nm, toppfart c:a 30-32 knop mot D6 som ligger runt 2,5-3,0 L/nm toppfart runt 35-38 knop. 

 

Tamd 63 kom under början nittiotalet, går inte att jämföra med en modern D6 tyvärr, är en ganska bullrig maskin med mycket turboljud.

 

500 nm/år x 1,5 L = 750 liter x 16:- = 12,000:- att lägga på drev årligen....

 

Personligen tycker jag att drev är att föredra upp till 40-45 fot för att få bra prestanda, efter 45 fot gäller axlar eller IPS, för axlar så måste motorstyrkan vara betydande för att ge vettig prestanda.

 

Sen föredrar jag axlar vid tilläggningar, det är en helt annan sak....

 

(Om man inte har IPS)

 

Är det en sån jäkla skillnad med dom nya D motorerna mot gamla?

Jag har kikat på en Princess 46 Riviera med två nyrenoverade CAT 3208, det är ju mekaniska dieslar, skall vara ganska hållbara av vad jag läst mig till.

Men då lär jag ju få räkna med en förbrukning om 4,5-5 L/distans om inte mer..

Skall fundera på om det är ekonomisk försvarbart att titta på nyare båt med D6 eller motsvarande iom lägre förbrukning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på en modern diesel kontra en 15-20 år tillbaka, det är bara att se hur stor skillnad det har blivit i personbilarna på den tiden.

Personligen skulle jag inte låta bränsleförbrukningen styra mitt val för mycket, jag skulle köpa det som jaget vill ha, totalt sett är ändå skillnaden på bränslekostnaden en mindre del.

Cat 3208 är bra motorer, men får jobba hårt i en V46.... Dom trivs nog bra om dom inte pressas för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är bränslet en mindre del i totalen, det har jag räknat på. Det finns ju flera aspekter på vilka motorer som sitter i.

- Om det går att sälja när man vill byta.

- Den psykologiska faktorn, om det drar för mycket kanske man drar sig för att använda båten.

 

Har haft koll på blocket och mindre båtar, upp till 35 fot med dubblöa V8or verkar vara mer eller mindre osäljbara idag, då kan man ju tänka sig hur det är om 3-4 år.. Jag var lite inne på att köpa en mindre båt, ca 35 tof med dubbla 8or, mullrar mysigt, men eftersom dom är iskalla känns det vettigare att köpa en större kärra med dieslar, en större kärra kanske man är nöjd med längre tid också...

 

Jag gillar utseendet och layouten på P46 Riviera som fasen, skall ta mig iväg och kika på V40 och lite andra också så jag får jämföra på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp 46:an som är till salu, en riktigt fin båt, känner han som köpte den ny, bränsleförbrukning är i nivå med muskelbåt med dubbla 454:or...

 

Stor båt kör man lite långsammare med så förbrukningen blir inte så hör då...

 

Det är en stor, snygg maffig pjäs med lite vettiga uppdateringar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja din pjäs är säkert betydligt bränsleeffektivare än P46an.. :) Muskelbåt med dubbla bigblock det låter i mina öron som 8L/distans eller mer..

 

Detdär med fart har jag ört och har en känsla, tror att det är mysigt att köra lite långsamt om det är stort..

 

Vi får se, först ska jag få iväg min nuvarande, sen ska det handlas så skjortan står.... Sambo har påtalat att hon gärna går på Båtmässan för att få mer känsla för storlekar på båtar och sedan åka och kika på några som jag hittat..


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Dicke skriver så känns förbrukningen inte så intressant, åtminstone för mig då det blir många nätter men inte så mkt köra då båten ligger vid sollenkroka så man är en bit ut redan.

 

Det som är det stora kostnaden är var man skall göra av båten utan att det kosta skjortan. Är jäkligt sugen på en större kring 40+ men kan inte riktigt motivera merkostnaden för sommar/vinterplats.

 

Sedan vill man kunna köra själv också och då går fly bort samt att det får inte bli för stort. Har kört Fairline 40 targa en del och den är inte några problem att spaka själv.

 

Väldigt trevlig båt i övrig också så det blir nog annons på Cranchin så smångingom........:)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har också kikat på Fairline targa endel också, finns både 37or och 40or till salu. Skall titta på dessa båta irl när lillbåten är såld, tänkte inte köpa för liten större båt.. Vill inte byta vartannat år längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN bekant har och har haft flera Fairline Targa i olika storlekar. Han verkar mycket nöjd.
Jag tycker också de är fina och har bra intryck av dem från de gånger jag åkt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt å surrade lite ikväll med vänner om storlekar på båtar.

 

Ni som har 45-50 fot - lägger ni er i naturhamnar? Känns det isåfall knöligt och otympligt? 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inga problem, ankarspel i bak är dock att rekommendera, vettig stege i fram också, alternativt backa in där det går.

 

Personligen så vill jag kunna knyta i träd eller stora stenar, kilar är inte riktigt min grej, har aldrig varit men måste man använda dom så ha många....

 

Det blir knöligt när man inte har ankare i bak, det måste också vara rejält så det fäster och sitter.... Då är det inga problem....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ankarspel är ett måste.

 

Vi gör likadant idag om möjligt, knyter i träd eller fasta kilar där det finns, sista hand bergskilar, jag förtöjer gärna i fler än två egna kilar om det inte finns träd eller fasta kilar.

 

Det vi satt och surrade om var att det blir knöligare eftersom det blir så stort så det blir knöligt att gå in i vikar och lägga sig mot en random kobbe. Att det blir en stor skillnad på en 40 vs i detta fallet en 46 fotare. Jag känner spontant att det kanske inte spelar så stor roll om man har en 40 eller 45 fotare, båda är stora båtar och det är klart att det kommer att kännas enormt i början.

 

Som alltid så är det ju rutin och ta det lugnt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies